Jump to content

Hvordan ta en forbruksmåling for å finne økonomisk fart, VP KAD43?

jsw

Recommended Posts

På min forrige båt med VP D3 viste displayet forbruk pr time. Det var da lett å finne/regne ut/lage kurver som viste bl.a. den mest økoniske farten etter at båten var kommet i halvplan (det var en Joda 850).

Mitt spørsmål blir da: Returdieselen kompliserer sikkert målinger, men vet noen her om det finnes noen "enkel" måte å måle dieselforbruket på som en engangsforeteelse? Noe utstyr en for eksempel kan leie? Eller et firma som har slikt utstyr og kan ta en slik måling?

Jeg regner med at kostnaden for dette vil jeg (lett?) ta igjen ved økonomisk fart.

Redigert av jsw (see edit history)

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Ja og nei.. Problemet er hverken avstanden, farten eller litermålet. Problemet er den fulle tanken. Når er tanken full? Er sikker på at ved fylling av full tank får jeg litt forskjell hver gang, avhengig av skum, når pistolen velger å slå ut osv. Dessuten skal du starte opp, få båten i plan, og så ned igjen til stopp. Blir vel da sittende igjen med et sånn litt ca forbruk... :worry:

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Hei DieselDahl og takker! Har lest så øyet ble stort og vått. Nydelig sak! Klikket meg fram til Volvo Penta, og fant allle mulige modeller - bortsett fra KAD43 :headbang: Jeg sender en mail og spør om noen av de andre går, f.eks den til andre KAD-motorer som står listet opp.

Ellers fant jeg jo også de profesjonelle betegnelsene på slikt utsyr på siden og har noe å søke videre med :tongue:

Jeg har i dag en Garmin 546s plotter som er kompatibel med NMEA 2000 netverk og som har en ledig NMEA 0183-port (her er jeg på dyypt vann..) Slik jeg da håper og tror er at jeg kan lese av verdiene på dette instrumentet, for dypt nede i menysystemet på denne finnes også muligheter for å hente opp slike vinduer.

Redigert av jsw (see edit history)

Spennende tråd! Har to KAD43 selv, og en Raymarine SL70. Savner også god og nøyaktig måling av forbruk. Like etter jeg hadde fått båten fylte jeg tanken til topps, den gulpet diesel i luftingen. Kjørte (heter det det i båt :wink: ?) fra Yachtsenteret på Hundvåg og til hjemmehavn inderst i Hafrsfjord. Har ikke funnet ut hvor mange nautiske det er, men jeg tok med meg mine trofaste hvite 25 liters dunker og fylte diesel og så fylte på båten. Det gikk nøyaktig 50 liter på. Men vet fremdeles ikke hvilke turtall som er mest økonomiske...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Hei Kjetil

Dersom du også er ute etter å montere et slikt system (det finnes jo også for 2 motorer hos denne leverandøren), kan vi jo stikke hodene sammen og se hva som finnes/hvordan ting kan gjøres?

Tenker på evt bestilling/import/montering

Den er grei :smiley:

Det jeg imidlertid hadde tenkt meg var til enhver tid å ha muligheten til å finne optimal fart/turtall og trim på både drev og flaps når jeg var ute, og det forandrer seg jo hele tiden med vind og sjø og ikke minst belastning i form av passajerer.

Ca forbruket vet jeg - brukte 1,09 pr nautisk mil en natt direkte fra Moss til Brevik med 3000 rpm, tilnærmet vindstille og 2 voksne + litt bagasje + 1/2-full vann- og dieseltank. Det jeg ikke vet, var om dette var optimalt..

Men så er jeg nok litt av en pirk, da, og villig til å bruke litt tid og resurser på å komme helt i mål om det går. Og, ikke minst, så er det litt gøy med slike utfordringer... :tongue:

• 6 år senere...

Jeg har målt forbruk på noen slike. Formålet den gangen var å få pumpa justert til rett mengde. Metode da var å ha diesel i en gjennomsiktig dunk kjøre motoren i 5 min på stabil fart. Merke av med tusj på nivå ved start måling og stop måling. Sett dunken på en nøyaktig vekt fylle på til nedre merke, tarere og fylle på til neste merke. Fine antall gramm og dele på sekunder. Ganske nøyaktig. Senere har jeg brukt flowmeter på inn og ut med flow computer.

problemet med dette var at temperatur ut av motor er høyere enn inn. Dette må korrigeres for. Dette kan man gjøre ved å endre faktor men computeren jeg brukte målte kun differanse.

jeg måtte ha målt mengde inn og lest mengde ut før jeg kunne korrigere. Finregner man på tetthet og flow så har det ganske stort utslag.

På min båt fulgte dieselforbruket ladetrykk rimelig nøyaktig. Kjører jeg med 0,5 bar spyleluft bruker den 14 l/h 1 bar 27 l/h. Forbruk pr nm var ganske flatt. Så for de fleste er det enkelt.

På elektronisk styrte motorer er det ofte en estimator som gir deg et tall på liter pr time. Om motoren er ny og kalibrert kan det være ganske nøyaktig. Beste metode er å bruke to massestrømsmålere. Da kan du måle med under 0,5% nøyaktighet. Problemet er at det er dyrt og båten bruker det samme uansett. 

Det viktigste er å holde skrog så rent som mulig, båten så lett som mulig og motoren i god trim. Det er svært enkelt å sjekke. Mål toppfart. Gjør båten den farten den skal er det meste på stell.

Takk for meget utfyllende svar.

Målet mitt med en måler er å vite hva som er øvre marsjfart uten at forbruket går kraftig opp. Håper det ligger på ca 3.500rpm

Har nettopp kjøpt en 2000-mod Seaco 950, planende båt på under 4 tonn og kommer tidvis til å ha ganske mange folk om bor på lengre turer.

Jeg har lest meg til at det laveste forbruket når man bare tøffer rolig er fram til der båten begynner å lage bølger!?!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...