Stein-Erik Startet 24.Juli.2011 Del på Facebook Startet 24.Juli.2011 Hei! Som emnet sier sliter en kompis med å få start på motoren sin. Den står i en Ibiza 21 Weekender. Symptomene er som følger: - Motoren har alltid startet lett. - I juni ville den ikke starte en dag han skulle ut med båten. Motor dreiet lett rundt på starteren, men startet ikke. - Jeg ble bed bedt om å hjelpe ham, og dro ned i båten noen dager seinere. Da startet den igjen på første forsøk. Vi gjorde gjentatte tester med start/stopp, og den startet lett hver gang. - Båten har startet lett etter dette. - For noen dager siden skjedde det igjen. Motoren vil ikke starte, og jeg er igjen tilkalt for å sjekke. Har ikke vært i båten ennå. Mitt spørsmål er derfor om andre har opplevd dette? Kan det være noe så enkelt som at bryter for stopp av motor "henger"? På meg virker det som om selve motoren er ok, men at dette har med styring/elektronikk. Alle forslag mottas med takk. Greit å vite litt mere før jeg starter feilsøkingen! Sitér dette innlegget Link to post
Mistral36 Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Hei Jeg har erfart det samme. Det viste seg det at hvis batteriet er litt nedtappet, så turner ikke starteren raskt nok og diesel pumpa oppnår ikke høyt nok trykk (den er drevet mekanisk). Neste gang motoren er vanskelig prøv å lade batteriet skikkelig opp så tenker jeg den kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Finnes ikke elektronikk i styringen av denne motoren. Stopp er elektrisk. Kun bryter som går til "stop solenoid" på skjema. Det er ikke koblet inn dødmannsbryter i stoppkretsen. Link til skjema: http://www.cmdmarine...ing/3970674.pdf Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
adeneo Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 (redigert) Du kan se her for mulige årsaker og løsninger til startproblemer på MerCruiser 1.7DTI motorer! Redigert 24.Juli.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Tre muligheter tenker jeg Batterrispennng Noe med stopp solenoiden eller stoppknappen Luft i dieselen, Sjekk om pakning på dieselfilter er tett. Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Hei igjen! Takker for gode forslag - da har jeg litt å gå ut ifra. Begynner med å topplade batteriet. Deretter tester jeg stoppknappen/solenoiden. SE Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Skal du lufte så løsne ene dieselrøret og kinn på starteren Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Jeg hadde en slik i Askeladden Beetle, og der VAR det dødmannsbryter på gasshåndtaket. Den brukte vi aldri på en såpass stor båt og jeg hadde aldri den snoren til den. Stopp knappen man bruker for å stoppe motoren er på motorpanelet, så man har gjerne ikke noe bevisst forhold til at det faktsik er en "run/stop" vippebryter på gasshåndtaket. Jeg hadde selv kommet borti den engang og lurte fælt på hvorfor den ikke ville starte... Sjekk gjerne den.. på min var det en rød vippebryter rett under gass/gir hendelen. Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.