Tropic 27 Startet 24.Juli.2011 Del på Facebook Startet 24.Juli.2011 Jeg får ikke opp turtallet til mer enn ca 2000 omdreininger når båten står i gir.. I fri ruser den opp som vanlig til ca 3500 uten problemer. Jeg har sjekket drev og skrog for groe, skiftet begge dieselfiltra.. Normalt sett ligger jeg på ett maks turtall på ca 3600 og gjør ca 20 knop med Tropicen.. Når jeg gir gass nå stiger turtallet til ca 2200 før den "sperrer" og detter ned til ca 1900 - 2000 og maks 7 knop. Dersom jeg lar gassen bli stående ryker den noe forferdelig.. Jeg er ingen motormann og håper på noen tips jeg kan sjekke selv før jeg ringer ett VP verksted.. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Sjekk om det virker uten luftfilter. Sjekk også at ikke turboen står fast. Siden det ryker får du plenty med diesel og for lite luft. Sitér dette innlegget Link to post
Tropic 27 Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Takk for svar DieselDahl Hvordan sjekker jeg at ikke turboen står fast? Jeg vet hvor den sitter men ikke hvordan jeg demonterer den.. Mener du jeg bør prøve å kjøre uten luftfilter montert? I såfall er det vel smart å skifte ut dette - det har jeg ikke gjort før og jeg har hatt båten i 4 år.. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Hvis luftfilteret er av skumgummi kan det vaskes i zalovann, vet ikke hvilken type det sitter på din motor. Det står i brukerhåndboken at filteret skal skiftes årlig eller etter 200t. Det er ikke farlig å kjøre uten filter for å teste. Når du har tatt av filteret kan du snurre turboimpelleren med fingeren. Hvis det ligger mye olje her er det en indikasjon på slitt turbolager. Du trenger ikke ta av turboen for å sjekke den. Sitér dette innlegget Link to post
Tropic 27 Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Takk igjen for svar - skal teste ut dette i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Hamotoren avslått når du ser på turboen. Vet om et medlem her som tok halve fingern i turboen..... Sitér dette innlegget Link to post
770 Viknes Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 (redigert) Sjekk turbo,symtomer på at den står. Har du eksosbegrenser på eksosbend? sjekk om det står i åpen stilling. Redigert 24.Juli.2011 av 770 Viknes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tropic 27 Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Sjekk turbo,symtomer på at den står. Har du eksosbegrenser på eksosbend? sjekk om det står i åpen stilling. Må innrømme at jeg ikke vet hva en eksosbegrenser er Men signalene herfra tyder på trøbbel med turboen og den skal jeg sjekke i morgen - takk så langt.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 På marinepartseurope finner du detaljerte tegninger av alt på motoren din. Er jeg heldig harbjeg valgt rett motor her Turbo http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746610-25-847.aspx Eksos Sitér dette innlegget Link to post
770 Viknes Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Eksosbegrenser er et spjeld som er montert på eksosbend.Brukes for å få opp/holde temp.på motor ved oppstart & tomgangskjøring.Samme som motorbrems på lastebiler.Er montert på VP TAMD31A motorene som er kjent for eksosrøyk før motor oppnår temp. Sitér dette innlegget Link to post
Tropic 27 Svart 25.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Båtturen til helga er reddet!! Fjernet luftfilteret og sjekket at turboimpelleren gikk rundt.. Startet motor i brygga og sjekket at impelleren var i orden.. (glemte dog å sette tilbake åndefilteret før start, noe som medførte noe oljeklin) La ut fra brygga uten luftfilter og ga gass - gikk helt uten problemer, la seg fint i plan og turtall opp i 3700 rpm Luftfilteret var skikkelig svart, det var ikke skumgummi så vasking var uaktuellt.. Tusen takk for tipsa - dette forumet er gull verdt for oss hobbymekanikere Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.