Arne Lian Startet 3.Mars.2003 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2003 Er der noen her på forumet som kjenner til fenomenet GRUNNBROTT? Hva det er er jeg ikke 100% sikker på, noen mener det er ett naturfenomen og andre sier menneskeskapt. Har hørt ett par hårreisende historier om folk som har vært ute og fisket på eller i nærheten av grunner, og plutselig har havet praktisk talt åpnet seg som et krater ned mot bunnen og med en intens susende lyd. Begge karene overlevde, den ene gasset på alt det båten var god for og kom seg bort i tide, den andre holdt på og stryke med da sjekta stod på høykant ned i dragsuget. Noe av teorien jeg har hørt om dette er: -Etter storm og uvær kan det oppstå virvler/strømmer på og i nærheten av grunner. -Båtens propellstrømmer eller motorvibrasjoner utløser virvler eller "dragsug" -Større båter som passerer i trange farvann fortrenger store mengder vann, og dermed ett tomrom... Noen som kan svare på: -Hva skjer? -Hvor hyppig er fenomenet? -Hvor og når skjer dette? -Finnes der litteratur om fenomenet? -Har jeg blitt gal? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 3.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2003 Om du er blitt gal eller ikke er vanskelig å si.Antagelig ikke.Det er bare så innmari koselig med disse prammene da :smiley:Men fenomenet grunnbrott kan jeg ikke forklare ordentlig.Trodde det var ved overmåte opprørt hav og svellet gjør at båten setter seg på grunn når du er nært land. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 3.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2003 "Grunnbrott" er omtalt på denne tråden: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...2891187;start=1 Klipper hva jeg skrev der om "Farlige bølger og Grunnbrott". Den som opplever sjøen i sterk kuling eller mer, får en påminnelse om at forberedelse ved kunnskap helst bør gå foran praksis. I 1981 ble det utgitt en bok: "Seiling i hardt vær" på Dreyers Forlag A/S, ISBN 82-09-01895-7, av Erroll Bruce, til norsk ved Fredrik E. Lange-Nielsen. *ANBEFALES* som vinterlektyre, ha den med ombord til du kan den! Motorbåtfolk kan bare hoppe over avsnitt som gjelder seilbåt. Som 20 åring måtte jeg engang sitte surret til rors, - alene, med tre andre utmattede under dekk. Fra midtnatt til 0800 om morgenen i 29 m/s på bidevind mot Skagen (ved ca. 31 m/s har man orkan). Da lærte jeg at du SKAL være forberedt for *hardt vær*. Boken ble kjøpt da vi anskaffet den første seilbåten for 20 år siden. Kona og jeg oppsøker ikke sterk kuling eller mer, men vi er forberedt - og mener vi to skal greie oss i full storm, om den kommer over oss (ca. 20 år gammel 31 fots havseiler som *tåler hardt vær*). Farlige bølger er et omfattende tema som er godt beskrevet i boken. De fleste har vel opplevd ubehagelig sjø når vinden øker der vind og strøm går mot hverandre. Enda verre når reflekterte bølger fra land kommer på toppen av alt. Eksempler på dette er "Gule Humpen" utenfor Havstensund (Svensk vestkyst) eller passasjen utsiden av Hvaler når det drar på med mer enn frisk bris fra sydvest. "Grunnbrott": Hva kanskje færre tenker på er hva som kan skje når man passerer over en "topp" i havbunnen. Min enkle leveregel først: Hvis det finnes grunner i form av en topp, eller en rygg, hvor dybden er mindre enn 5 ganger bølgehøyden, seiler jeg alltid utenom. I liten kuling går jeg ikke over slike grunner med mindre dybden er 10 meter eller mer. Hva kan skje når sjøen er stor og du seiler over en slik grunne? Jo båten din kan *forstyrre/- virke sammen med* den lokale vannstrømmen over grunnen slik at det utløses et *grunnbrott*. Det bryter nærmest som ved et skvalpeskjær. EKSEMPEL: La oss si at bølgehøyden er 2 meter, grunnen er på 4 meter. Sjøen ser akkurat ut som rundt omkring ellers hvor det er dypere, du kan ikke se noe som varsler fare. Båten stikker 2 meter dypt. Du har altså 1 meter klaring over grunnen når du er i bølgedalen. Mens du passerer risikerer du å *grunnstøte*. Vannet under båten har ikke lenger egenvekt 1 kg/liter. Det er fullt av luftbobler, sjøen er kaotisk, og båten får ikke oppdrift nok. *Områder med farlige bølger i hardt vær* skal vel også være omtalt i "Den norske Los" bind 1. Ta en titt på den i løpet av vinteren! Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 3.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2003 Jeg trodde at grunnbrott var at når en bølge som har rullet lenge kom opp på en topp under vann, så var energien i bølgen så stor at den dro vannet av toppen. Bakgrunnen for denne antagelsen er at jeg mener jeg har lest en eller annet sted at bølger/dønninger opptrer som lange valser i vannet. Eller sagt på en annen måte: energien i bølgen ruller som et hjul under vannflaten. Når denne energien har blitt stor nok, så vil den rotere og dra med seg vann opp på baksiden. Utfra dette vil vannet forsvinne på toppene av grunnen og derved vil det se ut som om havet åpner seg. Dette er kanskje noe forvirrende, men jeg mener at jeg har lest noe om dette en gang i forrige årtusen. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 3.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2003 mini: Jeg trodde at grunnbrott var at når en bølge som har rullet lenge kom opp på en topp under vann, så var energien i bølgen så stor at den dro vannet av toppen. Bakgrunnen for denne antagelsen er at jeg mener jeg har lest en eller annet sted at bølger/dønninger opptrer som lange valser i vannet. Eller sagt på en annen måte: energien i bølgen ruller som et hjul under vannflaten. Når denne energien har blitt stor nok, så vil den rotere og dra med seg vann opp på baksiden. Utfra dette vil vannet forsvinne på toppene av grunnen og derved vil det se ut som om havet åpner seg. Dette er kanskje noe forvirrende, men jeg mener at jeg har lest noe om dette en gang i forrige årtusen. "Brott" kan vel beskrives på den måten. Det bryter jo også "av seg selv" over grunner som ligger under bunn av bølgedalen. Men en båt kan starte et grunnbrott slik jeg er inne på i innlegget foran, det bryter først når båten passerer over. Hvorom allting er, så bør man ha et øye til "topografien" under vannet og holde seg vekk fra området med risiko. Min enkle regel er å holde meg unna topper som er grunnere enn 5 ganger bølgehøyden i liten kuling eller mere. Sitér dette innlegget Link to post
Janef Svart 3.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2003 Vokste opp på en del av kysten der det var og er mye grunnbrott (nordvestlandet). Når det var brukbart vær, sånn opp til liten kuling kunne man gå ut til feltene den vanlige seilingsleia (nb! ikke å forveksle med skipsleia). Når været stod på litt verre, kom det fenomenet som vi kalte grunnbrott. Da var det bare å gå rundt i dypere farvann, opp til to timer omvei for å komme på utsiden av fallgarden. Snakk med mannskapet på en redningsskøyte om dette fenomenet en gang dere har anledning. Jeg garanterer at dere får noen forrykende eksempler på hvordan dette kan arte seg. Virkelig skremmende. :puke: Sitér dette innlegget Link to post
Arne Lian Svart 5.Mars.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2003 Som sagt så gjort...nesten Jeg kontaktet ihvertfall Redningsselskapet med mitt spørsmål, og her er svaret jeg fikk: "Et grunnbrott er en bølge som bryter helt ned til bunnen - enkelt og greit. Det er mange teorier om hva som kan utløse et grunnbrott, men definisjonen er enkel og grei." Jeg føler fortatt der er "noe ubesvart" men historiene er sikkert noe overdrevet og kanskje vi vet litt for lite om dette?? Ellers takk for alle svar. PS: Jeg har ikke skrevet hvem som svarte på spørsmålet mitt da dette var en personlig mail! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2003 Det har vel ikke direkte med grunnbrott å gjøre, men var det kanskje noen av dere som så på Schrødingers katt nylig? Programmet var viet temaet om bølger som oppstår på åpent hav og er mye større en det man statistisk kan forvente. Schrodingers teori menes nå å være bevist bl.a. etter en bølge som traff Draugen-plattformen. Teorien går på at en bølge kan vokse ved å ta energi fra omkringliggende bølger. Det finnes masse om dette på nettet, her er en Java-animasjon: http://www.neti.no/java/sgi_java/WaveSim.html Har noe annet om temaet også: Ifm utvikling av bølgekraftverk har man forsket på strekninger langs kysten der det av ukjente grunner kan oppstå fenomener lignenede det Schrodinger beskriver, såkalte "freak-waves". Et av områdene som ble blinket ut var strekningen Færder-Rakke. Alle som har fartet i det området skjønner vel hvorfor.... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2003 Nå vet jeg ihvertfall hvor den hører hjemme i kategoriene Dette med vannets vekt << 1kg/liter kan såvidt jeg husker også oppstå hvor det er meget dypt. Men det hender ekstremt sjelden: noen ganger løsner gasser ut fra havbunnen og hvis det skjer i store mengder og boblene er eller blir til mange og små før de når overflaten så har man denne effekten: båten mister oppdriften fordi den plutselig flyter ikke lenger på vann men på skum. Det ble vel en båt gjennfunnet for en tid siden i en tilstand som tydet på at den traff havbunnen med stor fart og akterenden... Sorry, bare fra hukommelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Jon_R Svart 27.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2003 Grunnbrott er en ting, og det har vi vel fått svar på, noe annet og vel så interessant er undervannsbølger. En gang i min glade ungdom tok jeg et kurs på universitetet i oseanografi. Der minnes jeg at at vi lærte om undervannsbølger. I situasjoner hvor havet er lagdelt, kan det være bølger mellom de to vann-lagene på samme somme måte som vi kjenner bølgene fra flaten mellom vann og luft. På overflaten kan havet se helt rolig ut, men i dypet kan det være rimelig heftige bølgebevegelser. Hvis det øverste vannlaget er så tynt at båtens forskyvning av vannmasser berører undervannsbølgen, vil undervannsbølgen kunne bryte. Dette er store bølger og kan forårsake svært farlige situasjoner. En annen svært farlig situasjon er når undervannsbølgene bryter inn over land-sokkelen. Begge disse situasjonene kan forårsake at vi får stor bølgebryting fra nesten stille hav. Jeg har ikke greid å finne tilbake til dette. Kan noen bekrefet det jeg skriver og kanskje enda til beskrive når slike situasjoner oppstår. Hvilke faresignaler skal man se etter? - og er det dette fenomenet det siktes til når det på sjøkartene står angitt "dangerous waves"?? Har tidligere forsøkt å starte denne tråden (som referert over), men fikk ikke særlig respons da. Kanskje Arne Lian kunne sjekke med sin kontakt igjen?? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 28.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2003 Vedrørende undervannsbølger. Hurtiggående katamaraner lager også en slags undervannsbølge. Er man på dypt vann er ikke denne bølgen noe å snakke om, lang, flat og hurtig bølge som man må vite om for å merke noe til. Det er imidlertid denne bølgen som nesten hiver deg på land når du ligger fortøyd, idet den kommer opp i overflaten når det blir grunnere. Lenge etterpå kommer de 'normale' baugbølgene som man ser i overflaten hele tiden. Leste for en tid siden om en 30' båt som hadde kantret over sandbankene utenfor utløpet av Themsen (såvidt jeg husker) som en følge av en slik undervannsbølge fra en diger hurtiggående katamaran ferje. Det er denne typen bølger som gjør at ruter og tidtabeller til hurtigferjene er nesten like viktig som havneskisser når man er på tur i Ryfylkefjordene. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Jon_R Svart 28.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2003 Interessant, vi snakker nok om det samme fenomenet. Hurtigbåtene setter vel opp et eller annet under vann i forbindelse med vannjet'en. Ville vært svært interessant å høre andre erfaringer, også med naturlige årsaker. Og om visse områder er spesielt utsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Janef Svart 28.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2003 Interessant, vi snakker nok om det samme fenomenet. Hurtigbåtene setter vel opp et eller annet under vann i forbindelse med vannjet'en. Ville vært svært interessant å høre andre erfaringer, også med naturlige årsaker. Og om visse områder er spesielt utsatt. Du kan oppleve noe av det samme når en litt stor halvplaner passerer. Har ved flere tilfeller lagt ved en kai der jeg har 1 meter vann under kjølen, en litt slak bunn utover mot marbakken. Når hekkbølgen treffer marbakken reiser det hele seg og det blir umulig å holde seg oppreist ombord. Tilfellet fra den engelske kanal skapte i sin tid stor oppmerksomhet. Jeg kunne ha spurt en hydrograf om mer detaljer om dette, men jeg mener å ha hørt at fenomenet skyldes endring av bølgelengden i bølger med stor energi som følge av reflekser mellom bunn og overflate. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.