morkm Startet 21.Juli.2011 Del på Facebook Startet 21.Juli.2011 Jeg lurer på om det er lurt/mulig å ettermontere en Girolje montior tank på Alpha One drevet? Har sett at det er mange som har det men jeg har det ikke?? Mulig det er fordi jeg har 1. Gen og det bare er levert på 2. Gen... Noen som har peiling?? Sitér dette innlegget Markus Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk? Link to post
Executive Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 De selger dette hos www.mercstuff.com. Jeg har vurdert dette selv, og det havner nok på todolisten i vinter. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
morkm Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Vet du hvor på drevet du kobler slangen fra oljetanken? har ikke funnet ut om det er tilrettelagt for dette på Alpha One gen 1?? Sitér dette innlegget Markus Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk? Link to post
Kenneth Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 (redigert) Står vel i beskrivelsen av settet her at du må bore hull selv, så det er vel ikke tilrettelagt for det. På Gen II er det en ventil i gimbal housing som passer med et hull i drevet. Denne er på høyre side av drivakselhullet når du ser båten bakfra med drevet avmontert. Dårlig forklart? Ja... prøvde å finne et bilde, men klarte det ikke i farta. Redigert 22.Juli.2011 av Kenneth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Det er bare på nye drev som er laget til dette. Du kan ikke borre noe hull i drevet, det er laget med en ventil i drevet som matcher tilsvarende kobling i transom der slange til tanken sitter. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Kenneth Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Det er bare på nye drev som er laget til dette. Du kan ikke borre noe hull i drevet, det er laget med en ventil i drevet som matcher tilsvarende kobling i transom der slange til tanken sitter. Det er bare nye drev som har dette originalt ja (Gen II). Men om du tryker på linken min i innlegget over så kan du lese: This is MerCruiser # 69622A7. It is used on 1965 - 1990 Pre-Alpha and Alpha drives. It comes with a template which shows the location for drilling the hole for the oil supply hose. Altså for modeller frem til det ble vanlig å få dette originalt (Gen II) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Jeg har sett på det. Men da må man vel borre i selve drevet en plass oppe og ha slangen ut gjennom transom. Tror jeg ville latt det være uten. Jeg hadde to Alpha 1 uten og det gikk greit. Sjekket olje hver sesong. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
morkm Svart 22.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Hei igjen og takk for inspill. Tror du slipper å borre i drevet for det ser ut som man skal bruke øvre lufteskrue til slangen (i følge kenneth's link til siden) Det er mulig som du sier Chris284 at man er safe om man gjør som før å bytter oljen etter hver sesong. Det bør man vell gjøre uansett om man har monitor tank eller ikke, for oljen endrer seg etter tid og bruk. Sitér dette innlegget Markus Deleier av 23 fot åpen tresnekke med 5hk Marna Eier av Windy 23 FC 1985 mod med Mercruiser 5.7L 230 eller 260hk? Link to post
forskern Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Tror jeg ville latt det være uten. Jeg hadde to Alpha 1 uten og det gikk greit. Sjekket olje hver sesong. If it's not broke - don't fix it. Enig med Chris284. Spør deg selv om det virkelig er mer sannsynlig at ettermontert påførsel (med gjennomføringer, slanger osv) vil gi mer sikkerhet for skade enn å gjøre det på gamlemåten - manuell etterfylling hver sesong. Jeg ville ikke ha gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Ser ikke helt poenget utover å ha litt ekspansjon for oljen da den blir varm ellers bør du uansett bør sjekke oljen i drevet hvert år får å sjekke om simringer er i orden.. Har du tank og ikke sjekker årlig så kan du risikere å havarere drevet med saltvann i det over vinteren og kjøring igjen på våren... Bytter/sjekker alltid olje på høsten så unngår man gearhavari.. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 23.Juli.2011 Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 (redigert) Jeg ser det er en nippel på slangen, så den passer på øvre luftehull på drev. Men det må uansett lages et hull gjennom akter speilet og det blir gjerne problem med å få tett. Jeg sier ikke kategorisk at man ikke skal montere slikt, men det er snaut en liter gir olje på Alpha1 og om det ikke er noe lekkasjer går det bra uten. Redigert 23.Juli.2011 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Kenneth Svart 23.Juli.2011 Del på Facebook Svart 23.Juli.2011 Er enig med resten at det burde holde uten ekstra tank. Ofte er det greit å beholde ting som det er originalt og heller bruke energi og penger på å sjekke det som skal sjekkes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.