Jump to content

Mangler turtall på VP AQAD31

Tropic 27

Recommended Posts

Jeg får ikke opp turtallet til mer enn ca 2000 omdreininger når båten står i gir.. I fri ruser den opp som vanlig til ca 3500 uten problemer. Jeg har sjekket drev og skrog for groe, skiftet begge dieselfiltra..

Normalt sett ligger jeg på ett maks turtall på ca 3600 og gjør ca 20 knop med Tropicen.. Når jeg gir gass nå stiger turtallet til ca 2200 før den "sperrer" og detter ned til ca 1900 - 2000 og maks 7 knop. Dersom jeg lar gassen bli stående ryker den noe forferdelig..

Jeg er ingen motormann og håper på noen tips jeg kan sjekke selv før jeg ringer ett VP verksted.. :confused:

Takk for svar DieselDahl

Hvordan sjekker jeg at ikke turboen står fast? Jeg vet hvor den sitter men ikke hvordan jeg demonterer den..

Mener du jeg bør prøve å kjøre uten luftfilter montert? I såfall er det vel smart å skifte ut dette - det har jeg ikke gjort før og jeg har hatt båten i 4 år..

Hvis luftfilteret er av skumgummi kan det vaskes i zalovann, vet ikke hvilken type det sitter på din motor. Det står i brukerhåndboken at filteret skal skiftes årlig eller etter 200t. Det er ikke farlig å kjøre uten filter for å teste. Når du har tatt av filteret kan du snurre turboimpelleren med fingeren. Hvis det ligger mye olje her er det en indikasjon på slitt turbolager. Du trenger ikke ta av turboen for å sjekke den.

Båtturen til helga er reddet!! :flag:

Fjernet luftfilteret og sjekket at turboimpelleren gikk rundt.. Startet motor i brygga og sjekket at impelleren var i orden.. (glemte dog å sette tilbake åndefilteret før start, noe som medførte noe oljeklin)

La ut fra brygga uten luftfilter og ga gass - gikk helt uten problemer, la seg fint i plan og turtall opp i 3700 rpm :clap:

Luftfilteret var skikkelig svart, det var ikke skumgummi så vasking var uaktuellt..

Tusen takk for tipsa - dette forumet er gull verdt for oss hobbymekanikere :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...