Jump to content

Targabøyle på seilbåt (Bavaria 39), vet ikke helt hva jeg vil...

Ingeborgimevind

Recommended Posts

Behov: Innfesting av radom, evt div. småantenner, solcellepanel, vindgenerator.

Estetikk: Jo mer man henger på en båt, jo mer juletreassosiasjon. Targabøyle får meg til å tenke på Porscher fra slutten av 70-tallet, kult nok det, men klarer ikke bli enig med meg selv om det er fint på en seilbåt (selv om alt som er formålstjenlig egentlig burde få lov til å kalles "fint").

Vektfordeling: Har ikke lyst til å øke vekta i rullemast hvis det kan unngås - har heller ikke lyst til å øke vekta akterskips (kjedelig å ha skjeiv vannlinje).

Praktisk: Ser for meg at montasje på targabøyle letter servicetilgang, tror ikke ulempene med relativt lavere montasje betyr så veldig mye), bør ikke komme i konflikt med evt vindror.

Marked: Har funnet ut at Ship-Shape i Stavanger kan bøye til en diskret bøyle, men den blir vel spinkel hvis jeg opdager at jeg vil dynge på med andre funksjoner. Har trålet dette og andre fora for å finne bilder og råd - og blir ikke så mye klokere. Radar arch på engelsk, Geräteträger på tysk. haase-edelstahl.de har en ganske OK nettkatalog. Jobber videre med det, har ikke hawstverk, setter pris på innspill.

HF: LB3GH

Det så jo helt for jævlig ut. Og da mener jeg at design følger av funksjon, hva er poenget med veltebøyle på en seilbåt? Du skal montere en radarscanner og noen bittesmå antennepisker litt over hodehøyde. Da ville jeg gått for to diskrete antennemaster helt akter.

Jeg er vel også av dem som ikke har helt sans for slike bøyler. De blir lett en form for "hesjer" hvor alt fra pøser, taukveiler, hummer og kanari henger. Jeg har en helt nødvendig (i det fravannet båten er i) bimini på vår båt. På den har jeg to store justerbare solcellepanel og litt antennepinner. Det funger utmerket og jeg slipper ugunsti ekstra vekt og oppsamling av ting og tang.

Har hatt løsning med en og to master på hekken. Noe herk.

Har hatt løsning med targabøyle. Bra.

Har en tid holdt på med løsning til eksisterende båt, men har hittil rent ut i sand hos diverse som skal "se på det".

Men nå kommer den i løpet av vinteren. Har en som "ser på" og en som kan lage.

Fordelen med en sånn "se på" prosess er at tegningen blir bedre og bedre.

Bøylen skal festes i fotrekka med bolter slik at den kan enkelt legges ned.

Sidelanterner festes på bøylen. For motorkjøring. Tricolor i mastetoppen for seiling.

Akterlanterna festes på bøylen. Den kommer høyere, og blir ikke skjermet av hesteskobøyer, påhenger og Lifesling på rekka akterut.

Toppen av bøylen skal være bak akterstaget.

Den skal ha plass til solcellepanel, to GPS antenner, to VHF antenner, Inmarsat-C antenne og Navtex antenne.

• 4 år senere...
  • 8 måneder senere...

Har hatt løsning med en og to master på hekken. Noe herk.

Har hatt løsning med targabøyle. Bra.

Har en tid holdt på med løsning til eksisterende båt, men har hittil rent ut i sand hos diverse som skal "se på det".

Men nå kommer den i løpet av vinteren. Har en som "ser på" og en som kan lage.

Fordelen med en sånn "se på" prosess er at tegningen blir bedre og bedre.

Bøylen skal festes i fotrekka med bolter slik at den kan enkelt legges ned.

Sidelanterner festes på bøylen. For motorkjøring. Tricolor i mastetoppen for seiling.

Akterlanterna festes på bøylen. Den kommer høyere, og blir ikke skjermet av hesteskobøyer, påhenger og Lifesling på rekka akterut.

Toppen av bøylen skal være bak akterstaget.

Den skal ha plass til solcellepanel, to GPS antenner, to VHF antenner, Inmarsat-C antenne og Navtex antenne.

Jeg graver fram en veldig gammel tråd...

Har du blitt ferdig med targabøyle-prosjektet ditt, Mulligan? Har du evt. noen bilder og gode/dårlige erfaringer så langt?

Det har dukket opp et ønske om langtur i heimen, og i så fall må vi enten utstyre egen båt for langtur eller bytte til en bedre utstyrt båt. Det enkleste er å utstyre dagens båt, og da må en targabøyle for solcellepanel og et par-tre antenner osv på plass. Jeg har en føler ute for å få laget targabøyle, men før noe spikres er det alltid greit å se hva andre har og sjekke hva de er fornøyd med og hva de evt. vil endre på.

Alle innspill mottas dermed med takk.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg tenkte å kjøpe herfra: http://www.atlantictowers.com/products_sail_arch.php

Men, behovet har egentlig minsket litt når jeg tenkte etter. Hva skal du egentlig ha i den som du ikke kan ha andre steder? Vi tok en nøye vurdering av kost, nytte hvor vi til slutt kom frem til at det ikke er noe vi trenger. Kjekt å ha, men ikke et must fremfor andre ting. Vindror og watermaker står mye høyere på lista.

Nei, akkurat hva den enkelte vil ha og får alternativ plassering til, får være opp til den enkelte.

Så langt har targaen til Hulda følgende oppgaver: 35 W xenon spreder som lyser forover (hele dekket m/cockpit og området rundt), LED som lyser opp hekkstigen og området rundt, akterlanterne, livbøyer med lys, talje for å heise akteranker opp i festet, taljer for å heise opp jolla (vil ikke ha daviter), talje for å heise opp motor (har ikke montert motorbrakett enda)(taljetauene går via bryteblokk til wincher), GPS-antenne, reserve VHF-antenne (kommer), radar er montert, kompass til autopilot. Det er hva jeg kommer på i farta. Solcelle står på ønskelisten. Mulig det kommer navnskilt med reg.nr. på hver side.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...