Ulv I Startet 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2011 Hei, Kjøleskapet mitt som er et Elber eller hva de heter, ble satt på onsdag kveld.. torsdag morgen var det fortsatt ikke kaldt. Så jeg fikk litt hjelp og når jeg demonterte fronten på kassa der motor og kompressoren sitter fant jeg dette: (Bilde er opp ned pga blitsen måtte komme riktig.) Ikke et godt syn nei.. olje som har sprutet rundt inni der og reima var seig og klissete. Vi rensket reima og sjekket.. motoren går rundt, og kompressoren går rundt, men tipper all kjølemedie har lekket ut. Pratet med en på kjøleteknikk, og han sa det var vanlig med olje i sammen med gassen, men han hadde ikke peil på båt kjøleskap sa han. Når vi kjente etter så fikk vi dratt til den tuppen som står på kompressoren, har en misstanke om at det kan ha lekket ut der. den tappen ser slik ut: Når jeg kjørte det i 10 minutter etter å ha strammet den tappen, og i det jeg skrudde av kjøleskapet så hørte jeg det suste og "sisslet" inni der, hørtes ut som luft i systemet. Kan det være at det skal være nok å fylle på ny kjølemedie og at det skal virke igjen? evt, hvem fyller slikt annlegg? gjerne trykktestes samtidig.. :) Jeg aner ikke hvor jeg skal henvende meg. Noen som har noe tips og forslag? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Jche Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 (redigert) Se om du finner en klistrelapp på eller nær kompressoren, der det typisk står "R12", "R134a" eller lignende. En av de er nå forbudt (freon, husker ikke tallkoden), men det finnes erstatningsgass. Gir dårligere ytelse og fare for lekkasjer, så hvis skapet er veldig gammelt bør du vurdere et nytt. Redigert 22.Juli.2011 av Jche (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 22.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 det var nytt i ny båt i 2007, båten og kjøleskapet er fra brasil. fant ingen lapper eller detaljer som beskrev noe om innholdet dessverre. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Jche Svart 23.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 Ok, hvis det er så nytt er det ikke Freon, så da kan du se bort fra det. Ta kontakt med et kjølefirma, for eksempel Kjøleservice kristiansand: http://www.google.no/webhp?hl=no#hl=no&cp=25&gs_id=2j&xhr=t&q=kj%C3%B8leservice+kristiansand&pf=p&sclient=psy&site=webhp&source=hp&pbx=1&oq=kj%C3%B8leservice+kristiansand&aq=0&aqi=g1&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=6e738debf899817b&biw=1399&bih=774 Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 23.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 Ok, da tar jeg kontakt med dem på mandag. takk Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
timon90 Svart 23.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 Ikke for å ødelegge tråden, men det opplegget så virkelig ikke ut som er fra 2007. Men tilbake til saken. Om det har lekket ut olje, så er det kompressorolje, og da har du en lekkasje et sted. Men tviler på at det er fyllestussen som har lekket, for der sitter det en ventil. Du burde få vasket grundig der det er olje, for det er mest sannsynlig "Ester" olje. Denne er agressiv, og spiser opp bl.a plast. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 23.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 Jeg har ingen grunn til å tro at de setter inn noe gammelt skrot i en serieprodusert båt fra en yacht produsent. Jeg fant ingen andre steder hvor det var olje enn på den stussen der. Men får nok la noen se på det. Håper virkelig ikke jeg trenger å skifte ut skapet, i såfall må det gamle skapet kappes ut og listene rundt må fjernes osv. hørtes ut som en stor jobb. Håpte på at det var den tappen som har gått lekk, for det har ikke vært andre påkjenninger på skap, motor eller kabler/rør osv. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
timon90 Svart 23.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 Det KAN jo være lekkasje på fyllestussen, men er er uhyre sjeldent. Evt kan det være ventilen som ikke har vært skrudd skikkelig til. Spissen på "hetta" er verktøyet for å skru inn/ut ventilen. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 23.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 Om det er til noe hjelp så er websiden til Elber her. Jeg kjenner forøvrig ikke noe til produktet. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 23.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 lurer på om jeg skal sende en mail til dem å høre og legge ved bildene, jeg har endel bilder av delene, kanskje de kan gi noen tips.. takk for info, fant ikke siden selv i farten. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
dvil Svart 23.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 (redigert) Ja, de burde ihvertfall kunne si hvilken gass som er brukt. Ellers er det nok, som sagt over her, et kjølefirma som må kontaktes for å finne lekkasjen, tette den og fylle opp igjen. Det er sannsynligvis så "enkelt". Den servicestussen som du fant olje på er sannsynligvis loddet til røret. Det kan være at lekkasjen er der. At det suser i anlegget er nok normalt, selv om gassen er lekket ut. Om det nå er litt gass eller bare luft, så vil kompressoren fortsatt komprimere. Lyden kommer fra ekspanjonsventilen. Redigert 23.Juli.2011 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 Det er vel sannsynlig at det R134A som er brukt på dette da det er en vanlig gass å bruke... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ulv I Svart 23.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2011 ok, jeg hører med kjøleteknikk på mandag så får vi se hva det blir til. slik ser kjøleskapet ut: kompressoren og det står under dekk. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Ulv I Svart 25.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 og da virker kjøleskapet igjen... fikk tak i rett mann.. kjøleservice fra mandal som var i byen.. han ble litt forfjamset over utstyret.. det var vist ikke dagligdags i båter, men mer i større industri annlegg. han koblet seg på stussen.. og der var det litt trykk igjen gitt, men lite.. så han kjørte vakuum på det først, deretter fylte han på ny gass, og kaldt ble det igjen.. når trykket var riktig ble slange koblet fra og det ble testet, ingen bobling, så nå er det tett.. jippi.. kjøleskapet virker.. der sparte jeg 5-6000,- :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Sydvesten Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 jippi.. kjøleskapet virker.. der sparte jeg 5-6000,- :-) Dette er kjempe flott Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ulv I Svart 25.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Ja, det er helt genialt. slapp å bytte ut skapet med alt det arbeidet som det hadde medført seg. ;) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
timon90 Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Gratulerer med kald pils Sitér dette innlegget Link to post
Jche Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Det var bra :) Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 og da virker kjøleskapet igjen... fikk tak i rett mann.. kjøleservice fra mandal som var i byen.. han ble litt forfjamset over utstyret.. det var vist ikke dagligdags i båter, men mer i større industri annlegg. Bra at du fikk dette fikset.(Forstår godt han kuldeteknikkeren som stussa litt ) Men, hvor var lekasjen? Det er jo mulig at scraderventilen har vært dårlig tildratt og dermed har begynt å lekke, men da må jo blindhetta også ha vært løs. Det var en lengere oppe i tråden som nevnte at det ikke kunne være freon. Dette er nok feil. Freon er ikke et kuldemedie, men et firmanavn. Dette firmaet hadde i mange år en ledende rolle i leveranse av kuldemedier av typen R. Det er mange produsenter av disse kuldemediene. De som brukes i dag og er lovelige er R 134A som blir brukt bl.a i kjøleskap. R 410A som blir benyttet i varmepumper og en rekke andre også med forbokstaven R. R 11 R 12 R22 R 502 og noen fler er forbudt å bruke. Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 1.August.2011 Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 (redigert) Freon er ikke et kuldemedie, men et firmanavn. Fint at du retter opp feil. Men du tilfører dessverre nye feil. Freon er et beskyttet merkenavn og produsenten/firmaet er DuPont. Alle kjemikalier som kan benyttes som kjølemedier er offisielt listet som en "refrigerant", dvs R-. Refrigerant-listen er veldig lang. Det finns mange produktnavn på mange av disse R-ene. Nå tror jeg det ble rett.... Redigert 1.August.2011 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 1.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 argh.. i dag røyk reima så klabbert.. grrr.. men bedre den røyk nå enn 2 dager etter ny eier overtar båten.. Nå reim blir sikkert ikke lett å finne.. håper og krysser fingrer for at de har der kodvaag jobber.. Hvor ellers kan en slik reim skaffes tro? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Ulv I Svart 1.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 (redigert) en slik reim: forresten så fungerte kjøleskapet bedre enn nytt på den turen vi hadde til kragerø, var skikkelig kaldt og godt hele tiden:) Men nå tok reima kvelden og har spint av flere av taggene på reima.. håper det lar seg ordne fort og greit før helgen. Redigert 1.August.2011 av Ulv I (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
SeaRaymond Svart 1.August.2011 Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 Hva med å ta kontakt med produsent per mail. Det gjorde jeg med min kinabåt. Forhandleren her slo seg konkurs og jeg ante uråd hvordan skaffe nye kinaproduserte deler som vannarmatur etc som ble frostsprengt. Etter mye googling fant jeg ut båten egentlig blir selgt under navnet Sea Spirit 260, fant så frem en forhandler i Tyrkia via Youtube.com. De har vært mer en hjelpsomme, etter endel mailkorrespondanse, tok det 4 dager å motta flett ny orginal armatur og dørlås til kabinen fra produsenten i Kina, og det helt vederlagsfritt! Snakk om sevice!!! Imiddlertid fikk jeg en faktura på 350,- fra UPS for utlegg av moms og gebyr, ettersom pakken var merket value 40$. Men utgangspunktet var gratis! Det er en lettelse å finne en slik løsning når en har kjøpt ett ukkurant produkt som i mitt tilfelle, neste gang vil jeg insistere på å betale det det koster, og det er sikkert ikke stort siden det er snakk om kinating Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 1.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2011 som sagt, så gjort.. mail sendt.. i tilfelle det ikke finnes noen lokalt her som kan passe Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
dvil Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Det er nok høyst sannsynlig en standard tannreim. De fleste maskinforretniger bør kunne skaffe disse. TESS bl.a. Google "tannrem" så får du mange treff. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.