David_K Startet 22.Juli.2011 Del på Facebook Startet 22.Juli.2011 Har nylig kjøpt vår første seilbåt, som har gitt oss stor glede så langt i år. Dessverre har motoren begynt å fuske, akkurat midt i den planlagte båtferien. Nå vil den ikke gå uten å få litt choke. Kan dette fikses, eller går det bra å bruke motoren som den er? MOTOREN Opprinnelig en Volvo Penta MB2/50S innenbordsmotor, der selve motordelen er blitt byttet ut med en Honda BF75 (7.5 HP). Jeg har forstått at MB2 var basert på en Honda BF6, og at BF75 var så lik at den passet rett opp på seildrevet. SYMPTOMER Motoren starter fint med litt gass og choke. Frem til nå har vi alltid kunnet slå av choken etter et par minutter, og motoren har gått helt fint. Nå vil den så vidt gå på tomgang uten choke, men dør raskt ut når man gir gass – det ble litt for spennende da vi oppdaget det på vei ut av havna. Hvis vi gir litt choke går motoren helt fint på tomgang og under belastning. MULIGE ÅRSAKER - Det ble kjørt litt med gammel bensin fra reservedunken. Rett før symptomene begynte, helte jeg den gamle bensinen ut av bensintanken og fyldte ny 95 oktan. - Den første turen der motoren ikke ville gå uten choke, glemte jeg å åpne lufteskruen på bensintanken. Kan tre timers tur med litt choke og uten lufting på tanken ha ødelagt noe? DETTE ER FORSØKT - Forgasseren er tatt ut, blåst gjennom alle dyser med trykkluft og montert med nye pakninger - Byttet bensintank, filter og bensinslange/blære - Kjørt gjennom 3-4 liter bensin med kondensfjerner Jeg har dessverre ikke greie på motor selv, men fikk svigerfar til å hjelpe med forgasseren. Er det andre ting jeg kan forsøke – og vil det eventuelt være skadelig å bruke motoren med litt choke i resten av ferien? På forhånd mange takk for alle hint og forslag! Sitér dette innlegget Link to post
BG-21 Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 At den går med litt choke tyder på at den har problemer med å få nok bensin. Ettersom det kom etter kjøring med reservetank kan man vel fortsatt lete litt mer etter rusk... Du har en skrue hvor du justerer bensinmengde ved full gass. Det kan sitte rusk ved denne. Foreslår du først skrur den helt inn mens du teller antal omdreininger (det er typisk 1,5 omdreining el men jeg kjenner ikke akkurat den motoren). Så skrur du den helt ut og båser rent. Så skrur du den helt inn igjen, og deretter ut samme antall omdreininger som den var. Du kan også prøve å stille på denne. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Synes også det kan virke som blanding av luft/bensin må justeres. tviler på lufteskrua, så lenge den starter og går har ikke den noe å si tror jeg, det kommer ikke luft inn med bensinen. sjekk også membran på bensinpumpa, kan være den. Sitér dette innlegget Link to post
David_K Svart 22.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Mange takk for tips! Lufteskruen ble kontrollert da vi hadde forgasseren ute. Jeg forsøkte såvidt med litt forskjellige innstillinger da den ble satt inn igjen, uten at jeg syntes det hjalp ... så jeg satte den tilbake til opprinnelig innstilling: 1,5 omdreininger ut. Litt dårlig tilgjengelighet til bensinpumpa, men jeg får studere verkstedmanualen for å se hvordan jeg kommer til membranen. Håper det eventuelt er en grei sak å bytte, og at jeg ikke mister noen smådeler underveis :-) God sommer! Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 sjekk kompresjon, at den kun går med choke kan tyde på betydelig skade på stempel også, og da dårlig kompresjon, hvor mange cyl er dette? 2? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Hva med nye tennplugger? Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 (redigert) I første omgang mistenker jeg at den ikke får nok bensin, sjekk at det ikke er noen bøy noe sted, en "bøy-utretter" kan du lage selv med litt stiv streng som du surrer som en spiral rundt stedet der du har bøyen, evt kan en pinne og litt gaffa funke... Ville også sjekka tennpluggene, og åpningen der. Det står sikkert i håndboken hva den skal være, men ofte er 1,5 mm veldig riktig. Luft/bensin blanding kommer riktig når det er justert riktig ift. den motstanden luftfilteret lager. Sjekk at luftfilteret sitter riktig, at det ikke er noen glipper som fører til "falsk" luft... Som noen engelske seilere jeg møtte på Cape Verde sa før atlanterkryssing, - motoren deres hadde havarert skikkelig: "-Hva skal man med motor, vi er da seilere!!!" Redigert 22.Juli.2011 av bombom (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Atrox Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Det står ikke brakett på båten din så du kan bruke en påhenger? Evnt. kan du montere opp en brakett? Billig og enkel løsning som kan redde ferien om ikke annet...... Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Jeg har en manual ett eller annet sted til disse første seildrevene med Honda motor montert på toppen, da de er litt spesiell, men den er vel ikke så veldig relevant ettersom motoren er skiftet ut, men her er manualen til den gamle Honda BF75 motoren, dersom den er til noe hjelp?? Sitér dette innlegget Link to post
David_K Svart 22.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 To-sylinder er helt riktig. Tennpluggene ble byttet ved sesongstart, men det er selvfølgelig fort gjort å prøve med nye plugger. Jeg har en kopi av verkstedmanualen til Volvo Penta MD2/50S, den er til stor hjelp ettersom BF75 er til forveksling lik. Har sjekket nøye for bøy eller klem på bensinslangen, men har ikke sett nærmere på luftfilteret ennå -- skriver det på listen. Å måle kompresjon er nok noe over mitt tekniske nivå, så jeg får håpe det er et verksted i nærheten av Fredrikstad som er velvillig innstilt hvis det ikke hjelper å bytte plugger o.l. Ellers kan det å skaffe seg en langstammet påhengsmotor til braketten jo være en nødløsning. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 (redigert) Har du sjekket at det er rett type (varmeverdi) tennplugger du har satt inn? Må være NGK eller Denso med rett varmetall. Alt annet er potensielle problemer. Pluggåpningen skal neppe være mer enn 0,6-0,8mm. Jfr manual. 99% sikker på at denne motoren har fast hoveddyse og ikke er justerbar. En annen ting som bør sjekkes er eksosrøret fra motor til stamme. Hvis det er rustet hull i dette kommer det eksos inn i motorcowlingen og motor vil ikke gå ordentlig. Verifiseres ved å prøve å starte/kjøre uten motorhetten. Redigert 22.Juli.2011 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bay_liner Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Riktige plugger er: NGK: DR-5HS eller Denso: X16FSR-U Åpning 0,6-0,7mm Glem alle andre pluggmerker. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Fjellmatros Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 (redigert) Dersom du må ha på choken så er det nesten garantert et problem med forgasseren. Du har for lite bensintilførsel i forhold til luftmengden som går gjennom forgasseren, du tilfører mere bensin når du bruker choken. Glem forslag ang. kompresjon og tennplugger, du får ikke slike symptom hvis det er problemer med dette. Du har sannsynligvis fortsatt rusk i forgasseren som ligger å blokkerer for ordinær bensintilførsel, eller at du drar inn nytt rusk etter rengjøring. Feiljustering av forgasser kan også gi slike symptom som dette, behøver faktisk ikke være verre en det. Du har ikke kontroll på blandingen mellom bensin/luft når du bruker choken, så motorskade kan da i værste fall oppstå. Trolig så kjører du da på meget fet blanding med soting i motor som resultat. Jeg hadde ikke reist på tur med denne motoren, men kjørt til du er sikker på at motoren får ren frisk bensin, for så å rengjøre forgasser på ny. Grundig rens med påfølgende finjustering bruker å løse slike problem. Redigert 24.Juli.2011 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Jeg hadde samme motor inni båten da jeg kjøpte den, nå har jeg en Honda på brakett utenfor, er egentlig fornøyd med det. kjøp en brakett på biltema, og f.eks denneså er ferien reddet. Hullet inni tetter du med en treplate som skrus mot en stokk på undersiden ( og en tube sika) Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Sail S Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Har du sjekket om den kanskje ikke har den motstanden i luftfilteret den bør ha? Det vil i såfall føre til at den får for mye luft og dermed for lite bensin. Sitér dette innlegget Link to post
David_K Svart 27.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2011 Mange takk for alle forslagene! Kanskje greit med en liten oppdatering: Det er brukt korrekte tennplugger, men jeg bytter dem likevel – de var temmelig nedsotet nå. Luftfilter er sjekket, og ny bensintank og -slange er installert og sjekket for bøy/klem – så nå virker det som om en defekt bensinpumpe er mest sannsynlig. Dessverre har Honda-importøren litt problemer med å identifisere riktig membran til bensinpumpen i disse ferietider, så påhenger er montert på brakett. Da skal vi nok klare å få båten inn og ut av havna på et vis. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 27.Juli.2011 Del på Facebook Svart 27.Juli.2011 (redigert) Tretimers tur med litt choke og uten lufting vil ødelegge tennplugger ja... At du i det hele tatt kunne kjøre med lufteskruen igjen, tyder også på en luftlekkasje. Jeg har opplevd samme problemet som deg med to forskjellige utenbordsmotorer jeg kjøpte brukt. Det skyldtes at bensinslangen sugde luft ved tanken. Stussen ned i tanken kan ha ett hull over bensinoverflaten. Ops. ser at du har byttet tank... Redigert 27.Juli.2011 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
David_K Svart 15.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2011 Nå har vi endelig fått tak i ny membran til bensinpumpen, men det løste dessverre ikke problemet. Temmelig sikker på at det kommer bensin frem til forgasseren: tank og slange er byttet, og bensinpumpen fungerer. Motoren går fortsatt helt fint med litt choke, men dør raskt uten choke. Et par andre ting vi fant ut samtidig: - BG-21 nevnte skruen på forgasseren som justerer bensinmengde. Den har ingen effekt, uansett om den er skrudd helt inn, 1,5 omdreining ut eller 4-5 omdreininger ut! - Luftinntak ser helt normalt ut, ingen glipper og det er ikke luftfilter på denne motoren. - Det lekker mye eksos fra motoren, kanskje fra eksospotten som er reparert av forrige eier – men selve eksosslangen er tett og fin. - Kjørte med åpent motorrom for å sikre frisk luft til motoren uten at det hjalp. Mange takk for alle forslagene! Hva bør vi prøve nå? Er det eventuelt noen som kan anbefale en mekaniker i Fredrikstad/Østfold som kan hjelpe med dette? Ellers er jeg imponert over min nye Tohatsu 6HK Sailpro påhenger som lett får båten opp i 5 knop på 1/3 gasspådrag. Havnemanøvrering er imidlertid utfordrende med dårlig tilgang til gass og gir, i forhold til innenbordsmotoren. [bilde av motorinstallasjonen, fra manualen: MB2/50S] Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 15.August.2011 Del på Facebook Svart 15.August.2011 (redigert) 99% sikker på at tomg. dyse eller tilhørende kanaler er tette. Reng gasser på nytt med stakeverktøy nål tråd el. L. Redigert 15.August.2011 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.