Jump to content

Hvor stort Bruce anker?

Bitteliten

Recommended Posts

Hei, gratulerer med ny båt, dette er en flott og staselig skute.

Jeg ville valgt et bruce anker på 15 - 20 kg, og benyttet dette til hovedanker. Og engbo jernet blir da et tilleggsanker. (kaffe dregg)

Muligens noe skarpt sagt, men godt ment.... :yesnod:

Jeg har ved flere anledninger dregget med engbo dreggen(21kg), nesten aldri med paraplydreggen(12kg) og aldri med Bruce(15kg). Men det er selvsagt mulig at du får engbo til å sitte allikevel..... :seeya:

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Jeg ville valgt et bruce anker på 15 - 20 kg, og benyttet dette til hovedanker. Og engbo jernet Jeg har ved flere anledninger dregget med engbodreggen, nesten aldri med paraplydreggen og aldri med Bruce. Men det er selvsagt mulig at du får det til allikevel.....

Jeg har aldri brukt Engbo ankeret før - men jeg har dregget mange ganger med Bruce anker.... I valget mellom paraplydregg og bruceanker valgte jeg bruce ankeret.

Jeg er enig med fernanda om at som hoveddregg hadde jeg valgt bruce, men med kaffedregg oppfatter jeg det som en godværsdregg som brukes mer til dagsturer og da bør en 7,5kg holde. Selv er Heira utstyrt med 15 kilos Bruce og engbovinsj, den har aldri sviktet og Heira veier 6,4 tonn :yesnod:.

Mvh Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Jeg har aldri brukt Engbo ankeret før - men jeg har dregget mange ganger med Bruce anker.... I valget mellom paraplydregg og bruceanker valgte jeg bruce ankeret.

Her er jeg helt enig, jeg ville også valgt et bruce anker fremfor paraplydreggen....., mens andre sverger til paraplydreggen....., hver mann sin smak.

Jeg tror nok at en må prøve seg frem for å finne den mest egnete dreggen for sitt bruk.

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Som kaffedregg er vel 10 Kg + kjetting, mer enn nok.

Hadde en Apollo 32 med 10 kg Bruce, og 50 M kjetting, og hadde aldri problemer med feste...

Hvis none her har en Apollo 32, 1976/7 Mod, med 2x120 Hk Ford (Lancing Marine... Gule med krom ventildeksel), med rustfri radarbøyle, Furuno radar osv., så kan jeg gi dem noe av historien til båten (fra båtmesse i Danmark, til midt på 80 tallet).

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Hvorfor ikke bruke den dårlige 21 kg engbo-sleden som en moring? Så får du deg en 10 kg Bruce som hovedanker.  Og en 10 kg Bruce til som  både kaffedregg og reserveanker?

I båtgjengen  går det med ett unntak på bruce-kopier. 15 kg bruce på en 10-tonner og  10 kg bruce på Scand Atlantic og nedover. Ingen har problemer.  Så har vi han med engbo'en. Han som ofte mister taket. Han som hver høst sier at til neste år da skal han bytte til 10 kg bruce. Tror det er en 17 kg engbo han har - med kallenavnet engbo-sleden.

Nå er synspunktene, liksom bunnforholdene forskjellig, men etter min mening er engbo-ankeret og skålankeret noe som bare er laget for å passe pent på hekken.  Siden disse ankerene florerer, så er det mange som ikke deler synspunktet mitt.

Lotus

etter min mening er engbo-ankeret og skålankeret noe som bare er laget for å passe pent på hekken.  Siden disse ankerene florerer, så er det mange som ikke deler synspunktet mitt.

Jeg ga bort min Bruce kopi (Biltema) som jeg hadde det første året i min Nidelv 690. Jeg var lei av å dregge. Mulig det skyltes at jeg la ut for lite tau/kjetting. Siste gangen jeg brukte ankeret var i Sandspollen. Det var vindstille, vi lå på svai, og vi drev rundt hele natten. I sommer hadde jeg skålanker og blytau - det fungerte bra på de fleste bunnforhold - så lenge jeg la ut nok blytau.

Engbo ankeret gjør seg pent på hekken - det er jeg enig i. Har også hørt at det er bra. Det blir interessant å se hva som fungerer/ikke fungerer til sommeren.

Hei...

Ser at du driver med "proskekt utredning av kaffedregg," og leser med interesse denne tråden. I og med at du har vinsj på den nye båten så er vel ikke kaffedregg spesielt nødvendig. Og et Bruce på 10 kg er heller ikke noe du helt uten videre står å haler og sliter i for hand så lenge du har apperatur for å hale dreggen opp for deg. Skjønner at det er greit å ha ett i reserve, men hadde jeg hatt vinsj med et ok anker på så hadde ikke kaffedregg vært noe teme i det hele tatt, og det å bytte dregg er vel heller ikke noe en driver med bare for en kort ankring i godvær.

Selv skal jeg kjøpe et Bruce på 7,5 kg som blir hovedanker på båten som er rundt 2,5 tonn, og det blir vel at jeg tar med en paraply på 5 kg med eget tau som kaffedregg. Når det nærmer seg våren tenkte jeg også at jeg skulle titte litt i båtkonto`n for å se på muligheten for en heiseinnretning selv, men det er fortsatt en del andre ting som jeg bare "må ha" før dette.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Ser at du driver med "proskekt utredning av kaffedregg," og leser med interesse denne tråden. I og med at du har vinsj på den nye båten så er vel ikke kaffedregg spesielt nødvendig. Og et Bruce på 10 kg er heller ikke noe du helt uten videre står å haler og sliter i for hand så lenge du har apperatur for å hale dreggen opp for deg. Skjønner at det er greit å ha ett i reserve, men hadde jeg hatt vinsj med et ok anker på så hadde ikke kaffedregg vært noe teme i det hele tatt, og det å bytte dregg er vel heller ikke noe en driver med bare for en kort ankring i godvær.

Hele historien er at jeg båten min er levert med det Nidelv kaller en fortøyningspakke. Denne inneholder i utgangspunktet bl.a en paraplydregg. Jeg ville heller ha bruce anker - for paraplydregg er noe jeg (vet overhode ikke om det er riktig tenkt) forbinder med mindre båter. Da båten ble levert lå det med et 7,5 kg bruce anker - hvilket er mindre enn det Nidelv selv anbefaler som ankervekt. Jeg kunne da velge mellom 10kg og 15 kg bruce - derfor spørsålet mitt på forumet.

Ettersom vi har ankervinsj akter har jeg først og fremst tenkt å bruke Bruce ankeret når vi ankrer opp for svai (jeg er lei av å ligge med hekken mot sjøen - det skvalper mye) eller om vi bakker til kai.

Jeg ga bort min Bruce kopi (Biltema) som jeg hadde det første året i min Nidelv 690. Jeg var lei av å dregge. Mulig det skyltes at jeg la ut for lite tau/kjetting. Siste gangen jeg brukte ankeret var i Sandspollen. Det var vindstille, vi lå på svai, og vi drev rundt hele natten. I sommer hadde jeg skålanker og blytau - det fungerte bra på de fleste bunnforhold - så lenge jeg la ut nok blytau.

Engbo ankeret gjør seg pent på hekken - det er jeg enig i. Har også hørt at det er bra. Det blir interessant å se hva som fungerer/ikke fungerer til sommeren.

Det finnes flere produsenter av Bruce-kopi. Det jeg har sett hos Biltema imponerte ikke. (støpt i en litt dårlig sandkake-form??  :lol:)  Har min andre båt med Bruce-kopi og ennå ikke opplevd problemer (dette er vel å be om det :nonod:). Båten som forøvrig ble testet i siste utgave av Båtmagasinet, er et ordentlig vindfang. Men, sålangt har ankeret holdt mål, selv om jeg nok skulle ønsket meg tilbake til kjettingen grunnet tyngden.

Som du selv sier, nok tau/kjetting er helt avgjørende. Jeg har følgende leveregel; Har jeg først betalt for 50 meter tau, så skal jeg jaggu bruke det!! Det bør helst være lagt ut 4 ganger dybden der du slipper ankeret (8m dybde = 32 m tau). Heller mer enn mindre! Det er forbausende mange som slipper ankeret rett bak båten, og gang på gang ikke skjønner hvorfor det akkurat dem som mister ankerfestet.

Slutter meg til dem som anbefaler å bruke Bruce'n som hovedanker, min tidligere erfaring med Engbos anker var heller dårlig.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Smaken er som baken  og ikke bare erfaring . En ting er sikkert Engbo for mye dritt , en ting til er også sikkert Engbo har solgt og kommer helt sikkert til og selge haugevis med dregger . Har en Engbo vinsj med 16 kg Engbo anker på og en Sandvik 28 på ca 4 tonn .I førsten med dreggvinsj (aldig hatt det før) så slapp den et par ganger , men etter litt bruk og tips fra en kamerat (han har engbo 16kg og 30" skarpnes) så har Engboankret altid sitti godt fast , og jeg har brukt det mye . Største feilen er at man slipper alt for lite blytau/kjetting ut . En ting til ,er vel tvilsomt at en båtprodusent som Nidelv bruker noe "dritt" i utstyr pakkene sine tipper jeg .Men som sagt smaken er som baken den .............

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jeg er ingen ekspert på ankere, men deler gjerne min erfaring. Ulike ankere er bra til ulike formål, har jeg lest og erfart selv.

Engbo 21kg med blytau blir utmerket som hekkanker når du legger til mot land. Hadde det samme på Hannah II (Windy 32 Scirocco) som veier mye mer enn din båt. Satt perfekt bestandig, aldri et problem. Heller ikke i sterk pålandsvind etter vindskifte hvor nabobåten mistet feste og måtte henge fast på oss. Dro også begge båtene ut i samme vinden uten problemer. Skal du ligge på svai er nok ikke dette like bra løsning. Engbo-ankeret løsner nok da lettere enn Bruce pga. pendelbevegelsene.

10kg Bruce blir nok bra som baug-anker når du skal ligge på svai. Men om mulig så bruk noen m kjetting nærmest ankeret. Har selv 15kg Bruce og kjetting i baugen på Hannah III (Windy 37) og hadde det samme på Hannah II. Men jeg har strevd litt med å få dette til å sitte en del steder. Føler meg liksom ikke trygg. Tror noe av årsaken er teknikken (eller mangel på sådan). Ankeret må nok bakkes en del for å få godt feste.

Har nå 15 kg Bruce akter og blytau, og har ikke vært fornøyd første sesong. Har løsnet alt for ofte. Tror det kan være mangel på øvelse, men blir det ikke bedre skifter jeg til 21kg Engbo neste sommer.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...