bavariaeier Startet 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2011 Jeg har en 9.9 hk selva påhengsmotor. Skulle bruke denne forleden, men motoren vil ikke lengre svinge. Den sitter dønn fast og går ikke an å vri hverken mot høyre eller venstre. Sist den ble brukt, for i underkant av 2 mnd siden fungerte dette fint. Har prøvd å vri, har prøvd å presse inn fett fra smørenippelen, men den sitter dønn fast. Noen forslag til hva en kan gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Er det ikke en justeringsskrue på stammen du kan slakke litt på? Dens funksjon er å justere hvor lett det er å svinge motoren. Kanskje det vil hjelpe. Ellers er det god grunn til å ferskvannsspyle mindre utenbordmotorer dersom de står ubrukt over lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 22.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Takk for svar. Jo,det er en slik skrue. Den prøvde jeg å løsne, men sitter desverre bom fast den også... Men siden den fungerte og svingte lett før og ingen har strammet den skruen så skulle jeg tro det ikke ville være nødvendig å løsne den. (selv om det sikkert hadde hjulpet god på siden all redusert friksjon ville hjulpet) Er det vanlig at slike motorer ruster fast? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 det er vel neppe rust. kanskje saltavsetning og litt oksidasjon? Har opplevd av styrewire har satt seg bom fast, men den kom med vesentlig bruk av makt. Hva med å ta av motoren, sette den på land og gi den delen som henges fast i akterspeilen noen varsome kakk med gummihammer eller hammer og en trekloss mellom? Det finnes vel noe penetrerende smørende lurium på sparyboks også. Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 ...(....) Det finnes vel noe penetrerende smørende lurium på sparyboks også. CRC eller WD-40 er MINE faste reparatører i lignende saker :-) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Sturee Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Hvis det er styring på den, er det ikke værre en å koble fra styrekabel fra motoren. har opplevd at den sitter fast jeg og, tok i og styresnekka ble ødelakt, finn ut om det er kabelen, og om det er den så bytt den. hvis ikke er motoren kun festa i braketten, så det burde ikke være noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Har en maken. Hvis du kommer til hylsen som bolten går i kan du forsøke å varme den litt. Det er aluminium som sikkert har oksydert hvis det ikke er noe som har kilt seg, men det vil du sikkert sett. Bruk hårdtørrer eller varmepistol. Ville vært forsiktig med gassflamme. Sku ut nipplen og sprøyt inn CRC. Men det er pussig du ikke kan løsne mutteren på skruen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.