Jump to content

Maritim litteratur i mørketiden.

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

I påvente av båtsesong, fant jeg her om dagen frem en bok jeg kjøpte for mange år siden på bryggen

på Kalvön. Det var forfatteren selv, Reiners Sörenson (nå borte) som "prakket" den på meg.

Men det viste seg snart at det var norsk/svensk skipsfartshistorie på det beste. Det er vel ikke mange

som har lest den, og ikke er den vel ikke lett å få tak i heller.

Så jeg har begynt å scanne den inn, og legger ut litt etter hvert på min hjemmeside. Den beskriver

skipsfarten på kysten fra Strømstad og langt nedover kysten. Kalvön er sentral, med  skremmende

beskrivelser av dramatiske forlis i perioden 1700 - 1900.

Vil du lese fra boken, er det bare å klikke her: http://trudelutt.com/skeppsbrott .

(eller her i PDF-format)

Og som Poseidon sier lenger nede, kan den bestilles hos www.antikvariat.net

Lars H.

Bilde    Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Gamle Worse forlyster seg med pensum til Fritidsbåtskippersertifikatet.  (Dette er antakelig det lengste ordet i det kongelige norske språk som ikke er oppfunnet av Øystein Sunde).

Vent til du skal opp til "Fritidsbåtskippersertifikateksamen" du :lol:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Takker og bukker, Poseidon ... kommer tilbake til det når jeg har lest kapitlet tre-fire ganger til og ikke har hår igjen   :lol:

Driver egentlig bare med selvstudium som forberedelse til kurset neste halvår.  Tenker med meg selv at det skader i alle fall ikke å være litt/lett forberedt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...