Jump to content

Nye Båtsportkart för Bohuslän !

Gunga Din

Recommended Posts

Hvorfor handler du ikke på natusik.no da?
Vel, det er jo greit å ta en tur på messen i Lillestrøm like før sesongstart da. Og det er 5 minutter kjøretur hjemmefra. Og da får jeg se hvordan kartene ser ut "in natura".

Når det gjelder messen "Sjøen for Alle" i Lillestrøm, så bor jeg som sagt 5 min. kjøretur unna. Så er det noen som har lyst på en kaffekopp før eller etter messebesøk, er det bare å melde seg på. Her i Skjettenbyen er det åpent for alle baatplassen.no brukere!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nautisk i Oslo, er ju ett Mekka .....kjfin butikk :smiley:

"Jeg har forstått det slik at Nautisk forlag flytter til lokaler litt sør for Legevakta i Oslo"

det var ju bra för man kan få hjertklappning ibland når man ser vad det koster allt man vill ha med seg!! :lol:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Nautisk i Oslo, er ju ett Mekka

OK, jeg holder meg laaaangt unna alt som har med Mekka og dess like! (men la oss stoppe der og ikke gå inn på religionfantasier)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du måste vara beredd på att upptäcka felaktigheter och ofullständigheter även i de digitala korten, och navigera med försiktighet särskilt innanför 3- och 2-meterskurvorna. Tänk också på att tekniken sällan själv talar om när något är fel. På datorns skärm kan allt se alldeles korrekt ut, men utanför båten är verkligheten en annan, och det är verkligheten som gäller i alla lägen...

Jeg tittet på de nye kartene over Koster når vi var på messen i Gøteborg i helgen. Vet ikke om jeg ble så veldig imponert. Klart de så bra ut, men jeg oppdaget fort at jeg ikke ville stole så veldig mye mere på de nye i forhold til det gamle spesialkartet.

Det er enkelte steder i Syd-Koster en begynner å bli litt kjent, og jeg oppdaget fort at noen steiner nære enkelte holmer ikke ligger helt der de står i kartet. Så vær forsiktig!

Dette har sikkert sammenheng med målestokken, men nevner advarselen allikevel.

Flott GeirFrode.

Jeg har etter hvert seilt mange år i Syd-Koster arkipelaget.

Kan du si noe mer om hvilke områder du tenker på?

Jeg tror jeg kjenner litt av Ursholmen, skjærene mellom Brevik og Ursholmen (her "flyr" jeg flere ganger med gummibåt hver sommer for å kjøpe kreps hos Kurt), Tjälleskär, Lilla-Store Bror, Barlinden, Härsholmen og andre steder.

Jeg har planlagt å padle med kajakk i disse områdene til sommeren og ser frem til å utforske de nye Koster-Kartene.

det er sant GeirFrode....

jeg har ett kart ombord over Kosterskärgården laget for kriget,(o beslagtaget under krigen, för att det var for detaljert) med en masse overett linjer for o ta seg fram................

Lasse Granath sa att desse overettlinjerne stemmer veldi bra ! , men kommer man på 'siden' om overettet så stemmer

dom ikke!

Hydrogrphicas kart er dom beste jeg sett, 'so far' :smiley:

S/Y Gunga Din

Jeg må jo si at jeg har forventninger til BSB kartene fra Hydrogrphica.

ursholmenbassenget.jpg

Dette er kartutsnitt 1:3.000 fra nv-digital for Ursholmenbassenget.

Jeg har svømt mye i dette området og tror at jeg kjenner til noen av skjærene.

Det blir spennende å legge ut tilsvarende utsnitt fra Hydrogrphica senere i sommer (juni/juli 2009).

Jeg har etter hvert seilt mange år i Syd-Koster arkipelaget.

Kan du si noe mer om hvilke områder du tenker på?

Området jeg tenker på er rundt Otterstenarna. En skarp rygg som går ut ganske rett nordover like ved innseilingen til fyret, (litt østenfor) mener jeg går mye lengre ut enn det kartet viser. I tillegg ligger det to store steiner i sundet øst for hovedleden inn, hvorav en ligger midt i løpet. I kartet står den plassert for nærme land, slik at det ser ut som det er trygt å gå inn der. Det er det definitvt IKKE. På lavvann er det ikke mye mere enn 60-70 cm dypt der.

Jeg må jo si at jeg har forventninger til BSB kartene fra Hydrogrphica.

jepp desse venter jeg på også.......dom blir bra.......

Lasse Granath har rett instilling......karten skall vare bedre en GPS-signalen i posisjon....

veldi få offisielle kart fra våre 'verk' er dette!!

S/Y Gunga Din

Ja

flyfoto er grunden......

så dom legger in alla posisjoner via flyfoto o fotogrametri(=stereofoto om jeg husker rett fra skolen)

..sen er dom ute o koller dypden på hver grund, vilket er ett relativt enkelt jobb enl Lasse G!....

S/Y Gunga Din

Har nå ønsket meg de nye kosterkartene til bursdagen! :yesnod: og jeg tror og håper jeg får dem. Dette er en del av Kosterkartet jeg har hatt til nå KOSTER, Gleder meg til fargene! :lol: Hvor gammelt det er eller hvor det kommer ifra, vet jeg ikke, men det har da fungert!

Dette er en del av Kosterkartet jeg har hatt til nå KOSTER,

ser ut som mitt eldste Koster kart...står det ikke 1939 + 1946 'ett eller annet' nere i hjörnet o Sam om jeg husker rett....

kartet ligger i båten :smiley:

det er dette kartet som militären beslagtog under krigen för att det er så eksakt i sine overettlinjer......

S/Y Gunga Din

Kartografen Lasse Granath uttaler til siste nummer av "På Kryss" (nr 1/2009) at han er overrasket over hvor pass store feil som forekommer i de ordinære sjøkartene for Koster.

"Feilpositioneringar på hundra meter är inte ovanligt" uttaler han.

Videre antydes det at Fjällbackaskjærgården kan bli neste prosjekt for detaljkartene til Hydrographica.

Videre antydes det at Fjällbackaskjærgården kan bli neste prosjekt for detaljkartene til Hydrographica.

till meg så sa han, att han er veldi lyhörd, har vi önskemål om noe annet område, og han hör det fra flere,

så kan han ta det istellet för Fjällbackaskärgården.....

S/Y Gunga Din

• 2 uker senere...
Har du mulighet for å se "origin" på kartet?

Er det foretatt ny oppmåling?

Den detaljerte over Strømstad havn viste seg å stamme fra turistkontoret.

Svar Ja.....Lasse Granath begynner alltid med ett tomt ark......han bygger ikke vidare på gamla sjökart o retter det...

litt kortfattet hur han gjör

fra tomt ark går han via flybilder.....o sen når alle grund er på plass....så går han ut o kontrollmåler dybder på grunden,på plass !

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...