Jump to content

Nye Båtsportkart för Bohuslän !

Gunga Din

Recommended Posts

De brettes ut 1 x 1,5m ca

De er veldig lettleste. Du leser detaljene veldig lett. Mener det het Nautisk forlag AB eller lign. Holdt til

i Gøteborg/Stockholm. Solgte plottere, klær osv. Treffer de på Messen til helgen.

Lettlest er viktig for deg som holder høyere hastighet.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Helt korrekt Gunga, jeg så både på båtsportkart og disse, valgte disse? ut i fra at de er mye enklere. Bedre oversikt. Viktig når jeg manøvrer alene med kart/kartplotter at det skal være lettlest. Stikker 2m, kan være greit

å følge med da.

Mener firmaet heter Nautiska eller noe lignende.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Jeg har brukt Allväderskortet et par sesonger nå og er meget godt fornøyd.

Men dette henger sikkert noe sammen med at vi tidvis forflytter oss langt på en dag.

Fikk i dag mail fra Sverige med følgende melding:

Båtsportkorten över västkusten i A3-format i uppdaterad version 2007.

De uppskattade båtsportkorten över Västkusten finns nu i uppdaterad version. Korten som är i A3-format och med spiralrygg finns att köpa hos Sjöfartsverket återförsäljare. För dig som använder båtsportkortet i lite tuffare miljö finns det även att köpa en plastlaminerad version.

Båtsportkort över södra Stockholms Skärgård och Ostkusten i A3-format

Till Allt för Sjön i mars utkommer Båtsportkorten Stockholm södra och Ostkusten i A3-format. Stockholm södra täcker området Dalarö-Trosa och Ostkustens täckningsområde är Trosa-Västervik. Korten är i A3-format och sammanbundna med en spiralrygg. Båda delarna går att köpa i såväl papper som plastlaminerad version.

På Båtmässan i Göteborg finns vi i monter F04:42 (plan 2) och på Allt för sjön i Älvsjö finns vi i monter C10:42.

Med vänlig hälsning

Lars-Göran Nyström

Sjöfartsverket, marknad

Jeg må si at jeg synes det arbeides godt med kart i Sverige (i alle fall langs Vestkysten hor jeg har fulgt utviklingen i omlag 15 år).

• 1 år senere...

Vi seiler på store sjøkart. Erfarer at båtsportkart o.l er ubrukelig når man kjører over 10-15 knop. Det blir som å stokke en kortstokk. De store kartene bretter jeg ned til 1/4 dels størrelse - og bretter ut og inn etter behov. Kjører på både papirkart og elektroniske kart med mindre vi kjører sakte i trange farvann.

sydvest_sverige.jpg

Har nettopp fått serien fra 936 til 931 fra Nautisk forlag. De gamle kartene var 4 år gamle og velbrukte og ikke oppdaterte - så det var på tide med en fornying.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

bohuslen.jpg

Oversikten viser de fleste kartutsnittene i KustKortserien for Bohuslän.

Jeg var tidligere litt skeptisk til kystkartserien/kustkortserien, men etter å ha benyttet disse mye i to sesonger ser jeg fordelen med å benytte plastbelagte kart. Jeg sitter som regel ute i all slags vær og da fungerer disse bra. Jeg har også allværskartserien for den svenske vestkysten - men disse kartene er noe vanskelig å brette i mye vind.

Det er et hendig format og er lett å stue bort.

Kommer an på farten man kjører i. I fart rundt 8 knop er det nok hendig. For oss som ofte går lengre strekk i 20-30 knop har det liten verdi. Man gjør ikke annet enn å bla i kartene. Da er det mye bedre etter min mening med store kart som gir god oversikt over hva man har foran seg.

Tidligere brukte jeg mye båtsportkart (som kartfreak har jeg mye kart -også båtsportkart ombord). Eneste jeg bruker de til nå er inn Göta Älv - for der er det fartsbegrensning

De større kartene gir etter min mening ikke mindre informasjon enn båtsportkartene - og de store kartene oppdateres oftere tror jeg.

Kjøpte denne i fjor kjempe kart.

NV Sportschiffahrtskarten Serie 5 - Schwedische Westküste

http://www.nv-verlag.de/

Ser at de også har vanntette kart.

Waterproof Seekarten

Die waterproof Seekarten sind auf wasserfestem Papier gedruckte DINA1 Faltkarten von ausgewählten Revieren. Sie basieren auf den Daten der NV. Sportschiffahrtskarten in der Ostsee bzw. den Caribbean Yachting Charts in der Karibik und richten sich an den Sportschiffer „vor Ort", dem eine ganze Kartenserie zu umfangreich ist. Die waterproof Seekarten beinhalten alle Informationen von der Revierkarte über Details bis zu den Hafenplänen, die der Sportschiffer in seinem lokalen Revier benötigt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

mye beror på i vilken fart man navigerer o hur stort kartbord man har vid förerplatsen!

men för meg.....

så finns inget som slår inplastade båtsportkort i ringeperm, inomskärs i en liten båt, (i ett område man vistes i ofte i..................)

sen kan man diskutere om format A3,(eller vad det nye formatet er!), er optimalt, kansje kunde det vart aningen större.......

skärgårdkort, vilket er samme skale 1:50000, er sämre, även vikt, da skall det ut plastlommen o vikes om....

skall jeg bare ta meg igjennom eller en kortere ferie, da kjöper jeg det rimligeste, o tar ulempen.......

er veldi förnöjd med NV-kart har brukt dem i Tyskland o Polen.

S/Y Gunga Din

fick senaste numret av På Kryss idag, med en glad nyhet :smiley:

Nye og mer exakte kart over Kosterskärgården presenteras på Båtmässan i Göteborg !!!

"jag är lite överraskad av hur pass stora fel som förekommer i det ordinarie sjökortet"

"Felpositioneringar på hundra meter är inte ovanliga"

"Den som slaviskt följer sin navigator kan råka ut för mycket obehagliga GPS-assisterade grundstötningar"

säger Lasse Granath

http://www.hydrographica.se/

Oversikt_vastkusten_norra.gif

S/Y Gunga Din

Kommer an på farten man kjører i. I fart rundt 8 knop er det nok hendig. For oss som ofte går lengre strekk i 20-30 knop har det liten verdi. Man gjør ikke annet enn å bla i kartene. Da er det mye bedre etter min mening med store kart som gir god oversikt over hva man har foran seg.

Hmm...jeg har brugt båtsportkart meget. Jeg investerede i plasticmapper til netop disse kort. Det gør det utroligt enkelt at bladre i dem og finde rundt. Jeg er enig i at løse båtsportkort er en plage - men i disse "plastfickor" med otte sider bliver det som at bladre i en bog og når man først har fattet systemet så er det helt enkelt at komme fra det ene kort til det andet.

Hos os er der Fruen, der er navigatør. Hun har overblikket på kortene og giver så mig waypoints der ligger indenfor 1-2 sømil. Dem finder jeg så på plotteren og sørger for "fin-navigationen" med skær, trafik etc.

Eksempelvis siger hun: "Næste punkt er en grøn sideafmærkning om ca. en sømil lidt til venstra for en lille ø". Jeg finder så dette punkt og lavet et "goto" på plotteren. Herefter navigerer jeg derhen. I god tid inden giver hun så næste punkt: "En sydlig kompasafmærkning klokken cirka 10 herfra - en halv sømil" Jeg finden dette punkt osv. Det er komplet stress og kaosfrit og godt for samarbejdet i ægteskabet :smiley:

Andy

Takk for opplysningen om disse kartene Gunga Din.

Nå er kartene bestilt via internett, og jeg fikk nettopp dette svaret i retur:

Hej Roald.

Vi har mottagit din beställning på sjökort från Hydrographica.

Papperskorten skickar jag omgående tillsammans med en faktura för dessa.

De digitala korten kommer du kunna ladda ner från hemsidan senast vecka 8 och i samband med detta kommer jag skicka en separat faktura för dessa kort, samt en registreringsnyckel som gör att du kan packa upp korten till din dator.

Med vänlig hälsning

Anette Berg von Linde

Hydrographica AB Distribution

Albyvägen 23

186 91 Vallentuna

order@hydrographica.se

skall se litt på dom i neste uke.....tror jeg skall kjöpe dom oxo....

riktigt kul att Hydrographica har begynnt med Västkusten.

har sett deras kart over Stockholms skärgård....tror ikke det finnes mer gjenomarbetade kart att tillgå......

(o sen i skale 1:10000)

ser ut som dom tenker ge ut noe over Fjällbacka oxo :smiley:

S/Y Gunga Din

"jag är lite överraskad av hur pass stora fel som förekommer i det ordinarie sjökortet"

"Felpositioneringar på hundra meter är inte ovanliga"

Nææh. Vil det si at det ikke går an å kjøre der på plotteren altså?

Jeg er glad det ikke er sånn i Norge.

:lol::wink:

".....min plotter som er så nogrann o exakt med nye oppdaterte kart" :lol:

Navigationsråd

Hydrographicas kort har en positionsnoggrannhet som normalt ska vara fem meter eller bättre, vilket är betydligt bättre än andra sjökort. Med en vanlig GPS kan du räkna med att få 5 - 15 meters noggrannhet. Det betyder att en felaktig position i Hydrographicas kort för det mesta beror på GPS-en. Med en differentiell GPS blir det tvärt om, GPS-en är oftast bättre än sjökortet. Slutsatsen blir att vad du än använder för utrustning kommer du att få ett fel, och du måste alltid vara uppmärksam på detta och inte lita blint på tekniken. Ett sjökort kan aldrig vara helt felfritt, och Hydrographicas kort utgör inga undantag från den regeln. Du måste vara beredd på att upptäcka felaktigheter och ofullständigheter även i de digitala korten, och navigera med försiktighet särskilt innanför 3- och 2-meterskurvorna. Tänk också på att tekniken sällan själv talar om när något är fel. På datorns skärm kan allt se alldeles korrekt ut, men utanför båten är verkligheten en annan, och det är verkligheten som gäller i alla lägen...

Använd tekniken med omdöme och ha alltid aktuella papperskort till hands. Även de säkraste digitala system kraschar, men öga och hjärna fungerar nästan alltid.

http://www.hydrographica.se/images/Infobladet%202009.pdf

Officiella sjökort over Kosterskärgården ekolodd-målades på 1930-talet stod det i senaste "På Kryss" så dybderne stemmer

rett vel på grunden, men posisjonen er det litt si o så med.....en del med 100m avvik..!

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...