NES Svart 1.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 Dette er så flaut at jeg nesten ikke tør skrive det. :-) Når jeg sjekket motoren i dag var alle pluggledningene satt på i feil rotasjonsretning. (Dvs. kun eneren satt riktig) 5 av 6 sylindere har da hatt en vanvittig fortenning, så det er ikke rart at den har gått dårlig. Den eneste unnskyldningen jeg kan komme på er at jeg hele tiden har fulgt koblingene fra det gamle fordelerlokket, og ikke sjekket at dette stemmer med rotorretningen. Det er nå slutt på all bakfyring, og motoren hadde en tomgang på 3000 rpm når den fyret i dag. Gikk så fint så. :-) Stoppet den for å justere gasswiren og tomgangsskruene, og var selvfølgelig nesten tom for strøm når jeg skulle fyre den igjen. Står på lading i natt, og får forhåpentligvis finjustert den i morgen. :-) Takk for alle flotte innspill!! Tror jeg er i mål nå. :-) PS. Neste gang jeg kjøper brukt, skal selv de mest banale ting sjekkes før jeg begynner med mer avansert feilsøking. :-) Enkelte ganger er løsningen så enkel at man bare ikke ser den. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 1.August.2011 Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 "går noe urent" var kansje en liten underdrivelse det da... Også du som har stokket om på de kablene opptil flere ganger Sitér dette innlegget Link to post
NES Svart 1.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 Nei da Plutonium, den gikk til tider nokså fint uten belastning. :-) Fikk også riktige innstillinger på strobo'en på 2000 rpm. Om du kobler motsatt er det fortsatt ikke langt fra stempeltoppene i en 6'er. Den får bare en vanvittig fortenning. :-) (Ikke rart at den bakfyrte, den smalt vel av før innsuget var lukket. :-) ) En 4'er ville i værste fall ha begynt å gå feil vei. :-) Men, du har all grunn til å le. :-) Vet ikke helt om jeg skal le eller gråte selv, men det ender vel med latter kjenner jeg meg selv. Til tross for at jeg har kastet bort fine sommer uker i motorrommet. :-) Har ikke stokket om på kablene før, men blindt fulgt det gammle fordelerlokket. Hadde problerer med tenningen før jeg eventuelt kunne ha feilkoblet noe i går også. Det eneste jeg har prøvd er en mulig 180 grader. :-) Til tross for mange års erfaring med motormekking føler jeg meg som en virkelig amatør i kveld. Men, går den fint i morgen er alle sorger glemt, og jeg er en erfaring rikere. :-) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.August.2011 Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 Våger meg utpå med å hovere litt før feilen er endelig bekreftet, og viser til mitt forrige innlegg i tråden Sitér dette innlegget Link to post
NES Svart 1.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 Ha ha ha. Du har helt rett glis i vei, tror vi er i mål nå. :-) Det er som sagt så banalt at jeg blir flau. Hvorfor ikke sjekke de enkle tingene før man begynner på de andre? Men tror nok inspillet om stifteåpning også var en del av løsningen. :-) Denne motoren trenger visst litt stort gap. :-) Ufattelig at den gikk så fint som den gjorde med 5 av 6 pluggledninger feil. :-) Er det rart at man blir forvirret? Sitér dette innlegget Link to post
NES Svart 2.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Går som en drøm, takk for alle innspill. :-) Blir litt varm, men det tror jeg skyldes at tempmåleren er flyttet fra front til bakkant av motoren. Ellers er det litt vibrasjoner når jeg drar på, men det kommer nok av groe på to av propellbladene. (Slik er det når man ligger for lenge til kai, skal rense propellen i morgen. :-) ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.