Jump to content

Honda BF75 (7.5 HP) går ikke uten choke. Må vi droppe båtferien?


David_K

Recommended Posts

Har nylig kjøpt vår første seilbåt, som har gitt oss stor glede så langt i år. Dessverre har motoren begynt å fuske, akkurat midt i den planlagte båtferien. Nå vil den ikke gå uten å få litt choke.

 

Kan dette fikses, eller går det bra å bruke motoren som den er?

 

MOTOREN

Opprinnelig en Volvo Penta MB2/50S innenbordsmotor, der selve motordelen er blitt byttet ut med en Honda BF75 (7.5 HP). Jeg har forstått at MB2 var basert på en Honda BF6, og at BF75 var så lik at den passet rett opp på seildrevet.

 

SYMPTOMER

Motoren starter fint med litt gass og choke. Frem til nå har vi alltid kunnet slå av choken etter et par minutter, og motoren har gått helt fint.

 

Nå vil den så vidt gå på tomgang uten choke, men dør raskt ut når man gir gass – det ble litt for spennende da vi oppdaget det på vei ut av havna. Hvis vi gir litt choke går motoren helt fint på tomgang og under belastning.

 

MULIGE ÅRSAKER

- Det ble kjørt litt med gammel bensin fra reservedunken. Rett før symptomene begynte, helte jeg den gamle bensinen ut av bensintanken og fyldte ny 95 oktan.

 

- Den første turen der motoren ikke ville gå uten choke, glemte jeg å åpne lufteskruen på bensintanken. Kan tre timers tur med litt choke og uten lufting på tanken ha ødelagt noe?

 

DETTE ER FORSØKT

- Forgasseren er tatt ut, blåst gjennom alle dyser med trykkluft og montert med nye pakninger

- Byttet bensintank, filter og bensinslange/blære

- Kjørt gjennom 3-4 liter bensin med kondensfjerner

 

Jeg har dessverre ikke greie på motor selv, men fikk svigerfar til å hjelpe med forgasseren. Er det andre ting jeg kan forsøke – og vil det eventuelt være skadelig å bruke motoren med litt choke i resten av ferien?

 

På forhånd mange takk for alle hint og forslag!

Link to post
Share on other sites

At den går med litt choke tyder på at den har problemer med å få nok bensin.

 

Ettersom det kom etter kjøring med reservetank kan man vel fortsatt lete litt mer etter rusk... Du har en skrue hvor du justerer bensinmengde ved full gass. Det kan sitte rusk ved denne. Foreslår du først skrur den helt inn mens du teller antal omdreininger (det er typisk 1,5 omdreining el men jeg kjenner ikke akkurat den motoren). Så skrur du den helt ut og båser rent. Så skrur du den helt inn igjen, og deretter ut samme antall omdreininger som den var. Du kan også prøve å stille på denne.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Mange takk for tips!

 

Lufteskruen ble kontrollert da vi hadde forgasseren ute. Jeg forsøkte såvidt med litt forskjellige innstillinger da den ble satt inn igjen, uten at jeg syntes det hjalp ... så jeg satte den tilbake til opprinnelig innstilling: 1,5 omdreininger ut.

 

Litt dårlig tilgjengelighet til bensinpumpa, men jeg får studere verkstedmanualen for å se hvordan jeg kommer til membranen. Håper det eventuelt er en grei sak å bytte, og at jeg ikke mister noen smådeler underveis :-)

 

God sommer!

Link to post
Share on other sites

I første omgang mistenker jeg at den ikke får nok bensin, sjekk at det ikke er noen bøy noe sted, en "bøy-utretter" kan du lage selv med litt stiv streng som du surrer som en spiral rundt stedet der du har bøyen, evt kan en pinne og litt gaffa funke...

 

Ville også sjekka tennpluggene, og åpningen der. Det står sikkert i håndboken hva den skal være, men ofte er 1,5 mm veldig riktig.

 

Luft/bensin blanding kommer riktig når det er justert riktig ift. den motstanden luftfilteret lager. Sjekk at luftfilteret sitter riktig, at det ikke er noen glipper som fører til "falsk" luft...

 

Som noen engelske seilere jeg møtte på Cape Verde sa før atlanterkryssing, - motoren deres hadde havarert skikkelig:

"-Hva skal man med motor, vi er da seilere!!!" :lol:

 

:sailing:

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

To-sylinder er helt riktig. Tennpluggene ble byttet ved sesongstart, men det er selvfølgelig fort gjort å prøve med nye plugger.

 

Jeg har en kopi av verkstedmanualen til Volvo Penta MD2/50S, den er til stor hjelp ettersom BF75 er til forveksling lik.

 

Har sjekket nøye for bøy eller klem på bensinslangen, men har ikke sett nærmere på luftfilteret ennå -- skriver det på listen.

 

Å måle kompresjon er nok noe over mitt tekniske nivå, så jeg får håpe det er et verksted i nærheten av Fredrikstad som er velvillig innstilt hvis det ikke hjelper å bytte plugger o.l.

 

Ellers kan det å skaffe seg en langstammet påhengsmotor til braketten jo være en nødløsning.

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket at det er rett type (varmeverdi) tennplugger du har satt inn? Må være NGK eller Denso med rett varmetall. Alt annet er potensielle problemer. Pluggåpningen skal neppe være mer enn 0,6-0,8mm. Jfr manual. 99% sikker på at denne motoren har fast hoveddyse og ikke er justerbar.

En annen ting som bør sjekkes er eksosrøret fra motor til stamme. Hvis det er rustet hull i dette kommer det eksos inn i motorcowlingen og motor vil ikke gå ordentlig. Verifiseres ved å prøve å starte/kjøre uten motorhetten.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dersom du må ha på choken så er det nesten garantert et problem med forgasseren. Du har for lite bensintilførsel i forhold til luftmengden som går gjennom forgasseren, du tilfører mere bensin når du bruker choken. Glem forslag ang. kompresjon og tennplugger, du får ikke slike symptom hvis det er problemer med dette. Du har sannsynligvis fortsatt rusk i forgasseren som ligger å blokkerer for ordinær bensintilførsel, eller at du drar inn nytt rusk etter rengjøring. Feiljustering av forgasser kan også gi slike symptom som dette, behøver faktisk ikke være verre en det.

Du har ikke kontroll på blandingen mellom bensin/luft når du bruker choken, så motorskade kan da i værste fall oppstå. Trolig så kjører du da på meget fet blanding med soting i motor som resultat. Jeg hadde ikke reist på tur med denne motoren, men kjørt til du er sikker på at motoren får ren frisk bensin, for så å rengjøre forgasser på ny. Grundig rens med påfølgende finjustering bruker å løse slike problem.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme motor inni båten da jeg kjøpte den, nå har jeg en Honda på brakett utenfor, er egentlig fornøyd med det. kjøp en brakett på biltema, og f.eks denneså er ferien reddet. Hullet inni tetter du med en treplate som skrus mot en stokk på undersiden ( og en tube sika)

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Mange takk for alle forslagene! Kanskje greit med en liten oppdatering:

 

Det er brukt korrekte tennplugger, men jeg bytter dem likevel – de var temmelig nedsotet nå. Luftfilter er sjekket, og ny bensintank og -slange er installert og sjekket for bøy/klem – så nå virker det som om en defekt bensinpumpe er mest sannsynlig.

 

Dessverre har Honda-importøren litt problemer med å identifisere riktig membran til bensinpumpen i disse ferietider, så påhenger er montert på brakett. Da skal vi nok klare å få båten inn og ut av havna på et vis.

Link to post
Share on other sites

Tretimers tur med litt choke og uten lufting vil ødelegge

tennplugger ja...

At du i det hele tatt kunne kjøre med lufteskruen igjen, tyder også på

en luftlekkasje.

Jeg har opplevd samme problemet som deg med to forskjellige utenbordsmotorer

jeg kjøpte brukt. Det skyldtes at bensinslangen sugde luft ved tanken.

Stussen ned i tanken kan ha ett hull over bensinoverflaten.

Ops. ser at du har byttet tank...

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå har vi endelig fått tak i ny membran til bensinpumpen, men det løste dessverre ikke problemet. Temmelig sikker på at det kommer bensin frem til forgasseren: tank og slange er byttet, og bensinpumpen fungerer. Motoren går fortsatt helt fint med litt choke, men dør raskt uten choke.

 

Et par andre ting vi fant ut samtidig:

- BG-21 nevnte skruen på forgasseren som justerer bensinmengde. Den har ingen effekt, uansett om den er skrudd helt inn, 1,5 omdreining ut eller 4-5 omdreininger ut!

- Luftinntak ser helt normalt ut, ingen glipper og det er ikke luftfilter på denne motoren.

- Det lekker mye eksos fra motoren, kanskje fra eksospotten som er reparert av forrige eier – men selve eksosslangen er tett og fin.

- Kjørte med åpent motorrom for å sikre frisk luft til motoren uten at det hjalp.

 

Mange takk for alle forslagene! Hva bør vi prøve nå? Er det eventuelt noen som kan anbefale en mekaniker i Fredrikstad/Østfold som kan hjelpe med dette?

 

Ellers er jeg imponert over min nye Tohatsu 6HK Sailpro påhenger som lett får båten opp i 5 knop på 1/3 gasspådrag. Havnemanøvrering er imidlertid utfordrende med dårlig tilgang til gass og gir, i forhold til innenbordsmotoren.

 

[bilde av motorinstallasjonen, fra manualen: MB2/50S]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...