axo Startet 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2011 Min gamle(1978) vp md11c får ikke kjøling. Motoren er saltvannskjølt. Jeg skrudde av "manifoilen" og oppdaget at midtre åpning mot begge sylindre hadde grodd igjen. Fikk hakket/boret opp disse igjen, og håpet at jeg endelig skulle kunne bruke båten for første gang (kjøpt for 3 år siden,...sier jo litt.)Men neida motoren gikk like fort varm. Ser ut til at den får vann fram til termostat(som er ny), men ikke særlig lenger.Har også skiftet alle slanger i systemet.Impeller skiftet jeg også, men ble veldig usikker på om ting var som det skulle være der (se bilde) Når jeg tok ut impeller med hjelp av 2 skrutrekkere, fulgte hele stangen som den sitter på med helt ut. Ifølge workshop manualen ble motorene levert med 2 forskjellige løsninger, hvor den ene skulle følge med ut, men stoppe før den detter ut(hvis jeg har skjønt riktig da)Er det veldig galt at stangen kunne dras lett ut av pumpa?? skal det ikke egentlig sitte ting og tang på stanga? skal det være stort trykk på vannet fram til termostat, eller bare renne? Hører med til historien at jeg sjekket åpningene ved sylindrene når jeg hadde ventilene til sliping i fjor (blåste trykkluft,og fikk bra respons i de andre hullene, konkluderte derfor at pasasjen var fri) Er det noen som har en ide om hva som er galt? Noen som vet om noen billige genier som event kunne se på dette i sandebukta/holmestrand? Sitér dette innlegget Link to post
axo Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Noen som vet om det er mulig å koble biltemas el pumpe forbi org pumpe, og bruke dette istedet? Tror den lille pumpen som tåler saltvann har kapasitet på 35 liter i min??? Sitér dette innlegget Link to post
blycher Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 skulle ikke være noe i veien for å bruke elektrisk sirkulasjonspumpe..har det på ferskvannssiden på min md3b(martec). Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 (redigert) Det er helt normalt at pumpeakselen er løs og kan dras helt ut. Akselen går i en bronseforing i pumpehuset med to simmerringer i det smale partiet i pumpehuset like innenfor. Sporet på enden av akselen passer i en tilsvarende tapp på en aksel i motorblokka som driver pumpa. Hvis du ser kjølevann som kommer ut sammen med eksosen når motoren går, så fungerer pumpa som den skal. Har du ikke vann i eksosen så har du mest sannsynlig enten en defekt impeller eller en blokkering i vanninntaket. Siden impelleren din ser grei ut, så tipper jeg helst på blokkert vanninntak. Hvis kjølevannet kommer ut sammen med eksosen på normalt vis, så er det vel mest sannsynlig blokkerte kjølekanaler i toppene som er årsak til overopphetingen. Mulig du kan bedre problemet ved bruk av systemrens. Det er flere tråder om dette her på BP, bruk søkefunksjonen... Edit: husken er lenger som den var, så ta det som er overstrøket med en klype salt... det er en låsepinne et eller annet sted på akselen, og det er mulig denne stopper akselen fra å komme ut av huset... Redigert 21.Juli.2011 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
mateco Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 (redigert) .......... Ifølge workshop manualen ble motorene levert med 2 forskjellige løsninger, hvor den ene skulle følge med ut, men stoppe før den detter ut(hvis jeg har skjønt riktig da)Er det veldig galt at stangen kunne dras lett ut av pumpa?? skal det ikke egentlig sitte ting og tang på stanga? ............... Vil tro det her er snakk om enten denne med lager foring eller denne med kulelager I ditt tilfelle vil jeg tro førstnevnte med foring #9 ?? Bjørn Redigert 21.Juli.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
axo Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Takker for gode svar. Kjempelærerikt og nyttig med dette forumet. Var i båten i ettermiddag, og det viste seg at det var et lite hull i termostathuset som var tett. Endelig kom det vann ut eksosen. Dessverre var det en pakning der som ikke var tett, så jeg fikk ikke prøvd båten. Det nærmer seg iallefall!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Sjekk denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/71531-flushe-kjoelesystem/page__p__1002259__hl__%2Btme+%2Bmetoden__fromsearch__1#entry1002259 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.