kurti Startet 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2011 Usikker på om motor kan ha skåret seg. Når jeg vrir om nøkkel så klikker det bare i starter, men det er tydelig at den ikke klarer å dra rundt motor. Først så klarte den å dra rundt motor litt før den stoppet, men nå virker det som om det står helt fast. Kan det være problemer med drevet? Jeg har hatt litt problemer med at den ikke går i fri når jeg setter kontrollen i midtposisjon, så jeg justerte litt på wire, slik at den tilsynelatende gikk i fri når jeg satte hendel i midtposisjon. Det som skjedde var at motoren stoppet for meg når jeg kjørte på tomgang fremmover, og så dro spak bakover for å sette den i revers. Skulle stoppe båten. Når jeg etterpå skulle prøve å starte motor så virket det som om den gikk tungt. Kanskje en halv runde eller noe, før den stoppet. Prøvde selvsagt å dra den på starteren noen ganger, før den tilsynelatende sluttet helt å "snurre". Det er nok strøm på begge batteriene. Oljenivå er rett, og det er ikke vann i oljen. Jeg har sjekket at propell går fritt rundt begge veier, altså at den ikke står i gir, så spørsmålet er: Har motor skåret seg, eller kan det være noe tull med drevet? Hjelpes. Dyrt virker det i alle fall:-( Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 (redigert) Mange muligheter men her er noen enkle tips til å starte med. Sjekk alle kontakter/koblinger på starteren mot korrosjon. Husk å frakoble batteriet. Prøv å start på ny. La motorromsviften være på under hele prosessen. Hvis ingen fremgang kan du forsøke å kortslutte over innslaget på starteren MED TENNINGEN AVSLÅTT- de to tykke kablene for å se om starteren tørner. Dette kan frekalle en del gnister og kan være ubehagelig. Det gjelder å være fort på - fort av - svaret får du raskt. En gammel skruetrekker kan ofres. VERNEBRILLER må brukes og detmå naturlugvis ikke være noen gass i motorrommet. En startkabel fra batteri + kan og benyttes. Hvis motoren tørner er det noe med forbindelse fra tenningsnøkkel til starter. Hvis motor ikke tørner er det en god sjans for at feilen ligger i kontaktene i innslaget på starteren eller børster som er slitt eller satt seg fast gjerne som følge av sjøvann/spray i motorrom. Glemte å nevne at alle forbindelser mellom batteri og starter / motor må sjekkes først. Kobler du et voltmeter til batterikablen på starteren mens noen forøker start og spenningen dropper under 8 volt er det et problem mellom batteri og starter. Er. Spenningen 10-11 volt eller mer ligger feilen i starteren. Bare for å ta det enkle først. Justering av girwire mv er naturlugvis vikrig å ha kontroll på og. Redigert 21.Juli.2011 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
kurti Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Det virker liksom som om starter slår inn med full kraft, for de første gangene jeg prøvde så klarte den å dra rundt motor kanskje en halv omdreining, mens det etter hvert bare klikker relativt høyt i den. Jeg har måleapparat, så skal alltids klare å måle litt, men jeg har følelsen av at problemet er langt større. Motor har aldri stoppet for meg når jeg har dratt den over i revers før, og det hele var egentlig ganske snålt... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Skru ut alle pluggene på motoren, da er det null kompresjon, og prøv om den går rundt da. Hvis det kommer vann ut av hullene til pluggene kommer du tilbake hit Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Hvis det er en injectionmotor senker den kortvarig turtallet ca 200 o/min i det øyrblikk drevet kobles inn for å skapeen mykere innkobling. Det kan være et problem med dette systemet som gjør at den stopper. Startproblemet høres ut som typisk børster som henger, alt korroderte kontakter i innslaget / alt dårlig forbindelse mellom starter/batteri. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
kurti Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Takk for svar! Det hadde jo nesten vært gøy om det var starteren da, for det har jo en overkommelig pris... Er WD-40 noe som kan benyttes i øst og vest eller? I kontakter o.s.v. Jeg hadde en bil med dårlig starter en gang, og da benyttet jeg det gode gamle "slå hardt på starter'n trikset". Dette vil kanskje funke om det er feil på børster.. Husker ikke helt, men om det skal ha noe for seg så bør man vel slå på starter mens man vrir om tenningsnøkkel. (Altså man må være 2 personer). Jeg hadde puter over mottorrommet i vinter, men dette er kanskje dumt med tanke på ventilering av mottorrommet? Kom til å tenke på det nå. Det virker nemlig som om trimflaps ikke virker etter vinteren heller, og ikke lensepumpe eller ventillasjonsviften heller. Jeg har tenkt at det bare var en sikring, men jeg har ikke sjekket grundigere. Kanskje det rett og slett er korrosjon på kontakter. I tillegg så har jeg merket meg at ladingen har falt ut til tider, som at det har vært dårlig kontakt i ledningsnettet (vakkel), eller at dynamo har fjusket. Jeg sjekket kabel på dynamo i går, og så at den var rimlig rustet, så jeg hadde på litt WD-40 på den. Den ladet godt de få minuttene jeg lot motor gå ettepå. Mvh Kurti Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Klikking i releet kan rett og slett komme av at det ikke er nok strøm til å drive startmotoren. Hvis det er flere strømforbrukere som ikke virker og sikringene er hele kan det være dårlig kontakt i jordkretsen. Mål mellom plusspolkoblingen (ikke på selve polen) på batteriet og på bart metall på motoren. Måler du rett på batteripolene ser du bare hvor mye spenning det er i batteriet, ikke hvor mye som kan brukes av forbrukerne. Puss klemmene og poler med smergelpapir. Smør opp polene med polfett og stram klemmene godt. Følg minusledningen til motorblokka og gjør det samme med kontaktpunktet der. Klikker det i starteren eller i releet som står oppå motoren et sted? Gimmicken Bay_liner refererer til er interrupt switch som sitter på girbraketten på manifolden på motorer med A-drev. For øvrig pleier Adeneo å gi meget gode råd. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Bay_liner Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Bare til orientering. I fall starteren skulle være problemet er denne normalt veldig enkel å fikse selv Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
kurti Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Jeg skal følge ledninger og måle i dag. WD-40 har liten verdi da skjønner jeg? Og det med å slå på starter også? Om det skal virke så må man vel slå på starter mens man vrir om tenningsnøkkel, slik at man oppnår skikkelig kontakt når det står spenning på? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 (redigert) WD40 og slag på starter samtidig som man vrir på tenningsnøkklen er absolutt verdt et forsøk meni såfall må du regne med å ta ut starteren for sjekk ved en passende anledning uansett om dette får den i gang nå. Batteriforbindelsesjekk har og høy prioritet. Du kan prøve Å tørne motoren vha skralle eller nøkkel direkte på reimskiva foran for å sjekke om motoren sitter fast. Det kan være en viss treghet akkurat i starten men normalt ikke noe problem å tørne den litt om litt. Dette kan gjøtes uten å ta ut tennpluggene. Redigert 21.Juli.2011 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
kurti Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Nå som motor er kald så klarte starter så vidt å dra den rundt, men det virker faktisk som om den lugger bort i noe, for den bråstopper liksom, som om det får metall mot metall.. Vet ikke hvor smart det er å prøve mer egentlig:-( Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Ok, prøv rådet til Adeneo. Ta ut tennpluggene og prøv starteren da. Sjekk om den kan være vann i sylinderene når den tørner og om motoren løper lett på startren uten tennplugger. Gjør den det bør det ikke være noe mekanisk feil med motoren forøvrig. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
kurti Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Snakket med han som har service på motoren nå. Vi skal prøve å få den på hengeren, også skal han ta av drev å sjekke motor da. Den går på starteren nå, men den går ikke sånn "lett" som den skal. Det lugger liksom. Virker som om starter er sterk, men at motor går unormalt tungt i noen posisjoner:-( Sitér dette innlegget Link to post
kurti Svart 30.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2011 Jeg driver å kikker litt på diverse tegninger på nett. Jeg forstår det slik at selve clutch og innkobling av propell sitter helt i bunnen av undervannshuset, på selve akslingen til propellen, og at nesten hele drevet derfor er i bevegelse sammen med motor. Stemmer dette? I så fall så vil det være veldig trolig at feilen ligger i selve drevet. Motor stoppet med det samme jeg satte den i revers, og det er mange tannhjul og drev som kan svikte da. http://www.sterndrive.info/alpha-one/parts_drawing_lower.html F.eks så har vi jo 55 på denne tegningen, eller 44, som tydeligvis er innkobling for fremmover og revers. Mest trolig 55 da, etter som det var revers jeg skulle legge inn. http://www.sterndrive.info/alpha-one/parts_drawing_upper.html Videre så har vi jo kobling mellom vertikal og horisontal drift på 8 på denne tegningen. Det kan jo også ha sviktet. Motor er liksom med rundt på starter, men plutselig så virker det som om den tar borti ett eller annet. Den går riktig nok tyngre rundt enn normalt, men om det har skjedd noe med drevet så er jo ikke det så rart, og om det er løse tenner i drevet så er det vel kanskje heller ikke så pussig om det plutselig "butter". Håper noen kan bekrefte eller avkrefte en slik teori:-) Sitér dette innlegget Link to post
kurti Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Ingen som tør å uttale seg? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 (redigert) Jepp, drevet er konstant koblet til motoren, og motstand i drevet kan gjøre at motoren blir tyngre å dra rundt, ikke unormalt. Har du brukt fem minutter på å ta ut alle pluggene, sett etter vann og sett hvordan pluggene ser ut forøvrig, ville begynt der før drevet eventuelt ble fjernet? Redigert 31.Juli.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kurti Svart 1.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 Har ikke plukket ut plugger for å teste, men motor har ferskvannskjøling og der mangler ikke noe vann. Har faktisk ikke pluggnøkkel, men Biltema har jo det meste.. Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 1.August.2011 Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 Mye som tyder på dårlig kontakt. Ville ha sjekket kablene til batteriet og evt det som er mellom starter og batteri (både pluss og minus). "Klikkingen" er typisk når innslaget til starter ikke klarer å holde innslaget grunnet spenningstap og slipper... for så å få nok spenning og slår da inn igjen. Dette lager da en kraftig "klikkelyd" Sitér dette innlegget Link to post
kurti Svart 2.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Det er liksom ikke bare klikke lyd, men mot "hvining" også. Kanskje jeg burde ta opp lyden og poste den... Hehe. Jeg får snart litt mer tid til overs, og skal prøve å teste mer. Til nå er jeg mest ute etter å få bekreftet at motor er i orden, slik at jeg slipper å bekymre meg for det. Jeg hadde drev inne til service i vinter, og det var samme servicemann som plukket det av i fjor høst, som også satte det på i vår/sommer. Han skal plukke det av igjen for meg når jeg får opp båten. Greit at han som kan det kan få sjekket om det er noe alvorlig, men om det er noe enkelt slik som f.eks feil på starter eller dårlig kontakt i ledningsnett, så er det jo greit å ta det selv. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Om du har vann i sylindrene nytter det ikke å vente til du "har tid til overs"! Få ut pluggene med en gang, og se om det er vann inni der. Er det ikke det kan du slappe av litt, er det vann må du reagere med en gang. Ellers er det for sent å berge motoren... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kurti Svart 2.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Fått start på motor. Mulig WD40 med virkningstid i en uke gjorde underverker på kontakt til starter. Jeg har ikke prøvd å sette den i gir enda, men motor har gått stabilt på tomgang i 45 minutter nå. Ligger jevnt på 80 grader. Det er jo et godt tegn. Den første gangen jeg startet så gikk motor vel varm synes jeg. Den gikk opp til 100 grader før termostat åpnet, og etterpå så vandret den mellom 80 og 100 grader på temperatur. Når den passerte 100 så stoppet jeg motor, og ventet litt. Når jeg da startet etterpå så gikk temperatur opp til 80, og holdt seg stabil der i 45 min. Om den fungerer på giringen også, så kan ikke jeg skjønne annet enn at feilen var starteren, og tilførsel til den. Uansett så skal jeg ha servicemannen til å se over for meg før jeg trygt tar i bruk båten igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Det er liksom ikke bare klikke lyd, men mot "hvining" også. Kanskje jeg burde ta opp lyden og poste den... Hehe. Med "hvining" tenker jeg starterdrevet. Det hender at "clutch" på selve starterdrevet blir slitt og slipper slik at starteren "spinner" på akslingen mens selve tannhjulet står. Snakker man om en "raspende" type hvining så henger innslaget slik at den ikke går helt i inngrep på selve svinghjulet og spinner da mot svinghjulet. Lyder er jo litt utfordrende å forklare... Sitér dette innlegget Link to post
kurti Svart 3.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Ja helt umulig å beskrive egentlig. Konklusjonen er nok vakkel/dårlig kontakt i kabel til starter som førte til at jeg ikke fikk startet motor, samt hørte og opplevde uvanlig og skremmende lyder. Motor stoppet for meg av feiljusteringer når jeg satte den i revers. Jeg havnet jo i brygga når motor stoppet for meg, og den rystelsen båten ble utsatt for da var tydeligvis nok til å utløse dårlig kontakt i kabel til starter. Det er i alle fall min teori. Jeg er ute på Mjøsa i båten nå, og opplever at den stopper hver gang jeg setter den i revers. Dette har jeg nettopp fått utbedret ved å justere girwire. Sitér dette innlegget Link to post
Nike Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Det beste er når det virker... Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
kurti Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Enden på visa var at den ble umulig å få i revers. Ser ut til at Wire ned til drevet er problemet. Denne skal byttes i år, så da får vi håpe at det fungerer bedre :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.