Jump to content

Windy 26 ble mindre retningsstabil etter propell bytte

Kweelhouse

Recommended Posts

Hei!

Jeg byttet propell i forbindelse med motorskifte for noen år siden, propellen er to tommer større i diameter enn den gamle. Jeg opplever at båten er mindre retningstabil i alle fartsregistre med større propell.

Trodde i første omgang at det var slakken på teleflex styringen som gjorde dette, men har byttet til hydraulisk styring, og alt virker kompakt uten noe merkbar slakk.

Båten som er en Windy 26SN, har ei rektagulær "plate" som ror.

Har noen tips om hvordan jeg enkelt løser dette?

Hadde selv en windy26sn for noen år siden , først med en volvo penta 61hk ,veldig ustabil i styringen med denne motorn og propell ,dessuten dårlig fart max ca 9knop med et formidabelt diesel forbruk ved full fart , skiftet deretter motor en tamd30 105hk denne motoren er helt super for denne båten , men den blir som en "Planke" i vannet og veldig ustabil ,kjennes nesten ut som om båten mangler kjøl ,det er vel ganske riktig den er jo nesten helt flat under og derfor blir den bare sån det er jo en x mellom en snekke og halvplaner.

jeg lærte meg bare å hantere den slik den var og ikke slippe rattet under fart for da fløy den lett til siden (Hadde montert hydraulisk styring)

forøvrig gjorde båten ca 15knop på max med ferie last ,en god sjøbåt med stooor uteplass men ubruklig wc rom ,ok for 2 voksene og et barn

;-)

Redigert av windy26 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...