Jump to content

Foldepropell vs fast propell

jensemann2

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen vet hvor mye fart man taper dersom man har en fast 3-bladet propell (ca 30 cm i diameter) fremfor en foldepropell. Den faste vil vel virke bedre når man går for motor og er avhengig av skyvekraft.

Og et annet spørsmål er om det er grunnlag for diskusjon av pris når det ved kranløft viser seg at båten hadde fast propell og ikke foldepropell slik som eieren oppgav...

Han hadde ikke sett den under...

Hmm..var det ikke du som hadde problemer med at båten ikke ville bevege seg pga at propellen ikke foldet seg ut?

Funnet en alternativ, betryggende årsak til dette nå som den muligheten er luket vekk?

Har selv fast treblader på motorseileren. Lar motoren stå i fri under seiling siden det er hva som står i manualen. Må jammen meg si at det lages en del svjusj-svusj lyd når denne sviver rundt. Ellers er det en del fordeler med fast prop også. Den "tar" jo bedre og reagerer kjappere ved bakking.

Dersom du har ambisjoner om å seile, bør du kjøpe foldepropell. Spesiellt i lite vind er prosentvis forskjell i fart stor, avtakande forskjell i meir vind. Ved regattaseiling er foldepropell et "must"...

Har sjølv kun hatt båter med to-bladers foldepropell. Dette fungerer stort sett greitt. Trebladers gjev tilnærma egenskaper som fast propell, og er å anbefale dersom lommeboka er solid!

Veit ikkje kva båt du har, men to-bladers foldepropell til ein båt på ca 30 fot kjem fort på 7-8000 kr. Trebladers foldepropell dubler prisen av dette (ca priser....)

Meiner at tidlegare eigar bør skaffe foldepropell dersom han sa at dette var med i handelen.

Synes også at det er merkeleg at han ikkje veit kva propell som har stått på båten :confused:

Du får ta ein prat med vedkomande og høyre kva han har å seie til sitt forsvar :cool:

ja, det viste seg at mutteren på akslingen var tært helt vekk, og propellen lå på bunnen under båten.

Akslingen er syrefast, så den så fin ut, men sinken var vekk. Skroggjennomføringene så bra ut.

Men at det har vært såpass med tæring er litt skummelt. Ny mutter og kile er kjøpt for selgers regning.

Men jeg bør sikekrt diskutere pris da en foldepropell er såpass dyrt.

JJ

ja, det viste seg at mutteren på akslingen var tært helt vekk, og propellen lå på bunnen under båten.

Akslingen er syrefast, så den så fin ut, men sinken var vekk. Skroggjennomføringene så bra ut.

Men at det har vært såpass med tæring er litt skummelt. Ny mutter og kile er kjøpt for selgers regning.

JJ

Har opplevd det samme selv på en båt så det med tæring er ikke direkte unormalt. Det kan være en ide å ha propellmutter med zink på.

Noen vil kanskje hevde at en 20-30 år gammel foldepropell har gjort sitt uansett, men uriktige opplysninger gir jo alltid monn for litt prutning!

Hei gamle matros!

Det spørs om du ikke bør undersøke det elektriske litt nøye, det er ikke uvanlig med tæring, men når det har gått så langt at mutter og sinkanode har forsvunnet, så er det  en indikasjon på at noe sannsynligvis er litt galt. Det kan også godt tenkes at det er en av nabobåtene det er noe feil med :discuss :discuss.  men sjekk ditt eget først.

Ellers så er det nok som nevnt rundt 0,5-1 knop i fartsforskjell på en vanlig seilbåt, men på slike båter som vi har, så tror jeg forskjellen er minimal, båtene våre er jo ikke akkurat kjent for å være veldig gode på svak vind, de trenger uansett forholdsvis mye vind før de seiler noe særlig uansett. På en raskere seilbåt, så er det nok en mer betydelig forskjell.

hilsen bjørnar

JJ

Hei JI

Det er nok litt forsjellige meninger rundt omkring når det gjelder ditt spm om foldepropell kontra fast propell. Noen hevder at man taper en del ved svake vinder, andre mener at det er helt neglisjerbart. Noe facitsvar finner du neppe, og det sikker også til en viss grad avhengig av båttype.

Man bør ha prøvd begge variantene på samme båt under forsjellige forhold for å kunne si noe sikkert.

En foldepropell koster en god del mer enn en fast, og det er også stor prisforsjell mellom en tobladet foldepropell og en trebladet foldepropell.

Dersom selgeren sa at båten hadde foldepropell - sa han da tobladet, trebladet eller sa han at han bare at han trodde eller antok at båten hadde foldepropell?

Jeg mener du bør ha krav på kompensasjon uansett hvis det klart framgikk fra selger at båten hadde foldepropell uavhengig av om du taper noe på fast propell eller ikke.

• 5 år senere...

Sikkert masse forskjellige meninger, men jeg har fått meg en Bavaria 32 Cruiser og har valgt fast propell.

Den styrer som bare det i havner.

Enda jeg har klart å tilbakelegge 706nm i den, føler meg som en tullig i havner fortsatt.

Men det som er sikkert er at fast propell bakker genialt.

Den bakker så godt at jeg fikk kjeft her om dagen når jeg bakket inn i longside plassen min.

Som skippern sa "Du kan da ikke bakke inn i en longside!".

Vel, jeg kan ikke legge til med baugen enda, bremser alt for tidlig, og knoter alt for mye, men det er latterlig enkelt å bakke den inn :)

Det som irriterer meg med den propellen er 2 ting, den ene er motoren går for seil... (sett den i revers og bråket slutter).

Den andre er en høyfrekvent lyd mellom 1500 og 2000 omdreininger på motoren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...