NES Startet 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2011 Sliter med en AQ170. HJELP Den får ikke mer en 2000 rpm, går urent og stopper lett ved belastning. Har justert tenning, renset luftfilter, justert og synket forgassere osv. Har nytt bensinfilter med vannavskiller, pluggledninger, plugger, rotor, kondensator, stift, coil og fordelerlokk. Selv tenker jeg litt i disse baner: Enten er fordeleren defekt, sentrifugalvektene el. lign. Eller så er det forgasserne som må renses. PS. Fordeleren ser ut til å være satt ned et hakk feil da gradene på tenningsmerket ikke stemmer med spesifikasjonene når motoren går fint. Jeg kan med andre ord ikke bruke strobo-lampa til å stille tenningen med, må ta det på gehør. Har sjekket med en kamvinkelmåler, og den gir riktige verdier. Gode tips mottas med takk. Har ikke fått brukt båten enda, så jeg begynner å bli desperat. :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Om fordeleren står et hakk feil skal ikke spille noen rolle. Du skal uansett kunne bruke stroboskoplampe og få riktig resultat. Kamvinkelmåler viser kun stifteåpningen, og sier ingenting om tenningsinnstillingen. Så still tenningen rett med stroboskop, så blir det nok bra. Sjekk forresten at registeret er rett stilt, om kammen er et hakk feil så kan det gi slike snodige målinger... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NES Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Den skjønte jeg ikke helt? Er ikke fordeleren synket med kammen stemmer vel ikke gradene på tenningsmerket? Mener det er en tannkrans-kobling der nede, og et hakk feil kan jo gi en del grader feil. Når jeg får motoren til å gå noenlunde rent er jeg jo helt ute av skalaen. Riktig innstilling er 28-30 fortenning på 2000 rpm, skalaen går til 40 grader og stroboskoplampen viser langt over det. Hvis jeg prøver å nærme meg riktige grader dør motoren lenge før det. Tror ikke motoren er åpnet, så registeret bør være rett. Skal "gnukke" blank blokka og dobbelsjekke. Det skal vist nok være synkroniseringsmerker for alle akslingene i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 (redigert) Fordeleren kan peike hvilken vei som helst og det har ingen betydning. Der er bare et merke for å ha et utgangspunkt å gå etter ved oppsett. Tenningsmerket står på veiva og stempelet er nå på topp når merket er på 0 uansett hvilken vei rotoren peker.. man snur jo bare lokket og evt flytter om ledningene om man ikkje får dreid nok... Redigert 20.Juli.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 (redigert) Helt riktig som Plutonium sier. Ett hakk feil på drevet kompenseres av vridning på fordeleren inntil tenningen stemmer. Siden den ikke vil gå rent når tenningen er korrekt, mistenker jeg at du kanskje har en bilfordeler med vacuum innkoplet? I så fall, plukk av slangen og plugg denne. hvis du ikke har vacuum på fordeler så ville jeg definitivt sjekket registeret! Redigert 21.Juli.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
adeneo Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 (redigert) Det stemmer nok det at det ikke spiller noen rolle hvordan fordeleren står i forhold til tenningen, men har du forøvrig sjekket at tenningsrekkefølgen er riktig, og at hver pluggledning går til riktig plugg osv. Det er fort gjort å sette en feil. Redigert 21.Juli.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NES Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Takk for gode innspill. Lå og tenkte på dette i natt, og det virker jo logisk at tenningsmerket bør stemme selv om fordeleren er satt litt feil. Her har jeg blitt villedet av en kompis som trodde han hadde greie på dette. :-) Det er ikke vakuum på fordeleren men det kan jo ha vært det tidligere, så jeg skal se om jeg finner et hull som ikke er plugget. Hvis det stemmer at den fremste sylinderen er nr.1 skal kablene være koblet riktig. Hvis det viser seg å være registeret som er feil må jeg vel åpne hele motoren for å få satt dette riktig? Grøss og gru, ser ut til å bli litt av en båtsesong. Sitér dette innlegget Link to post
NES Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 En ting til. Tenningen skal ha en grunninstilling på 12 grader fortenning. Hvis jeg roterer motoren til tenningsmerket står på 12 grader og deretter vrir fordeleren til stiften lukker. Har jeg ikke da et godt utgangspunkt for å finstille tenningen? Eller tenker jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 (redigert) til stiften lukker. Vri til stiften akkurat åpner, pass på og vri fordeler mot rotor rotasjon. Du hvil være ganske nære 12 grader da. Sjekk også at merking 0 grader stemmer med stemper på syl 1 i topplage. MVH K.K Redigert 21.Juli.2011 av king kong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Hvis det viser seg å være registeret som er feil må jeg vel åpne hele motoren for å få satt dette riktig? Ikke hele motoren, du må av med reimskiva på veiven og deretter av med registerdekselet. Men prøv med tenningsjustering først, registeret forandrer seg ikke hvis ikke noen har skrudd på det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NES Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Ble lettet nå, Index. (Så for meg en full overhaling hvis registeret stod feil) Takk for svar, kansje det fortsatt er håp for litt båtkjøring i år. :-) Etter sist gang er status følgende: Har målt toppunkt på sylindre med en gardinwire igjennom tennplugg hullet, og misstenker at fordeler er montert 180 grader feil. Misstenker også at det sitter en uorginal fordeler i den. (Skal teste med "gammel" rotor og fordelerlokk.) Har flyttet alle pluggledninger etter dette, og justert grunninnstilling på tenning men får ikke start. Tar med skyvelæret i morgen for å måle mer nøyaktig. (Vil jo helst ikke ta av toppen da motoren er tett og fin, og det er jo ikke store forskjeller på 1 og 5 sylinder da de tenner etterhverandre.) Er nå 99% sikker på at registeret er riktig. Skal prøve den med en flaske bensin i tilfelle vann i bensinen er problemet. (Tror ikke det da det bare var en skvett igjen på tanken når jeg fyllte den, og jeg har prøvekjørt masse før jeg sjøsatte.) Kjører på 95 blyfri da håndboken til motoren sier at dette er greit. Neste skritt er vel kompresjonsmåling og rensing av forgassere? Mottar tips med åpne håpefulle armer. :-) Takk til alle så langt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Tror du roter det til litt her nå. Om den hadde vært 180 grader feil så hadde den ikke startet i det hele tatt. Husk at stempelet er på topp to ganger i løpet av syklusen på en firetakter, og den skal tenne bare ene gangen. Flytt kablene tilbake slik de var, og juster tenningen derfra. Kompresjonsmåling er greit nok, men sier deg nødvendigvis ikke så mye om årsaken til problemene. Men det er nå greit å vite da. Rene forgassere er også alltid lurt. Men sørg først og fremst for å få tenningen 100%, før du begynner å skru i stykker andre ting. Ellers risikerer du å bli stående der med en motor hvor alt er galt og feiljustert, og det blir et sant h..... å får den til å gå igjen. Så gå tilbake til der den fortsatt gikk, og ta deg forsiktig fremover til den går som den skal! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NES Svart 25.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Har laget meg noen "grunnmerker", så det er gjort på 2 min. å få den tilbake til utgangspunktet. Skal prøve som du sier, men har mine misstanker om at det ikke hjelper. Jeg vet at stemplet går på topp to ganger i løpet av syklusen, men bare en av disse toppene stemmer vel med tenningsmerket? På grunn av balansen i motoren er det vel to og to stempel som nesten topper samtidig. (I mitt tilfelle topper femmeren rett etter eneren.) Skal finmåle, justere og teste litt i slutten av uken. Det som er merkelig er at den gikk så fint på land. (Riktig nok litt tungstartet.) "Skulle jo ihvertfall ikke sjøsette før jeg viste at alt virket", og her er jeg i dag. :-( Etter den er sjøsatt og drevet er montert mistet den liksom piffen. Drevet drar jeg rundt med "lillefingeren", så tror ikke det er motstanden der som er problemet. Under testing på land hadde den jo selvfølgelig frieksos, men skulle ikke tro at det gjør enorme forskjeller heller. Får grå hår i hodet av dette. (Som om jeg ikke har nok av dem fra før. :-) ) Har skrudd mye motor i mitt liv, så dette er kansje et dumt spørsmål men jeg har litt jernteppe: Tenner pluggen når stiften er lukket eller åpen? Mener å huske at det er når den lukker. (Er sikker 20 år siden jeg har skrudd motor med stift i fordeleren, så Dere får ha meg unnskylt. :-) ) Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 En plugg tenner da stift åpner Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
68 GT Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Dette er kanskje en slik B30 som jeg hadde i en volvo 164. Har du sjekket at tenningsrekkefølgen er riktig? Mener å huske at den er 1-5-3-6-2-4,rotor skal peke der pluggledning nr 1 skal sitte,pass på å sett de resterende ledningene rett med hensyn til fordelerens vridning(mener å huske at den går mot sola,men er usikker.det får su sjekke ved å turne motor)Stifte åpning er B30 følsom på,tror det var 0.45 den gikk best på,var det over eller under ble det tull ved turtall da den var varm. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
NES Svart 25.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Nå begynner det å ligne. :-) Jepp det er en gammel B30 "rallymotor", det marine navnet er AQ170. Opprinnelig produsert for Volvos Luksusbil 164. :-) Må le av meg selv når det kommer til stiftene, er oppvokst på verksted osv. men fikk helt jernteppe. :-) Spurte en venn som sa det motsatte, så jeg har stillt den på et minimum for at lukketiden skal være så lang som mulig. Hvis du fikk den til å gå fint med 0.45 i stifteåpning er dette kansje problemet. Verkstedhåndboka sier mellom 0.25 og 0.35, jeg er nok ganske nøyaktig på 0.25 slik den er nå. Tenningsrekkefølgen er som du sier, og jeg skal måle når stemplene topper for å være sikker. Skal skru igjen til helgen. Takker så mye for innspillet. :-) PS. Du har helt riktig motor går medur's og rotor/fordeler går motur's. Sitér dette innlegget Link to post
NES Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Et skritt nærmere. :-) Pluggkabler er satt tilbake der de var. Stifteåpningen er nå justert til ca. 0.35, jeg fikk da startet motoren og stillt tenningen riktig. Fikk den til å gå rent og pent på 2000 rpm med 28-30 grader fortenning. (Brukte lampe) Helt etter spesifikasjonene. :-) Men.. Etter justeringen ble den veldig tungstartet, og "bakfyrer" under forsøk på oppstart. Jeg får den heller ikke noe særlig over 2000 rpm, og den skal ha rundt 5000 på maks. Når jeg byttet bensinfilter brukte jeg tykkere slange en den hadde før pga. nipplene på filteret. (Fra tanken via filteret og til bensinpumpen.) Dette bør vel ikke ha noe å si? (Det er helt tett.) Åpner forgasserne i morgen og ser om de er fulle av "møkk". Kan det være at dysene må justeres til noe annet en spesifikasjonene fra VP på grunn av slitasje? Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 (redigert) Noen tanker for det de er verdt.Jeg har maken motor. Gjør motoren din max 2000 i fri eller når du kjører? Jeg fikk maks 7 knop på båten etter groing på propellen (vanligvis 18 knop), men du har drev, og da ser du det vel lett. Motoren er vàr for eksosmotstand sier de som har greie på det. Kan det ha sjedd noe med eksosen? At den tenner i forgasseren under oppstart, er ikke uvanlig på min motor når den har stått lenge, selv om den går fint ellers. Motoren har ikke choke men akselerasjonspumpe som spruter bensin ned i forgasserne når du pumper på gasshåndtaket. Ellers har jeg satt pluggledningene i feil rekkefølge en gang, og det ga høyst ujevn gange. Motoren min blir også tungstartet kald om ikke batteriene er på topp. Har stort reservebatteri (startbatteri). Redigert 31.Juli.2011 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NES Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Hei, takk for innspillet. :-) Den gjør maks 2000 i fri. Tror ikke det har skjedd noe med eksosen for den blåser som bare det når den først går. Det er jo også ekstra kjølevannsutslipp på den i tilfelle overtrykk. Det er jo mulig at batteriet begynner å tømmes så mye som jeg har prøvet og feilet. :-) Starteren går i normalt tempo da, men jeg skal ta med lader i morgen for sikkerhets skyld. Skal også dobbelsjekke pluggledningene i morgen da det muligens gikk litt fort i dag når jeg koblet de om. (Hadde koblet de om 180 grader for å sjekke om det var fordeleren som var satt ned feil.) Hvis jeg har feilkoblet i dag, står i såfall alle bortsett fra 1'ern i feil retning. :-) Det vil jo gi en vanvittig feiltenning, mens stroboskoplampen fortsatt viser riktig da den er koblet på eneren. Er jo nesten rart om den går vis jeg har feilkoblet dette, men man vet jo aldri. (Det var ikke mye vibrasjon heller.) Stempeltoppene kommer jo ganske tett på en rekkesekser. :-) Er din motor følsom på luftblandingen? Har du synk'et forgasserne med vakuum, eller ut i fra de faste fabrikkinstillingene? Sitér dette innlegget Link to post
NES Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Et par rettelser. :-) Det går fortsatt "tynn" bensinslange fra tanken til bensinkranen, og fra bensinpumpen til forgasserne. (Det er den tynne slangen som er orginal.) Den smeller ikke bare i forgasserne ved oppstart, men også i eksosen. (Bakfyrer) :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Du får altså bare 2000 O/min. Hva skjer når du drar på videre med gass, stopper den? skyter? hånler? for noe må jo skje, du får ikkje 2000 omdr med vidåpne spjeld i fri uten at noe skjer Sitér dette innlegget Link to post
NES Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 (redigert) Hvis jeg drar spaken i "bånn" begynner den å gå urent, og noen ganger stopper. Ikke noe "skyting" når den først går. Redigert 31.Juli.2011 av NES (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NES Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 (redigert) Jepp, jeg tror den "hånler" også, hvis jeg hører godt etter. :-) Skulle jo bare mangle så full av fae.. den motoren er. :-) Redigert 31.Juli.2011 av NES (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 (redigert) 2000 omdr når en ved såvidt å røre gassen vanligvis. Skal ikkje være mulig det der, full pinne og ingen respons. Må være opptil fleire ting som er galt her. Aller først ville eg tatt fram komp.testeren.. Ellers tenker eg massiv falskluft Redigert 31.Juli.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 1.August.2011 Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 Er din motor følsom på luftblandingen? Har du synk'et forgasserne med vakuum, eller ut i fra de faste fabrikkinstillingene? Jeg kjøpte båten i 2004 og har ikke rørt forgasser eller tenning siden da. Så lenge den maler som en katt får det være som det er. Har du montert bensinfilteret riktig vei? Ved kaldstart på dårlig batteri, går den fremdeles relativt raskt på starteren, men er tungstartet for det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.