Stein-Erik Startet 21.Juli.2011 Del på Facebook Startet 21.Juli.2011 Hei! Har et MS25 seildrev på min MD2020. Har fått tips om at det lar seg gjøre å stake opp kjølevannsinntaket fra innsiden (Lunde Båt sa de pleide å gjøre det med båten i vannet). Satte i dag på en slagebit på inntaket, for å komme over vannlinjen. Prøvde så å stake med: - Trekkefjær for ledninger - Stålwire - Gardinvirre (!!) Uten hell. Inntaket kommer ut fra drevet med 45 graders vinkel, og det virker som jeg treffer en kant inne i drevet når jeg er igjennom selve ventilen og røret til inntaket. Noen som har sett inni dette drevet, og kan fortelle meg hvordan det ser ut? Har ikke funnet en workshop manual for drevet på nett - regner med denne ville gitt meg svaret! Stein-E Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Er det spuns tett da ? Jeg har hatt tett drev (Volvo 120S) og brukte da pumpa til gummibåten. Koplet fra slangen på sjøvannsfilteret og tredde munnstykket fra pumpa i den. Med en del kraftige tak med luft igjennom ble det OK igjen. Dersom du i tillegg staker kan du sikkert få knust skjell/vekster og så blåse dem ut med lufta fra pumpen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Stein-Erik Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Er ikke helt tett nei,- har ikke hvit røyk. Men hører på lyden i potta at det ikke er 100% åpent! Kjenner lyden fra eksosen veldig godt etterhvert, og det skal ikke mye til før jeg merker forskjell. Har gjort som du sier, og i tillegg koblet til vannslange med høyt trykk. Ble bedre, men føler det mangler noen få % ennå! Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Hei, Ville startet med enten trykkluft eller vannslange. Hvos du skal stake er vel en vanlig staketråd det beste, men jeg ville ikke gjort det på min båt fordi du har så liten kontroll. Hvis du synes du har for lite kjølevann i eksosen ville jeg undersøkt om det faktisk ikke er varmeveksleren eller saltvannspumpa som kan være problemet. Min erfaring er at det vansligvis ligger der ikke i drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 25.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Hei Sail S! Min erfaring (og mange andre sin!) er at drevet går tett veldig lett. Gjelder både 120S, 130S og MS25S. Staker det opp når jeg er på land hver vår, og det er som oftest ganske tett. Forrige sessong tok jeg båten på land en gang i løpet av sessongen for å stake opp, og det var grodd mye i kanalene. Kjølingen ble bra etter oppstakingen! Både pumpa og varmeveksler er sjekket, og disse er ok. Ny impeller og alle kanalene i veksleren er åpne og fine. Ganske lett og sjekke begge deler på disse motorene (MD 20xx)selv om det blir litt søl med frostveske når en skal trekke ut innsatsen i veksleren. Fant noen fine figurer som viser hvordan overgangen mellom gear og selve underhuset ser ut. Her går det tydelig fram at det er små åpninger i plata mellom som vannet skal igjennom! Del nr 43 har ikke mange åpninger som vannet kan slippe igjennom! Gear Underhus Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Da jeg nylig var på land satte jeg inn et nytt sjøvannsinntak i min Bavaria 38 CR og tar nå kjølevann inn via dette. Inntaket ble plassert under BB køye i akterkabin og jeg monterte gjennomføring, kran og sil i kompositt. Jeg har vært plaget med vanndamp i eksosen og den er nå helt forsvunnet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.