Jump to content

Sabb 2H diesel, toppakning bytte.


Mean Marine

Recommended Posts

Er det noen Sabb diesel guruer her? Jeg har en 2H motor som jeg skal bytte toppakning på. Jeg har løsnet alle bolter til toppen og den er løs, men får den ikke av. Det ser ut som den henger på eksossiden av motoren.

Hva kan den henge fast i? dyse eller stempler ......?

 

Tips til andre ting som bør byttes i samme slengen tar jeg imot.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tipper du har oversett en bolt. Den skal ikke sitte i noe annet. Har du demontert vippearmsbrygga? Det gjemmer seg ofte en bolt eller to under denne. Det er en 7-8 år siden jeg skiftet toppakning på en 2H, men jeg kan ikke huske noe annet enn at den kun satt på boltene. Eller det vil si, den hadde klebet seg såpass fast at jeg måtte dunke et knivblad innimellom for at den skulle slippe minnes jeg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for svar folkens! :)

Var nok som index skrev.. banka igjennom en lang tynn kniv.. det funka...

 

Men no har det kommet ett anna problem som er mye mer innviklet for oss..

Har satt på plass toppen etter den har blitt planet, ventiler og ventilseter slipt, allt rengjort, vankanaler åpnet og satt i glødeplugger på begge sider (glødepluggen på ene siden var avknekkt før)

Skulle starte den på tirsdag, men den var enormt vanskelig å få start på... tror vi holdt på i 20-30min å kjinne den på starteren med pause innimellom.. gløding 4-5 ganger på 30-40 sek.. tok ikke etter startgass heller...

uansett vi fikk fyring på den og den gikk bra i fri uten belastning... men med en gang vi satt inn koblinga datt turtallet betraktelig og det røyk veldig mørk eksos fra den, ikke mulig å få turtall på den med skjær på propellen, og temperaturen var altfor høy...

 

Så idag tok vi med dysene å fikk dem trykktesta.. men dysene forstøva fint og fungerte bra uten lekasje eller andre feil...

 

Da har vi kommet til en punkt der vi rett og slett ikke har flere ideer om hva det kan være! begynner å bli litt lei... kommer jo også bra trykk fra pumpa til dysene...

 

Nokken som har synspunkt eller ideer til oss???

Tas imot med stor takk!

Link to post
Share on other sites

Det skal ikke være nødvendig med glødning i denne varmen. Bruk heller ikke startgass. Ta en kontroll helt fra bunn. Drei motoren sakte rundt og se når den får inn diesel. Løs på røret til dysen for å se når den får innsprøytt diesel. Kontroller samtidig at det er innsugsventil som da står åpen og at eksosventil er stengt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...