Jump to content

Luftehull i glassfiberstøp?

Notodden

Recommended Posts

19072011032.jpg19072011033.jpgHei båtfolk!

Bestillte og har mottatt støydeksel til min Hansvik 18 HT. Pakket det ut og fikk hakeslepp når jeg så hvordan overflaten så ut. Dette blir fremover i båten. Tok bilder og sendte sporenstreks til produsenten med ønske om nytt deksel eventuelt et solid prisavslag. Har nå fått til svar at:

"Dette er et luftehull i formen som alle deksel har, og ingen produksjonsfeil."

Nå er ikke jeg båtbygger på noe som helst slags vis, men svaret må jeg si overrasket meg en smule, har aldri sett noe sånnt og heller ikke sett noen fornuftig forklaring på hvorfor det er der... Sendte svar tilbake med spørsmål om hva de brukte luftehull til i en glassfiberstøp og i allefall, hvorfor ha dette midt på det mest synlige stedet.

Så spørsmålet mitt til dere er om noen har sett noe tilsvarende, eller har det vært en glipp i produksjonen.

Redigert av Notodden (see edit history)

Støpen må frigjøres fra formen etter støp, og det gjøres gjerne med vann elle luft. Det er da et must å ha en slangestuss i bunnen av forma hvor vann/luft kobles til. Resultatet blir slik som i din støp. Ofte bare tapes det over hullet før gecoat smøres i forma. Under vann er det ikke noe problem, men over vann så blir det synlig i støpen hvor det er slike stusser. Det er også vanskelig når stussen settes i pluggen der hvor det ikke er slett flate. En slett flate kan etterarbeides, men overflaten hos deg er vanskelig å rekonstruere. Påstanden er riktig fra byggers side, og så lenge det finnes bare denne formen med stussplassering på nevnte sted så har du nok ikke annet valg enn å akseptere. Er du tilmodig så kan du jo sparkle opp og forsøke å rekonstruere flaten, men det er vanskelig.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...