Mats-gh11 Startet 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2011 Hei! Vurderer å installere høyttalere og stereo i båten. Og da trenger jeg et batteri. Har en mistanke om at det kan bli mye ekstra vekt. Så da er spørsmålet; Hvor mye vekt kan jeg ha i en Gh 11 deluxe før farten synker? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Lemp ut kjæresten og sett inn batteri i stedet. Noen ganger må man velge det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 (redigert) Det kommer faktisk an på motoren. Noen ganger er det skrogformen som er begrensningen for toppfarten, andre ganger er det antall hk. Båten vår gjør kanskje en knop mindre fart med fulle tanker, jolle og ferielast. Det er ca 1,5 tonn ekstra vekt. Men vi merker det jo på hvor fort vi kommer opp i toppfart da.... Tom båt skvetter opp i 25 knop på noen få sekunder. Men et batteri bør jo ikke veie så mye. Kjøper du feks et 15 ah mc batteri på biltema veier det kanske 5 kg. Du må nok etter hver tur om ikke du lader fra motoren Redigert 24.Juli.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Skrogformen er ganske bra, er jo en Gh, og antall hk er en uplombert 9,9 yamaha, men som du sier så er jeg også opptatt av at jeg ikke mister så veldig mye akselerasjon og ødelegger planingsterskelen. Var innpå tanken om å kjøpe et lite batteri, men har lanterner,stereo og annen belysning som skal ha strøm, så da må jeg ha et større batteri. Heldigvis hadde Pappa et 65 Ah liggende men det veier jo en god del Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Jeg tror ikke 10 kilo fra eller til spiller noe særlig rolle. Sett batteriet foran i baugen, hvis mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Jeg tror ikke 10 kilo fra eller til spiller noe særlig rolle. Sett batteriet foran i baugen, hvis mulig. Gh 11 har en tendens til å overplane/ligge på nesa så tror jeg legger den inni konsollen så blir den ikke synlig heller. Det er under tofta så det blir cirka midt i båten Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Det går nok bra. Sett batteriet i en engnet batterikasse, med 15 hk så går båten så det griner uansett. Mener at GH 14 var reg. for maks 28 HK. Husker ikke hva det var på 10- og 11-foterene. Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Men tror dere at jeg vil miste noe fart uansett, batteriet veier 15 kg cirka, pluss stereoen så blir 20 kg tilsammen Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Ja, noe fart vil du miste, men ikke mye. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Merker du forskjell i fart på hvor mye bensin som er på tanken?Hvis ja, da mister du fart. Med stereoen. Hvis nei så mister du ikke fart Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Merker du forskjell i fart på hvor mye bensin som er på tanken?Hvis ja, da mister du fart. Med stereoen. Hvis nei så mister du ikke fart Nei jeg gjør ikke det, så da lover det godt. Blir fort en del ekstra vekt når du skal ha litt stæsj i båten Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Koster å være kar Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Vil du beholde farten plasserer du batteriet så langt bak som mulig.Vil du ha båten til å plane lett skal vekta frem i båten.Dette regnes som barnelærdom på disse kanter. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 kommer også litt an på propell, har man propell med stor stigning for maks toppfart så tåler båten mindre før farta detter Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Skjønner ikke problemet du har jo batteriet tilgjenngelig så ta det ombord. kjør deg en tur og gi oss tilbakemelding Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Dagsven Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Når jeg var ungdom hadde jeg en GH 11 delux med 30hk yamaha. Denne gikk som en kule, men overplanet litt. 20 hk er vel optimalt på denne båten:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.