Mulligan Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 (redigert) Ja, men du får ikke dybder/høyder fra flyfoto. Du må til med radar/laser eller lignende. Redigert 20.Februar.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 I tillegg virker den nye Koster-kartserien i 1:10.000 flott sammen med mine kart fra nv.digital - nå blir det mye hyggelig navigasjonsplanlegging fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Hva synes du om kvaliteten Gunga Din - jeg har aldri sett maken...... har aldrig sett ett bedre båtsportkart med stereofoto....så grejjer man 'hjelpligt' o ta ut höjder og även dyb, han var veldi förnöjd med vannsikten her på kysten, jmf med Stockholms skärgård.....så han kan rita ut 2-m kurvan 'hjelpligt' men sen åker han ut o kontrollmåler alle grund som ligger i farozonen för oss fritidsseglare........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Lasse Granath burde bli invitert både til Vannsjø (Moss) og Hvaler! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 så han kan rita ut 2-m kurvan 'hjelpligt' Tror jeg, med 1.75 dypgående, ikke vil bruke disse kartene. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Jeg må legge til 2 utsnitt til. {/center] Dete er fra Kosterhamnen på Syd-Koster. Dette skulle jeg hatt for 4 år siden! Dette er fra Nord-Koster, litt øst for Vettnet, det området jeg alltid har kalt Bassarna. Nå fikk jeg det bekreftet. Hadde nordmenn kjent til dette kartet hadde nok mange grunnstøtinger og kroner vært spart. Jeg antar at flere her på BP føler seg "truffet"... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Denne 0.6 m grunnen nord for Siesådan på seilasen fra utløpoet av Kostersundet til Brevik vet jeg at flere nordmenn har gått på. Det er uklart om det er avmerket korrekt på spesialkartet for Syd-Koster i skala 1:15.000. Jeg har etter hvert funnet flere slike "farlige" skjær (men de bør jeg kanskje holde for meg selv?). Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Kan noen fortelle meg. Hvis en sandstrand sloper pent og rett fra stranda og ned til 10 m, hvordan kan man da med stereofoto bestemme hvor 2 m. koten ligger? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Kanskje det er denne stranda du tenker på? (Nord-Koster, Vettne). Her har jeg i alle fall tabbet meg ut med å legge ut for lite kjetting - båten fløt av gårde (ca 10 år siden). Ektefellen glemmer aldri det. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Oj,..oj... Her har jeg seilt mye - jeg visste ikke at det var så mange skjær.... Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Ja, men du får ikke dybder/høyder fra flyfoto.Du må til med radar/laser eller lignende. Med bildepar får du mulighet til å finne høyder og dybder. Jeg har ikke praktisk erfaring fra kartkonstruksjon, men fra fasadeoppmåling med bildepar, som er tatt opp med overlapping. Flyfoto til kart er gjerne tatt opp med 2/3 overlapping. For dybder under vannoverflaten går jeg ut fra at konstruktøren må ta hensyn til at lysbrytningen i vann er forskjellig fra lysbrytning i luft. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Gunga Din Svart 20.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Denne 0.6 m grunnen nord for Siesådan på seilasen fra utløpoet av Kostersundet til Brevik vet jeg at flere nordmenn har gått på. O jöss...har den kommit med...den har ju vart en födekrok for småbåtsvarven i Strömstad Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Jeg har flere på gang, Gunga Din. Og til sommeren - forutsatt at været er brukbart - skal jeg padle med ny nkajakk i dette området og kontrollere endel målinger. Jeg kan nesten ikke vente til sommeren kommer... Sitér dette innlegget Link to post
ollebollenor Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Kjempetakk... kart er bestilt Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
Gunga Din Svart 20.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Lasse Granath har som målsettning att hans kart skall vare mer nöyaktig enn GPS-posisjonen........ det liker jeg , för det er få kart/plottrer idag som grejjer dette. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Noen som vet om Nautisk Forlag kommer til å selge disse nye kartene på messen i Lillestrøm? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Kanskje det er denne stranda du tenker på? Jeg tenker ikke på noen spesiell strand. Jeg vil bare at noen forklarer en enkel sjel hvordan man definerer 2 m. kote på en detaljløs sandbunn med stereofoto. Er det slik så har jeg kastet bort hundrevis med timer. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 vet ikke Mulligan, sp Lasse om han kommer til Lilleström......... men om jeg husker rett så sa han att fra flyfoton så ser man en bit ner under ytan !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
mhemil Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Ser veldig bra ut. Bestiller man fra denne linken? Ser at det står 2008 utgave? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Nei, du må bestille herfra: http://www.hydrographica.se/. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Ok, mener å huske du anbefalte pakka med papirkart, digitale kart og Navigator Light. Linker du oss til riktig sted hos hydrographica.se for bestilling ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Gå inn på lenken like over. Til venstre er det kolonne for bestilling av kart. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Jeg ønsker plotterformatet til C-Map, eg endte opp på Jeppesen. Er det noen som har klart å finne ut hvordan man bestiller fra dette firma. Ikke fra nettet kanskje, men telefon.....eller? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mulligan Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Med bildepar får du mulighet til å finne høyder og dybder. Ja det er greit. På fasader har du hjørner, vinduer, dekor osv som hjelper til å bestemme størrelser og avstander. På en flat sandbunn har du ingenting. hans kart skall vare mer nöyaktig enn GPS-posisjonen........ Hva måler han med da? BP kan til tider være en studie i selvmotsigelser. Når kartverket solgte Båtsportkartene til Ugland og disse dermed ikke lenger var offisielle sjøkart, ble det remjet meget over dette. Når et firma i Tyskland selger uoffisielle kart ropes det Halleluja. Det har vært bemerket tidligere på BP at kartografien rundt Koster er så som så. Det ble til tider sterkt imøtegått. Når man kjøper et dyrt kart som sier det samme, så kommer Halleluja igjen. For all del, disse kartene ser fenomenale ut med stor detaljrikdom på land. Men, har de topo kun ned til to meter er det ikke sjøkart. Da er det turistkart. Når jeg skal føre frem min båt, så interesserer det meg midt i ryggen hvordan det ser ut på land. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 (redigert) her kan du lese mer Mulligan http://www.vibatagare.se/5_storsta_innovat..._DXNI-719_.aspx http://www.geoforum.se/_files/kb2004_1.pdf sid 14 Redigert 21.Februar.2009 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.