Jump to content

Hvordan ser om en båt er bruktimportert?

PiperBill

Recommended Posts

Hvordan kan man ser om en båt er solgt ny i Norge eller brukt-importert fra USA? Eieren (selgeren) er ikke sikkert men antyder at den er solgt ny i Norge. Det er snakk om en amerikansk merke fra 1994.

Båten er registret i småbåtregisteret. Den har fabrikkmontert landsstrøm med norsk 220v sikringspanel. Den har an brannsluknings anlegg i motorrommet som bruker freongass.

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Det er ikke lett å se, men om båten er importert etter 16 juni 1998, så skal den være CE merket... i Praksis så kom det inn mange båter frem til kontrollen ble innskjerpet 1. juli 2002, så det finnes en god del båter som ikke er CE merket som kom inn i denne perioden..

Om båten ser ut til å tilfredsstiller norske krav, så hadde ikke jeg offeret dette noen tanker.... Du kan ta en sjekk med småbåtregisteret om når den ble registrert... eventuelt om det finnes noe fra tollvesenet sitt register...som kan si noe om når båten ble registrert

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dersom en båt er importert fra et varmere område i USA.. Florida f. eks.. Så kan den har ligget på vann i lang tid og med de påfølgende farer for osmoses. I hvert fall mye mer sammenlignet med Norge. Men.. det er også mere vanlig å ha båt på tilhenger i USA og dermed så kan den faktisk har vært relativt lite på vannet.

Er det ikke sånt at man må dokumentere alle tidligere eiere for å registrere en båt i Norge. Husker jeg måtte sporer opp 2 tidligere eirer av en 1980 talls Alicraft jeg hadde for noen år tilbake.

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Er det ikke sånt at man må dokumentere alle tidligere eiere for å registrere en båt i Norge.

Men du skriver da vitterlig i innlegg 1 her at båten er registrert i småbåtregistret, da er det kun omregistrering som skal til ved kjøp...og ikke noe eierdokumentasjon som skal spas frem..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Men du skriver da vitterlig i innlegg 1 her at båten er registrert i småbåtregistret, da er det kun omregistrering som skal til ved kjøp...og ikke noe eierdokumentasjon som skal spas frem..

Jo det vet jeg. Men jeg tenkte jeg kunne spore opp historien til båten gjennom båtregisteret. Enten er selgeren dønn ærlig når han sier han ikke vet ellers så er han tilbakeholdent med info.

Bill

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...