Kweelhouse Startet 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2011 Hei! Jeg byttet propell i forbindelse med motorskifte for noen år siden, propellen er to tommer større i diameter enn den gamle. Jeg opplever at båten er mindre retningstabil i alle fartsregistre med større propell. Trodde i første omgang at det var slakken på teleflex styringen som gjorde dette, men har byttet til hydraulisk styring, og alt virker kompakt uten noe merkbar slakk. Båten som er en Windy 26SN, har ei rektagulær "plate" som ror. Har noen tips om hvordan jeg enkelt løser dette? Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 (redigert) Hadde selv en windy26sn for noen år siden , først med en volvo penta 61hk ,veldig ustabil i styringen med denne motorn og propell ,dessuten dårlig fart max ca 9knop med et formidabelt diesel forbruk ved full fart , skiftet deretter motor en tamd30 105hk denne motoren er helt super for denne båten , men den blir som en "Planke" i vannet og veldig ustabil ,kjennes nesten ut som om båten mangler kjøl ,det er vel ganske riktig den er jo nesten helt flat under og derfor blir den bare sån det er jo en x mellom en snekke og halvplaner. jeg lærte meg bare å hantere den slik den var og ikke slippe rattet under fart for da fløy den lett til siden (Hadde montert hydraulisk styring) forøvrig gjorde båten ca 15knop på max med ferie last ,en god sjøbåt med stooor uteplass men ubruklig wc rom ,ok for 2 voksene og et barn ;-) Redigert 24.Juli.2011 av windy26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 TAMD 30 er nok en grei motor til denne båten, her har jeg satt inn en TMD 40 A, men det er ikke problemet. Er det noen som har bytta ror fra "planke" til ett profilert med godt resultat? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.