Jump to content

Hvor mye reserve drivstoff ombord?

Dieselboy

Recommended Posts

Som emnetittel sier: Reserve drivstoff om bord, noen som har med ?

Har selv alltid 2 x 20 liter på godkjent kanne for drivstoff. Har plassert dem helt forut, en på hver side langt nede i benkene, mot skutebunn. Hjelper godt på å holde "nesa" nede ved marsjfart.

Og igjen, som nevnt i en annen tråd....trenger ikke være jeg som har behov for ekstra drivstoff...noen kunne jo være uheldig å ha kjørt tørt litt langt unna bunkerskaia.

Redigert av Dieselboy (see edit history)

Har tenkt samme tanken selv. Hva med og hvor mye i reserve.

Men latt det være - det det egentlig handler om er å ta seg bryet med å fylle i tide, eller helst, litt for tidlig. Ikke utsette det. Slik jeg gjorde i går - og havnet langt nede på det røde. Da hadde jeg passert 3 steder jeg kunne ha fylt i mellomtiden, men tok meg ikke tid eller bryet... Dustete, egentlig. Og en lek med andres og egen sikkerhet.

Jeg skal heretter heller gjøre litt mer som med vanntanken om jeg tror det kan gå litt lenger til neste gang - fylle når det er en slange i nærheten :yesnod:

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Jeg har hatt en femliterskanne med diesel liggende i båten i mange år. Ikke fordi jeg er redd for å gå tom, jeg pleier å fylle på halv tank og slipper den uansett ikke under kvart. Men om filtrene skulle gå tette av grums eller dieseldyr så har jeg i det minste muligheten til å putte dieselslangen i en kanne med ren bensin. Med 5 liter har jeg til ca tre kvarters forbruk, og det vil normalt være nok til at jeg kan komme meg til lands et sted siden jeg stort sett ferdes langs kysten. Men så langt har jeg ikke hatt behov for kanna, og jeg håper egentlig at det vil forbli slik også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tror jeg ville puttet slangen i en diesel kanne og ikke bensin (lol)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Har 90 liters drivstofftank, noe som holder til bortimot en sosongs forbruk for meg. Ser hensikten med jevnlig påfyll samt å sørger for at tanken alltid er mer enn halvfull, men hvorfor skal jeg ha med meg en ekstra 10 liters kanne i tillegg? Å stappe drivstoffledningen i en dieselkanne virker for meg temmelig uaktuelt. Men så har jeg jo også seilene å ty til i alle fall.

hvorfor skal jeg ha med meg en ekstra 10 liters kanne i tillegg?

Det er da ingen som sier at du skal ha det? Hadde jeg hatt seil i tillegg så hadde jeg kanskje ikke vært så forsiktig, men med motoren som eneste fremdriftsmiddel gir det meg en god følelse å kjenne at jeg har gjort det jeg kan gjøre for å holde den driftssikker.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har tenkt samme tanken selv. Hva med og hvor mye i reserve.

Men latt det være - det det egentlig handler om er å ta seg bryet med å fylle i tide, eller helst, litt for tidlig. Ikke utsette det. Slik jeg gjorde i går - og havnet langt nede på det røde. Da hadde jeg passert 3 steder jeg kunne ha fylt

Mye godt slike tilfeller jeg tenker på....kan være andre som har fått akutt mangel på drivstoff. Og samtidig, om evt filter går tett og slikt.

Har også med ekstra slange med håndpumpe.

Har 2x600ltr's tanker. normalt forbruk ved min kose fart er under 10L/T. Ser derfor ikke helt behovet for å ha en xtra tank.

Men å ha en 20ltr reserve for bruk hvis møkk på begge tankene, ja en god ide.

Problemet er at det ikke bare er å putte en sugeslange nedi xtra tanken og starte opp. Må få returen tilbake i xtra tanken også. ellers tror jeg den er tom rimelig fort. Innbiller meg at min VP suger ca. dobbelt av forbruk.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...