Jump to content

Plassering av vant / stag på seilbåt

torehol

Recommended Posts

Hei

Har en gammel Shipman 28 med mast som har to vant (på hver side)som er plassert 15-20cm inn fra ripa, hvorfor?

Der blir jo ganske trangt mellom overbygg og vant for å komme seg fram til baugen, samt at enkel fysikk skulle tilsi mindre strekkrefter på vantene jo lengre ut fra masten de var festet?

Mvh Torehol

Godt spørsmål, tenkte det kanskje var for å kunne skjøte inn en overlappende genoa, men når jeg ser på dette bildet (som google sier er en Shipman 28) DSC_0262.JPG?width=479 ser det jo ut som om vantene fortsatt er i veien. Hadde vært bedre om de var festet helt innmed hyttetaket, etter min mening. Ja, det gir mer krefter i vantene for å oppnå samme stivhet, men det trenger ikke være noe problem, og du hadde fått både bedre plass til å bevege deg på dekk og mulighet til å skjøte genoa godt inn.

Min egen båt har et ganske smalt overbygg, og vantene er festet helt inntil dette, da er de ute av veien både for genoa I og II (som jeg ikke har :o) og ikke minst for meg, når jeg beveger meg på dekk. Under dekk er ikke det smale overbygget noe problem, og den uvanlig gode plassen jeg har på dekk setter jeg bare mer og mer pris på.

2300878_3.jpg?1294919483000

Det er jo også slik at kreftene i vantene må fordeles videre. Plasserer man vantene helt ute i ripa gir det mer horisontale krefter som "klemmer sammen" skroget. dvs. man må ha en forsterkning som forhindrer det. Videre må kreftene fra vantene gå videre ned i kjølen. SKal man ha vantene helt ut på ripa må kreftene tas opp av kurvede spant der det blir bøyekrefter. Enkelere med et et rett stag fra innfestet av vent og ned mot kjølen med rene strekk-krefter. For at det skal være mulig må vantet stå litt legner inn fra ripa.

Som andre har vært inne på er dette en del av den store båtkonstruksjonskabalen og ikke noe å justere på selv. Det er nok slik at tidligere designet man først båten ut fra hva de mente var optimalt seilmessig og innredet resultatet som best de kunne, mens man i dag gjør det omvendt ved at man lager den innredningen og dekksløsning man helst vil ha i forhold til komfort og fremkommelighet og lager rigg, kjøl og seilegenksaper som best man kan. Det er klart at det får konsekvenser. Feks plassering av vanter var tidligere styrt av forhold som hvordan selene skal stå hvordan kreftene best tas opp i båten og hvordan skroget best skal utformes for å virke optimalt etter datidens standard som gjerne var litt smalt og lavt for å fungere godt i motvind. I dag er det helt annerledes. Mange moderne båter fungerer elendig i motvind, men med god motor så ordner det seg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...