imens Startet 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2011 (redigert) Vurderer å kjøpe meg en Sea Ray Sundancer 240. Ønsker helst å kjøpe med diesel siden forbruket virker å være betraktelig lavere enn med bensin. De fleste med diesel er til salgs med Volvo Penta på 160 HK. Det jeg er redd for er at en VP 160 HK kanskje er litt i minste laget for denne båten. Ser at bensin motorene på disse ligger mellom 225-260 HK. Burde jeg heller velge bensin? Vekten på båten ligger på cirka 2500 kg. Redigert 21.Juli.2011 av srf (see edit history) Sitér dette innlegget 2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.) Link to post
DieselDahl Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 (redigert) Rent bortsett fra drivstoffkostnadene er bensinmotor klart å foretrekke. Hvis vi sier at en med dieselmotor bruker 30% mindre kan du jo regne litt på hvor mye det utgjør på ditt båtregnskap. Servicekostnader og risiko for store regninger på dieselmotorer er ofte dyrere enn forskjellen i drivstoff. I USA regner de at diesel lønner seg først når båten er over åtte tonn. Der er diesel noe dyrere per liter enn bensin. Og en ny V8'er koster ~40.000..... Jeg har en Windy 9800 med to bensinmotorer, vekt~4500kg, den bruker ca.2,5 l/nm, cruiser på ~27-28kn. Jeg vurderer diesel, men det vil aldri lønne seg....... Redigert 21.Juli.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 det kommer helt ann på åssen du har tenkt at kjøre med den, mye kjøring i plan eller mye "luffing" en bensin v8 bruker ikke mye på tomgang. tror ikke du skal være nervøs, 160hk diesel og 240hk bensin har ca samme dreiemoment. så du kommer helt sikkert i plan Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Jeg synes det høres lite ut. Mange som går i fella og kjøper båt med for liten motor. Prøv noen eksemplarer med forskjellige motoralternativer. Hvis en sånn båt ikke går fortere enn rett over 30kn på maks vil jeg si at det er for liten motor. Ikke fordi du kommer til å cruise i 35kn, men fordi du trenger et kraftoverskudd og vil ligge på et behagelig og økonomisk turtall. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Gode poenger fra Diesel Dahl. Itilegg så blir ofte brannfare evnt som positivt for å velge diesel. Dette poenget er etter min mening litt utgått på dato. Dagens common rail motorer med høyt trykk på dieselen og mange varme flater som turboer o.l tar fyr og brenner som bare det. Og tenk så herlig det er å ha en motor du knapt hører, og ikke lukter Lykke til med båtkjøp Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
hermansen Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Jeg synes det høres lite ut. Mange som går i fella og kjøper båt med for liten motor. Hvis en sånn båt ikke går fortere enn rett over 30kn på maks vil jeg si at det er for liten motor. Ikke fordi du kommer til å cruise i 35kn, men fordi du trenger et kraftoverskudd og vil ligge på et behagelig og økonomisk turtall. Tidligere var det ganske normalt med en KAD32 (165 hk) i denne type båter (fra 24-26 fot). Jeg hadde selv en 25 foter (Balt 750) med KAD32. Ikke noe problem med 4 voksne i denne båten. Tror vi var 4v+4b en gang, men da brukte den litt tid på å plane. Toppfarten på min var rett over 30 knop. Noen synes kanskje det er lite, men jeg marsjet på ca 3300 RPM (500 RPM under maks) i 24 knop. Synes det var en grei fart. Tror heller du skal se på andre momenter i tillegg. Kost på service, forskjell på drivstoffpriser og forbruk, samt forventet verditap over et vist antall år. Jeg gjorde en øvelse første gang jeg skulle kjøpe overnattingsbåt. Det var en Bayliner 245 som ble levert med VP KAD32 eller en Merc 5.0L. KAD32 hadde 165 hk mens Merc hadde 260 hk. Toppfart var noe større med Merc (34 kontra 31 knop), men marsjfart var den samme (25 knop). Men det var store forskjeller i forbruk. KAD32 brukte ca 25 l/t på marsj, mens Merc'en brukte 45 l/t. Prisforskjellen mellom bensin og diesel var (i de tider) ca 5 kroner/liter på vestlandet. Det betydde kr. 100 ekstra per time. Kjører du 50 timer (på marsj) per år blir det 50*100=5000 kroner ekstra i drivstoff per år. Tatt i betraktning at service på diesel er dyrere enn bensin så kan det være at dette går ut i null. Da er det innkjøp av båt, samt forskjell i salgsverdi så vil bety noe. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Gjorde et lite regnestykke på en stor båt. BMB 34 Sport. Alt 1: 2 x Mercruiser MAG 377 m/Bravo 3, 640 HK: kr. 1.380.000.- Alt 2: 2 x VP D4-260, 520 HK: kr. 1.680.000.- Estimert forbruk i følge motortabeller (samlet forbruk begge motorer): Merc MAG 377: 100 liter / time ved marsjfart 28-30 knop, 4000 rpm (WOT = ca 4900-5000 rpm) VP D4: 60 liter / time ved marsjfart ?? (ukjent), 3000 rpm (WOT = 3500 rpm). Det ukjente her er marsjfart med diesel, men går ut fra at den ligger i område 26-29 knop. 1 time marsj med bensin => kr. 15 x 100 = 1500.- 1 time marsj med diesel => kr. 10 x 60 = 600.- Merkost med bensin blir da ca 900 kroner per time eller ca 220 timer kjøring siden dieselversjonen koster 200.000 mer en bensinversjonen.. Andre ting som også spiller inn er kapitalkost (ca 6000/år ved 4% rente), forskjell i servicekost samt forskjell i salgsverdi etter f.eks 5 år. Ingen har sagt det skal være lett Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 (redigert) KAD32 brukte ca 25 l/t på marsj, mens Merc'en brukte 45 l/t. Prisforskjellen mellom bensin og diesel var (i de tider) ca 5 kroner/liter på vestlandet. Det betydde kr. 100 ekstra per time. Kjører du 50 timer (på marsj) per år blir det 50*100=5000 kroner ekstra i drivstoff per år. Tatt i betraktning at service på diesel er dyrere enn bensin så kan det være at dette går ut i null. Da er det innkjøp av båt, samt forskjell i salgsverdi så vil bety noe. Diesel: 25 l/t x kr. 10 => kr. 250/time Bensin: 45 l/t x kr. 15 => kr. 675/time Ser at jeg har regnet feil her. Forskjellen i driftkostnad mellom bensin og diesel var ikke kr. 100 ekstra per time, men kr. 425 ekstra per time. Med 50 timer marsjfart blir det en ekstra merkostnad på rett over 21.000.- per år. Redigert 21.Juli.2011 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
imens Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 (redigert) Takk for mange gode svar. Inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest alle postene er at det spiller egentlig ikke så stor rolle om jeg velger bensin eller diesel ettersom diesel er dyrere i innkjøp og har dyrere service. Den er billigere i drift enn bensin men man må nok kjøre noen år før regnestykket jevner seg ut. Redigert 21.Juli.2011 av srf (see edit history) Sitér dette innlegget 2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.) Link to post
Teerex Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Rekkevidden mellom tankfyllinger kan også være viktig for mange. Og der er jo dieselen uslåelig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Jeg tror en båt med dieselmotor er litt enklere å selge igjen enn en med bensinmotor Vedr brannfare så kommer man aldri bort fra at den største brannfaren ved bensin er at den gasser ved svært lav temepratur. Eksplosjonsfaren ved oppstart er nok den vanligste brannårsaken. Får man drivstofflekkasjje under gange brenner det godt uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.