Mulligan Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Ja, kjente greier. En kjempejobb gjort, men med utelatt informasjon under to meter ville jeg vært forsiktig. Men det er jo en kjempeforbedring i seg selv at konturer kommer på rett plass. Topografien under vann er ofte annerledes enn vi tror. En norsk skjærgård: Her vises topografien både over og under vann. Målt med laser på 5 x 5 m. nett. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 nu er det ju så att han fokuserer på fritidsbåter..........o "blå vann" i offisielle kart grund dybere enn 5m er för meg mindre intressant...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 Jeg har nå brukt noen timer med å sammenligne det nye Koster-kartet med mitt gamle "gode" spesialkart "Kosters Södra Skärgård" i skala 1:15.000. Jeg kan ikke se annet enn at jeg må ha hatt endel flaks i forhold til alle de timene jeg har seilt særlig i Syd-Koster arkipelaget. Det er nesten som om det nye kartet virker litt skremmende. Godt at jeg til sommeren skal bruke mange timer i kajakken i dette farvannet - forutsatt at været blir brukbart. Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 21.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2009 (redigert) Kan skrive under på det roaldbj.. Har også de nye kartene over Koster, fikk SØ delen nå igår. Når jeg for et par år siden gikk gjennom Kostersundet, forbi Brevik og rundet SydKoster uten papirkart og praktiserte Nintendo navigering mellom kryssene, var det ikke så rart for at det endte med en EAD... Er det for øvrig noen flere her som runder Syd-Koster sånn uten videre...? hehe Redigert 21.Februar.2009 av Lagavulin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
roaldbj Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 Gunga Din har tidligere i tråden informert om hvorfor vi får nytt kart 935-04 Koster SO. Forklaringen er så enkel at den grønne sektoren i syd for Lilla Brattskär på papirkartet er rød. Den skal være grønn som vist på dette utsnittet. Dette har utelukkende betydning for nattseilas når fyrlykta er tent. Jeg har ikke tenkt å kaste papirkartet selv om jeg nå får nytt.. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 22.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 Har vel liten betydning da farvannet uansett er urent. Skjønt, svenskene følger vel konsekvent at ligger du i grønn sone vil du havne i rød etterhvert ved å gå babord. Eller hva Gunga? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Gunga Din Svart 22.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2009 svenskene følger vel konsekvent at ligger du i grønn sone vil du havne i rød etterhvert ved å gå babord. Eller hva Gunga? Sjöfartsverket fölger IALA's rekommendationer för sektorfyrer........ dvs grönn sektor på SB siden om farleden, vid gang mot fyren. eller som vi lär ut på båtförerkurserne......begynner fyren o blinke grönnt, da vender du din egen SB-lanterne mot fyren, så er du snart tilbake i vit sektor o vice versa... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 23.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2009 Noen som vet om Nautisk Forlag kommer til å selge disse nye kartene på messen i Lillestrøm? Verken Nautisk Forlag eller Lasse Granath (har mail-kontakt med ham) kommer til Lillestrømmessa 13. - 22. mars 2009. Dersom du ønsker den digitale versjonen er vel det enkleste å bestille den på nettet. Du får etter kort tid en aktiveringskode og faktura på SEK 400, som i dag tilsvarer omkring NOK 320. Så billig tror jeg ikke det blir i Norge? Og fremfor alt: det er en fryd å jobbe med de nye kartene i skala 1:10.000. Jeg har aldri opplevd makan i forbindelse med kart! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2009 Du har allerede vært på båttur nedover? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2009 Jeg "seiler" der hver kveld nå for tiden, dette var spennende. Har allerede endel grunnstøtinger. Fordeln med simulatoren er at vannlekkasjen uteblir. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2009 (redigert) o så kan man kjöre CTRL+ALT+DEL om man går på grund med soffan, veldi praktiskt..... du er ikke ensam roaldbj med o torrnavigere Redigert 23.Februar.2009 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Svart 24.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2009 Nææh. Vil det si at det ikke går an å kjøre der på plotteren altså?Jeg er glad det ikke er sånn i Norge. Det er nok det dessverre. Kartgrunnlaget er forsatt ikke mer nøyaktig at man bør legge inn noen hundre meters sikkerhetsmargin. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2009 Det skjønte jeg ikke? Jeg kan benytte de nye Kosterkartene både på Raytech RNS og Maptech. Hva var poenget? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 Jeg har vært litt i kontakt med Lasse Granath. Hydrographica blir ikke representert på messa i Lillestrøm. Nautisk Forlag har bestilt noen kart - men de skal heller ikke være på messa. Kanskje det enkleste er å bestille direkte fra Hydrographica. For min del gikk det enkelt og billig og effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 25.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2009 Har ikke lest tråden så nøye, men dette kartet i 1:15000 over koster som selges av nautiak forlag, kommer det og i ny versjon? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 I siste nummer av "På Kryss", nr 2/2009 er det en interessant artikkel på sidene 43 - 47, dvs 5 helsider som tar for seg temaet "elektroniske kart og nøyaktighet". Jeg synes det er interessant at flere brukere av kartplottere kritiserer myndighetene for at det tar for lang tid å utforme nøyaktige sjøkart. Kanskje det også er en ide i Norge at fritidsbåtbrukerne legger press på myndighetene for å lage bedre kartgrunnlag? I Sverige er det riktignok slik at det er vanskelig for C-map, Navionics og Bluechart ( de 3 store for fritidsbåtmarkedet) å få tilgang på den digitale kartbasen tilsvarende S57. Det er imildertid litt uklart hvilken dataoverføring som skjer mellom Hydrographica og de tre store - slik jeg leser artikkelen. Jeg synes det er litt skremmende hvilke opplysninger som fremkommer i artikkelen om avviket mellom kart og terreng. Noen komentarer? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2009 I Sverige er det riktignok slik at det er vanskelig for C-map, Navionics og Bluechart ( de 3 store for fritidsbåtmarkedet) å få tilgang på den digitale kartbasen tilsvarende S57. var på ett seminar om navigasjon her for litt over ett år sedan nu, der Sjöfartsverket bla snakket om digitale kart, dom sa att CMap o noe annet sellskap väljer og ikke kjöpe noen info fra kartdatabasen....... så var dom får sin info fra, visste de ikke.......förmodligen digitaliserer de offisielle papirkart, enn o kjöpe digitalinfo dette medfor en etterslepning av CMapkart, dom har ikke den absolutt siste infon varför kan man ju sp.....kansje Sjöfartsverket er for dyre?? Det er imildertid litt uklart hvilken dataoverføring som skjer mellom Hydrographica og de tre store - slik jeg leser artikkelen.Jeg synes det er litt skremmende hvilke opplysninger som fremkommer i artikkelen om avviket mellom kart og terreng. Noen komentarer? husker jeg det som Lasse Granath sa på messen så kjöper CMap, Navionics osv infon fra Hydrographica... men hur konvertering til deras olike format, hur den skjer, det har Hydrographica ingen insyn i, eller om det som kommer ut etter konverteringen er 'riktigt', det kan ikke Hydrographica ansvare for. personligen tror jag att desse problem löses först da man kjör S57 eller ett offisellt format ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 4.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2009 var dom får sin info fra, visste de ikke Kanskje svaret ditt ligger her. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Jeg fikk i går det reviderte 935-04 kartet for SO-Koster tilsendt fra Hydrographica. Flott service!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.