Jump to content

Merc. MR trimsylindere går ujevnt og hakkete utover, lufte/skifte?


tomzern

Recommended Posts

Hei!

 

Monterte trimsylinderne i går, etter å ha hatt transom og motor ute av båten. Fylte opp med olje, og prøvde å kjøre gjennom lufteprosedyren etter boka (sylindere i vannrett posisjon, løsne slange, kjøre ut, feste slange, kjøre inn osv.), men fortsatt så går sylinderne ujevnt ut. Den ene går omtrent helt ut før den andre begynner å gå. Når den andre begynner å gå ut, så går den hakkete og ujevnt, og det høres ut som motoren sliter med å dytte den ut.

 

Er dette pga en mislykket lufteoperasjon, eller pga slitne trimsylindere? har ingen synlige lekkasjer i slanger eller koblinger. :confused:

 

Fikk forøvrig vite at det var normalt at de ikke gikk likt utover når drevet ikke er festet på. Logisk nok siden motstanden sikkert ikke er lik i begge sylinderne, men rart med den hakkinga og at motoren sliter?

 

Mvh Tomzern

Link to post

jeg bruker bestandig "min egen skole"

Har aldrig luftet MCM eller VP trimsylindre,bare fyllt olje samtidig som jeg kjører trim med drev på opp og ned gjenntatte ganger,aldri hatt problemer.

 

Men kjører man trim sylindrene uten drev beveger dem seg i 98% av tilfellene ulikt da dem ikke har motstand.

 

Sjekk også kontaktflater på kabler og releene,rett og slett kanskje EL motoren til pumpa trenger en rens.

Har du prøvd med litt vann eller olje utenpå stemplene?

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

Det er helt vanlig at de går ulikt ut, men hvis motoren sliter og de går "hakkete" så er det noe galt. Kan være mer luft i systemet, men kan også være stempelstang som er bøyd eller stempelet som henger i riper eller lignende i sylinderen.

Har du den gamle typen med to slanger utvendig, altså ikke interne slanger, men et rør langs sylinderen med en slange i enden, og en slange koblet til sylinderen i enden mot transom (hvis ikke jeg husker feil, ble litt usikker nå).

Link to post

begge slangetilkoblingene er nederst, altså nærmest akterspeil. Ikke noe rør langs sylinder. Motor og sylindere går kjempefint når de går innover (drev ned), det er utover (drev opp) som er "problemet" hvis det er noe problem da. Kan hende batteriet begynte å bli dårlig, men var uansett vesentlig forskjell på jobbinga til motoren på inn og ut.

 

Har nye trimsylindere liggende, men tenkte jeg kunne selge de HVIS de jeg har fungerer. Kanskje like greit å bytte, siden jeg først har de liggende?

 

Mvh Tomzern

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...