Jump to content

Nye Båtsportkart för Bohuslän !

Gunga Din

Recommended Posts

Ja, kjente greier.

En kjempejobb gjort, men med utelatt informasjon under to meter ville jeg vært forsiktig.

Men det er jo en kjempeforbedring i seg selv at konturer kommer på rett plass.

Topografien under vann er ofte annerledes enn vi tror.

En norsk skjærgård:

airborne_laser01.jpg

Her vises topografien både over og under vann.

Målt med laser på 5 x 5 m. nett.

Jeg har nå brukt noen timer med å sammenligne det nye Koster-kartet med mitt gamle "gode" spesialkart "Kosters Södra Skärgård" i skala 1:15.000.

Jeg kan ikke se annet enn at jeg må ha hatt endel flaks i forhold til alle de timene jeg har seilt særlig i Syd-Koster arkipelaget.

Det er nesten som om det nye kartet virker litt skremmende.

Godt at jeg til sommeren skal bruke mange timer i kajakken i dette farvannet - forutsatt at været blir brukbart.

Kan skrive under på det roaldbj.. Har også de nye kartene over Koster, fikk SØ delen nå igår.

Når jeg for et par år siden gikk gjennom Kostersundet, forbi Brevik og rundet SydKoster uten papirkart og praktiserte Nintendo navigering mellom kryssene, var det ikke så rart for at det endte med en EAD... :crazy:

Er det for øvrig noen flere her som runder Syd-Koster sånn uten videre...? hehe :rolleyes:

:sailing:

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

lillabrattskrferb2009.jpg

Gunga Din har tidligere i tråden informert om hvorfor vi får nytt kart 935-04 Koster SO.

Forklaringen er så enkel at den grønne sektoren i syd for Lilla Brattskär på papirkartet er rød.

Den skal være grønn som vist på dette utsnittet.

Dette har utelukkende betydning for nattseilas når fyrlykta er tent.

Jeg har ikke tenkt å kaste papirkartet selv om jeg nå får nytt..

Har vel liten betydning da farvannet uansett er urent. Skjønt, svenskene følger vel konsekvent at ligger du i grønn sone vil du havne i rød etterhvert ved å gå babord. Eller hva Gunga?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

svenskene følger vel konsekvent at ligger du i grønn sone vil du havne i rød etterhvert ved å gå babord. Eller hva Gunga?

Sjöfartsverket fölger IALA's rekommendationer för sektorfyrer........ :wink:

dvs grönn sektor på SB siden om farleden, vid gang mot fyren.

eller som vi lär ut på båtförerkurserne......begynner fyren o blinke grönnt, da vender du din egen SB-lanterne mot fyren,

så er du snart tilbake i vit sektor o vice versa... :smiley:

S/Y Gunga Din

Noen som vet om Nautisk Forlag kommer til å selge disse nye kartene på messen i Lillestrøm?
Verken Nautisk Forlag eller Lasse Granath (har mail-kontakt med ham) kommer til Lillestrømmessa 13. - 22. mars 2009.

Dersom du ønsker den digitale versjonen er vel det enkleste å bestille den på nettet.

Du får etter kort tid en aktiveringskode og faktura på SEK 400, som i dag tilsvarer omkring NOK 320.

Så billig tror jeg ikke det blir i Norge?

Og fremfor alt: det er en fryd å jobbe med de nye kartene i skala 1:10.000.

Jeg har aldri opplevd makan i forbindelse med kart!

Jeg har vært litt i kontakt med Lasse Granath.

Hydrographica blir ikke representert på messa i Lillestrøm.

Nautisk Forlag har bestilt noen kart - men de skal heller ikke være på messa.

Kanskje det enkleste er å bestille direkte fra Hydrographica.

For min del gikk det enkelt og billig og effektivt.

I siste nummer av "På Kryss", nr 2/2009 er det en interessant artikkel på sidene 43 - 47, dvs 5 helsider som tar for seg temaet "elektroniske kart og nøyaktighet".

Jeg synes det er interessant at flere brukere av kartplottere kritiserer myndighetene for at det tar for lang tid å utforme nøyaktige sjøkart.

Kanskje det også er en ide i Norge at fritidsbåtbrukerne legger press på myndighetene for å lage bedre kartgrunnlag?

I Sverige er det riktignok slik at det er vanskelig for C-map, Navionics og Bluechart ( de 3 store for fritidsbåtmarkedet) å få tilgang på den digitale kartbasen tilsvarende S57.

Det er imildertid litt uklart hvilken dataoverføring som skjer mellom Hydrographica og de tre store - slik jeg leser artikkelen.

Jeg synes det er litt skremmende hvilke opplysninger som fremkommer i artikkelen om avviket mellom kart og terreng.

Noen komentarer?

I Sverige er det riktignok slik at det er vanskelig for C-map, Navionics og Bluechart ( de 3 store for fritidsbåtmarkedet) å få tilgang på den digitale kartbasen tilsvarende S57.

var på ett seminar om navigasjon her for litt over ett år sedan nu, der Sjöfartsverket bla snakket om digitale kart,

dom sa att CMap o noe annet sellskap väljer og ikke kjöpe noen info fra kartdatabasen.......

så var dom får sin info fra, visste de ikke.......förmodligen digitaliserer de offisielle papirkart, enn o kjöpe digitalinfo

dette medfor en etterslepning av CMapkart, dom har ikke den absolutt siste infon

varför kan man ju sp.....kansje Sjöfartsverket er for dyre??

Det er imildertid litt uklart hvilken dataoverføring som skjer mellom Hydrographica og de tre store - slik jeg leser artikkelen.

Jeg synes det er litt skremmende hvilke opplysninger som fremkommer i artikkelen om avviket mellom kart og terreng.

Noen komentarer?

husker jeg det som Lasse Granath sa på messen så kjöper CMap, Navionics osv infon fra Hydrographica...

men hur konvertering til deras olike format, hur den skjer, det har Hydrographica ingen insyn i, eller om

det som kommer ut etter konverteringen er 'riktigt', det kan ikke Hydrographica ansvare for.

personligen tror jag att desse problem löses först da man kjör S57 eller ett offisellt format ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...