Jump to content

volvo penta md11c impeller/kjøling

axo

Recommended Posts

bilde.jpg

Min gamle(1978) vp md11c får ikke kjøling. Motoren er saltvannskjølt. Jeg skrudde av "manifoilen" og oppdaget at midtre åpning mot begge sylindre hadde grodd igjen. Fikk hakket/boret opp disse igjen, og håpet at jeg endelig skulle kunne bruke båten for første gang (kjøpt for 3 år siden,...sier jo litt.)Men neida motoren gikk like fort varm. Ser ut til at den får vann fram til termostat(som er ny), men ikke særlig lenger.Har også skiftet alle slanger i systemet.Impeller skiftet jeg også, men ble veldig usikker på om ting var som det skulle være der (se bilde) Når jeg tok ut impeller med hjelp av 2 skrutrekkere, fulgte hele stangen som den sitter på med helt ut. Ifølge workshop manualen ble motorene levert med 2 forskjellige løsninger, hvor den ene skulle følge med ut, men stoppe før den detter ut(hvis jeg har skjønt riktig da)Er det veldig galt at stangen kunne dras lett ut av pumpa?? skal det ikke egentlig sitte ting og tang på stanga? skal det være stort trykk på vannet fram til termostat, eller bare renne? Hører med til historien at jeg sjekket åpningene ved sylindrene når jeg hadde ventilene til sliping i fjor (blåste trykkluft,og fikk bra respons i de andre hullene, konkluderte derfor at pasasjen var fri) Er det noen som har en ide om hva som er galt? Noen som vet om noen billige genier som event kunne se på dette i sandebukta/holmestrand?

Det er helt normalt at pumpeakselen er løs og kan dras helt ut. Akselen går i en bronseforing i pumpehuset med to simmerringer i det smale partiet i pumpehuset like innenfor. Sporet på enden av akselen passer i en tilsvarende tapp på en aksel i motorblokka som driver pumpa.

Hvis du ser kjølevann som kommer ut sammen med eksosen når motoren går, så fungerer pumpa som den skal. Har du ikke vann i eksosen så har du mest sannsynlig enten en defekt impeller eller en blokkering i vanninntaket. Siden impelleren din ser grei ut, så tipper jeg helst på blokkert vanninntak.

Hvis kjølevannet kommer ut sammen med eksosen på normalt vis, så er det vel mest sannsynlig blokkerte kjølekanaler i toppene som er årsak til overopphetingen. Mulig du kan bedre problemet ved bruk av systemrens. Det er flere tråder om dette her på BP, bruk søkefunksjonen...

Edit: husken er lenger som den var, så ta det som er overstrøket med en klype salt... det er en låsepinne et eller annet sted på akselen, og det er mulig denne stopper akselen fra å komme ut av huset...

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

bilde.jpg

..........

Ifølge workshop manualen ble motorene levert med 2 forskjellige løsninger, hvor den ene skulle følge med ut, men stoppe før den detter ut(hvis jeg har skjønt riktig da)Er det veldig galt at stangen kunne dras lett ut av pumpa?? skal det ikke egentlig sitte ting og tang på stanga?

...............

Vil tro det her er snakk om enten denne med lager foring eller denne med kulelager

I ditt tilfelle vil jeg tro førstnevnte med foring #9 ??

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...