Jump to content

Nye Båtsportkart för Bohuslän !

Gunga Din

Recommended Posts

Hva synes du om kvaliteten Gunga Din - jeg har aldri sett maken......

har aldrig sett ett bedre båtsportkart :smiley:

med stereofoto....så grejjer man 'hjelpligt' o ta ut höjder og även dyb, han var veldi förnöjd med vannsikten her på kysten,

jmf med Stockholms skärgård.....så han kan rita ut 2-m kurvan 'hjelpligt' men sen åker han ut o kontrollmåler alle grund

som ligger i farozonen för oss fritidsseglare........

S/Y Gunga Din

Jeg må legge til 2 utsnitt til.

kosterhamnenfebruar2009.jpg{/center]

Dete er fra Kosterhamnen på Syd-Koster. Dette skulle jeg hatt for 4 år siden!

bassarna.jpg

Dette er fra Nord-Koster, litt øst for Vettnet, det området jeg alltid har kalt Bassarna. Nå fikk jeg det bekreftet.

Hadde nordmenn kjent til dette kartet hadde nok mange grunnstøtinger og kroner vært spart.

Jeg antar at flere her på BP føler seg "truffet"...

siesaadansydkoster.jpg

Denne 0.6 m grunnen nord for Siesådan på seilasen fra utløpoet av Kostersundet til Brevik vet jeg at flere nordmenn har gått på.

Det er uklart om det er avmerket korrekt på spesialkartet for Syd-Koster i skala 1:15.000.

Jeg har etter hvert funnet flere slike "farlige" skjær (men de bør jeg kanskje holde for meg selv?).

Ja, men du får ikke dybder/høyder fra flyfoto.

Du må til med radar/laser eller lignende.

Med bildepar får du mulighet til å finne høyder og dybder.

Jeg har ikke praktisk erfaring fra kartkonstruksjon, men fra fasadeoppmåling med bildepar, som er tatt opp med overlapping. Flyfoto til kart er gjerne tatt opp med 2/3 overlapping.

For dybder under vannoverflaten går jeg ut fra at konstruktøren må ta hensyn til at lysbrytningen i vann er forskjellig fra lysbrytning i luft.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Jeg ønsker plotterformatet til C-Map, eg endte opp på Jeppesen. Er det noen som har klart å finne ut hvordan man bestiller fra dette firma. Ikke fra nettet kanskje, men telefon.....eller?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Med bildepar får du mulighet til å finne høyder og dybder.

Ja det er greit. På fasader har du hjørner, vinduer, dekor osv som hjelper til å bestemme størrelser og avstander.

På en flat sandbunn har du ingenting.

hans kart skall vare mer nöyaktig enn GPS-posisjonen........

Hva måler han med da?

BP kan til tider være en studie i selvmotsigelser.

Når kartverket solgte Båtsportkartene til Ugland og disse dermed ikke lenger var offisielle sjøkart, ble det remjet meget over dette.

Når et firma i Tyskland selger uoffisielle kart ropes det Halleluja.

Det har vært bemerket tidligere på BP at kartografien rundt Koster er så som så. Det ble til tider sterkt imøtegått.

Når man kjøper et dyrt kart som sier det samme, så kommer Halleluja igjen.

For all del, disse kartene ser fenomenale ut med stor detaljrikdom på land.

Men, har de topo kun ned til to meter er det ikke sjøkart. Da er det turistkart.

Når jeg skal føre frem min båt, så interesserer det meg midt i ryggen hvordan det ser ut på land.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...