Jump to content

Mercruiser 1,7dti vil plutselig ikke starte.

Stein-Erik

Recommended Posts

Hei!

Som emnet sier sliter en kompis med å få start på motoren sin. Den står i en Ibiza 21 Weekender. Symptomene er som følger:

- Motoren har alltid startet lett.

- I juni ville den ikke starte en dag han skulle ut med båten. Motor dreiet lett rundt på starteren, men startet ikke.

- Jeg ble bed bedt om å hjelpe ham, og dro ned i båten noen dager seinere. Da startet den igjen på første forsøk. Vi gjorde gjentatte tester med start/stopp, og den startet lett hver gang.

- Båten har startet lett etter dette.

- For noen dager siden skjedde det igjen. Motoren vil ikke starte, og jeg er igjen tilkalt for å sjekke. Har ikke vært i båten ennå.

Mitt spørsmål er derfor om andre har opplevd dette? Kan det være noe så enkelt som at bryter for stopp av motor "henger"? På meg virker det som om selve motoren er ok, men at dette har med styring/elektronikk.

Alle forslag mottas med takk. Greit å vite litt mere før jeg starter feilsøkingen!

Jeg hadde en slik i Askeladden Beetle, og der VAR det dødmannsbryter på gasshåndtaket. Den brukte vi aldri på en såpass stor båt og jeg hadde aldri den snoren til den. Stopp knappen man bruker for å stoppe motoren er på motorpanelet, så man har gjerne ikke noe bevisst forhold til at det faktsik er en "run/stop" vippebryter på gasshåndtaket. Jeg hadde selv kommet borti den engang og lurte fælt på hvorfor den ikke ville starte...

Sjekk gjerne den.. på min var det en rød vippebryter rett under gass/gir hendelen.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...