Bertinius Startet 30.November.2004 Link til dette innlegget Startet 30.November.2004 Hei dere der ute. Er det noen som kan si meg noe om forvarming på en yanmar 2qm15. Eier av en båt jeg så på visste ikke om sånt fantes, kanskje fantes på den båten jeg så på, men som sagt kunne ikke eier si noe om det. Er det event vanskelig å ettermontere? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 .....Er det noen som kan si meg noe om forvarming på en yanmar 2qm15.Hei Bertinius!Har selv hatt denne motoren i en Sjømann 22 - den har IKKE gløding - hvis det er dét du mener med forvarming. Ikke har den muligheter til å montere gløding heller. For å få til direkte gløding i en dieselmotor må du ha et "plugghull" nedi sylinderet (forkammer), med tilhørende glødeplugg. Riktignok har 2QM-15 en blindplugg på toppen av luftmanifold ( se bilde), men om man kan sette ned en glødeplugg der, vet jeg ikke. Mulig at man kan sette ned en glødeplugg der og forvarme innsugs-luften, men om det hjelper noe særlig??? Vet at gamle Perkins 4.108 har / hadde noe lignende, men der ble det i tillegg til glødeplugg, brukt diesel som ble antennt nedi innsugsmanifolden..... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
MortenK Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Jeg mener å ha hørt et sted om at disse Yanmar småmotorene er laget for å starte lett uten forvarming. Dersom de ikke starter lett, er det et eller annet annet problem som bør løses. JEg har selv en 1GM10 som var tregstartet. Etter noen grep med justering av dyse pluss noen andre småting starter motoren ganske så lett. Startet den sist gang nå i høst når det var 1-2 grader, og det var ikke noe stort problem å få den startet. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Suzuki Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Vet at gamle Perkins 4.108 har / hadde noe lignende, men der ble det i tillegg til glødeplugg, brukt diesel som ble antennt nedi innsugsmanifolden..... Ikke bare 4.108, men også 4.236, 4.248 og sikkert en haug andre. Veit ikke om det virker, men våre 4.236 starter alltid, i massevis av minusgrader, uten motorvarmer. Setter vi inn friskt, varmt nyladet batteri, freser denne i gang i minus 30, uten de helt store problemene.. Selv om den ser ut som en snøhaug, og ikke har vært i gang på to måneder.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Walter_S Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 .... at disse Yanmar småmotorene er laget for å starte lett uten forvarming. Dersom de ikke starter lett, er det et eller annet annet problem som bør løses.Morten K har et meget godt poeng der! Hadde min Sjømann med 2QM-15 liggendes på vannet hele vinteren i fjor. Med hjelp av dekompresjonshendelen var det bare å få opp turtallet på starteren, for å smelle ned hendelen - og motoren våknet til liv i 5-10 minus! Men, noen måneder før dette, om høsten, hadde jeg problemer med å få start under vanlige temperaturforhold. Leverte inn dysene til sjekk og justering - den ene måtte byttes helt den andre ble justert - og etter dette var det null problem med kaldstart. Min erfaring. Har du gode, justerte dyser, en starter som drar det han skal og bra med strøm på batteriet, så får du start på en 2QM-15 når det er kaldt. Husk på full gasspådrag ved kaldtstart! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Bertinius Svart 30.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Takk for gode svar, jeg tror jeg har fått vite et jeg trenger Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Jeg vil bekrefte at Walter har gode poenger med hensyn på kaldstart. Det hjelper alltid med forvarming av innsuget. Det kan være varmluftpistol eller propan eller for den del kokende vann som helles over innsugningsmanifolden (selvsagt kun på utsiden) En godt oppvarmet jernbolt som holdes inn i innsuget vil også funke. Er det kaldt og motoren mangler gløding må man mao. være litt kreativ før batteriet blir flatt. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Når det gjelder QM motorene til Yanmar ville jeg heller brukt energien på å finne ut tilstanden til toppen, det er svakheten med QM serien . Uten tilstopping av kjølekanaler (med dertil hørende sprekk i toppen) er vel motoren nesten uslitelig. Jeg hadde selv en gammel Ysb 8 uten gløding, og dette var aldri noe problem. Motoren startet i minus 10. De gangene den ikke startet var det helt andre årsaker. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.