morkm Startet 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2011 Hei til dere alle. Jeg er nylig blitt eier av en Windy 23 FC og storkoser meg med båten. Hadde den på langtur fra Asker til Tvedestrand og den gikk som en klokke. Solid og god i sjøen og tar bølger og vær som en drøm. Jeg har pusset og stelt litt men den var egentlig i ganske god stand når jeg kjøpte den. Det var en del olje i motorrommet som gjorde meg engstelig men etter å ha byttet et ventildeksel som det var rustet hull i sluttet den å grise til nedi der. Dekselet kjøpte jeg fra USA for ca 50 USD for 2 stykker, levert i postkassa, krommet, og det ser veldig stilig ut Har også planer om å åpne manifold og riser etter sesongen for a sjekke om noe bør byttes. Anyhow Jeg har sjekket toppfart med GPS og den gjør ca 31-32 knop. Jeg føler på meg at den egentlig har et høyere potensialet da turtallet på motoren er i det høyere sjikt 4800++ RPM. Den holder samme toppfarten selv om jeg har mange ombord. Propellen tror jeg er av original type og jeg mener å kunne vinne litt på å bytte propell. Har noen gjort noen prøver eller har noen erfaringer med dette? Setter veldig pris på svar Sitér dette innlegget Markus Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk? Link to post
Scand 7100 Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 tror du kan uten tvil bytte propell.. hvilket drev har du singel eller duopropp.. Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
morkm Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Jeg har et Alpha One gen 1 drev... Jeg begynte i dag å tvile litt på RPM inst og prøvde å sjekke litt. Funnet ut at jeg ikke kan stole helt på dette og det er muligens lurt å fikse denne først... Lurer rett og slett på om instrumetet er defekt siden det hopper litt opp og ned mens motoren går på jevnt turtall og av og til setter det seg fast på 2000rpm selv om motoren går på tomgang på under 1000?? Jeg skrudde av inst panelet og fant ingen problemer med dårlig kontakt eller løse ledninger? noen som har peiling på slikt her? Tenningen er elektronisk av typen Tunderbolt IV om det skulle bety noe Er også velding int i å finne ut om jeg kan få bedre fart med ny propell altså så svar gjerne på dette også ... Sitér dette innlegget Markus Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk? Link to post
Teerex Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 du må nok melde deg inn i prøve-og-feile klubben som mange av oss andre. Det er spennende å se om man får gevinst eller ikke Som regel får man jo det hvis man gjør forarbeidet rett. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
morkm Svart 22.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 DET svaret like jeg ikke teerex!!! Jeg oppfordrer og utfordrer dere alle til å komme med et bedre og billigere alternativ for meg Sitér dette innlegget Markus Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk? Link to post
morkm Svart 22.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Hvis jeg skal begynne med prøve og feile metoden, (liker egentlig bedre bare et fasitsvar ) Kan jeg bruke stålpropell på Alpha One gen 1 med min motorspesifikasjon?? Jeg føler egentlig det smeller nokk i giret som det gjør i dag og men en vesentlig tyngre propell, hva skjer da? Sitér dette innlegget Markus Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk? Link to post
Bearded Beast Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Du må nesten gi litt input på hva som skal være maks turtall og hvilken propell du har idag skal man kunne si noe. samt være sikker på turtelleren er någenlunde. Mercury har drøssevis med propeller til alle formål så om det er noen spesielle egenskaper du savner nå så har de å velge i Sitér dette innlegget Link to post
morkm Svart 3.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Hei igjen.. Jeg venter på ny turteller så skal jeg finne ut om det er høyt turtall på motoren... Er ikke helt sikker på propellens størrelse og type men jeg skal finne ut det også... Står ikke det på et av propellbladene tro? Sitér dette innlegget Markus Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk? Link to post
morkm Svart 20.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Har prøvd litt i dag og med nye innstrumenter viser turtallet stabilt og fint På tomgang går den i 800 rpm og det er vell greit ? 3000rpm gir 18 knop 3500rpm gir 22-23 knop Maks turtall er 4400-4500 og da fikk jeg 32 knop med 3pers om bord Fant ikke ut hvilken propell jeg hadde men det er sikkert standard propellen!?? Sitér dette innlegget Markus Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk? Link to post
morkm Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Har nå funnet ut at jeg har en 14.8x17" propell i aluminium... Kunne godt tenke meg å prøve en god stål propell.... noen med erfaringer og anbefalinger Sitér dette innlegget Markus Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.