Sjøogvind Startet 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2011 Hvis du hadde fått en hummer hadde du spist den uansett? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 nope, hadde satt den ut igjen. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Hvis du hadde fått en hummer hadde du spist den uansett? Hadde jeg fått servert en hummer under minstemål hadde jeg spist den uten tvil da den alleredevar dø og skade skjedd, hadde jeg fanget en som var en cm under må jeg være ærlig og si at den hadde nok skiftet farge den og... men hadde den vært mindre enn det hadde jeg satt den ut i bånd så jeg kunne fanget den neste år Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Hadde jeg fått den på resturang så hadde jeg spist den, sjelden jeg har med målebånd der Akkurat nå så bryr jeg meg ingenting om hummeren er over eller under minstemål, den skal tilbake til sjøen uansett Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 (redigert) Denne tråden er vel egentlig ikke noe tema uansett siden det er totalforbud mot fiske av hummer fra 1. Januar til 1. Oktober? Ulovlig fiske av hummer kan fort koste 6-12000 kr. http://dt.no/sommer/denne-kan-koste-deg-over-12-000-kroner-1.6373972 Redigert 21.Juli.2011 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
kintii Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Ja, jeg bryr meg om det. Det er så lite hummer at jeg synes det skulle vært fiskestopp noen år på den. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Jada, men får jeg hummer i krabbeteina utenfor sesong så har jeg nok ikke sluppet den ut igjen hvis den er over minstemålet. Vanskelig å kjenne igjen da hummeren er rød men det jeg får i teina er svart... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Har fått hummer i krabbeteine flere ganger siste årene og etter at de har blitt behørig avbildet så har de gått tilbake til sjøen - jeg hadde nær sagt selvfølgelig. I fjor sommer opplevde jeg det merkelige å få en hummer i teina som hadde strikk på den ene kloen, noe som tyder på at den har rømt fra en ulovlig sanketeine i nærområdet. Nå håper jeg den lever i beste velgående og uten strikk på klørne! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
sjøleik Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 bryr meg ikke Jeg hverken spiser eller fanger den... ;-) Sitér dette innlegget Sjøleik 70 år - blogg <script type="text/javascript" src="http://download.skype.com/share/skypebuttons/js/skypeCheck.js"></script>http://mystatus.skype.com/smallclassic/Sjøleik Link to post
Faxen Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Helt enig, alergisk mot sjømat. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
bukt Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Vi har litt av samme problem her i fjorden med krepsen da bestanden blir mindre og mindre... beste hadde vært å hatt fangstforbud noen år eller forbud mot kommersielt fiske med max antall teiner pr hode som og hadde fungert for hummeren... Fangstsesongen her er redusert enda med en uke i år som jeg iallefall håper hjelper litt, men mye av problemet er de som har 1000 teiner hver som fisker opp 3/4 av all krepsen og selger de. Dette er litt av samme senario med hummeren der hummer fanget til kos hos hvermann er liten del av fangsten i motsetning til kommersiell fangst Problemet er jo at det er så mye penger inne i bildet at det ville blitt ramaskrik hvid noe slikt hadde blitt innført. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Dette er litt av samme senario med hummeren der hummer fanget til kos hos hvermann er liten del av fangsten i motsetning til kommersiell fangst Da sitter du på helt annen kunnskap enn Havforskningsinstituttet, hvilket jo i allefall teoretisk sett kan være riktig, og i så fall er det fint om du tar kontakt med dem! Underrapporteringen skyldes dels at fritidsfiskere, som står for størstedelen av hummerfangsten, ikke er pålagt å rapportere om hummerfangst, og dels at yrkesfiskerne bare rapporterer inn en fjerdedel av hummerfangsten. På grunnlag av disse funnene mener vi det bør innføres et registreringssystem for både yrkesfiskere og fritidsfiskere. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
millisivert Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Men nå er det forskjell på mange "fritidsfiskere" som fanger 400-500 hummer hver sesong ogt selger (med eller uten kvitering) og en hummer eller 10 "fanget til kos hos hvermann", selv om begge gruppene nok havner i samme kategori i undersøkelsen til Havforskningsinstituttet. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Men nå er det forskjell på mange "fritidsfiskere" som fanger 400-500 hummer hver sesong ogt selger (med eller uten kvitering) og en hummer eller 10 "fanget til kos hos hvermann", selv om begge gruppene nok havner i samme kategori i undersøkelsen til Havforskningsinstituttet. er sånn jeg ser det og, med fangst til eget bruk mener jeg noen få hummere , her i fjorden som ved sjøen er det fritidsfiskere som fanger store mengder og selger under bordet som går under det jeg betegner som kommersiell fangst Hadde det blitt en max begrensning noen ar med antalle teiner pr adresse i folkeregister så hadde man fått vernet bestanden og alikevel ikke ødelagt for de langs sjøen som har det som tradisjon å fange til eget hummerlag ol... så får heller jeg betale litt mer pr kg hummer for å kompansere for mindre fangst hos fiskerene de årene det er begrensning noe som er ok for meg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.