Mean Marine Startet 20.Juli.2011 Del på Facebook Startet 20.Juli.2011 Er det noen Sabb diesel guruer her? Jeg har en 2H motor som jeg skal bytte toppakning på. Jeg har løsnet alle bolter til toppen og den er løs, men får den ikke av. Det ser ut som den henger på eksossiden av motoren. Hva kan den henge fast i? dyse eller stempler ......? Tips til andre ting som bør byttes i samme slengen tar jeg imot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Diesel248 Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 Hei, visst alle rør og koplinger er av, samt at du har sjekka at det ikkje er skruer opp i toppen på vippearmsida, så skulle vet berre vere og løfte opp toppen. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 Tipper du har oversett en bolt. Den skal ikke sitte i noe annet. Har du demontert vippearmsbrygga? Det gjemmer seg ofte en bolt eller to under denne. Det er en 7-8 år siden jeg skiftet toppakning på en 2H, men jeg kan ikke huske noe annet enn at den kun satt på boltene. Eller det vil si, den hadde klebet seg såpass fast at jeg måtte dunke et knivblad innimellom for at den skulle slippe minnes jeg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 2.August.2011 Del på Facebook Svart 2.August.2011 På 2GZ Sabben min var det lange pinneboltter som holdt eksosmanifolderen/ ekspansjoinstanken fast. Måtte fjerne denne for å få av toppen. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Mean Marine Svart 4.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2011 Takk for svar folkens! :) Var nok som index skrev.. banka igjennom en lang tynn kniv.. det funka... Men no har det kommet ett anna problem som er mye mer innviklet for oss.. Har satt på plass toppen etter den har blitt planet, ventiler og ventilseter slipt, allt rengjort, vankanaler åpnet og satt i glødeplugger på begge sider (glødepluggen på ene siden var avknekkt før) Skulle starte den på tirsdag, men den var enormt vanskelig å få start på... tror vi holdt på i 20-30min å kjinne den på starteren med pause innimellom.. gløding 4-5 ganger på 30-40 sek.. tok ikke etter startgass heller... uansett vi fikk fyring på den og den gikk bra i fri uten belastning... men med en gang vi satt inn koblinga datt turtallet betraktelig og det røyk veldig mørk eksos fra den, ikke mulig å få turtall på den med skjær på propellen, og temperaturen var altfor høy... Så idag tok vi med dysene å fikk dem trykktesta.. men dysene forstøva fint og fungerte bra uten lekasje eller andre feil... Da har vi kommet til en punkt der vi rett og slett ikke har flere ideer om hva det kan være! begynner å bli litt lei... kommer jo også bra trykk fra pumpa til dysene... Nokken som har synspunkt eller ideer til oss??? Tas imot med stor takk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grimme Elling Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Du har ikke glemt å justere ventilene etter montering av toppen, da? Utover det, har jeg ikke mye å komme med i farta.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 5.August.2011 Del på Facebook Svart 5.August.2011 Det skal ikke være nødvendig med glødning i denne varmen. Bruk heller ikke startgass. Ta en kontroll helt fra bunn. Drei motoren sakte rundt og se når den får inn diesel. Løs på røret til dysen for å se når den får innsprøytt diesel. Kontroller samtidig at det er innsugsventil som da står åpen og at eksosventil er stengt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.