Jump to content

Jeg har problem med Raymarine sportpilot


dreamen

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt en båt 21 Marry Fisher med Raymarine sportpilot,etter det jeg forstår er denne utgått.

Selgeren sa at han ikke har fått den til å virke slik den skal,og at han heller ikke prøvd noe særlig å fikse den heller :crazy:

Når jeg har en kurs rett frem og jeg trykker på navigate,da virker den i 5-10 sec.Da piper den mange ganger og kobler seg ut.

Noen kloke hoder som har et tips på dette?

Takker for svar :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke Sportpilot, har kun brukt ST2000 og en hydraulisk på leiebåt, men har du en knapp som heter "pilot"? Forsøkt den? Navigate høres ut som at du ønsker å følge et spor fra en plotter og dersom du enten ikke har laget noe spor, eller du ikke har kommunikasjon mellom plotter og pilot, så vil den ikke ha noe å styre etter. Da piper den og min gir beskjed om "No Data".

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Fra websidene til Raymarine om Sportpilot (fant ikke manualen):

An easy-to-use and easy-to-fit pilot for powerboats with a single-station helm. Just line up on the desired course, turn the control stick to AUTO and let go of the wheel – it really is that simple! When you want to steer again, grab hold of the wheel and steer as normal.

 

With built in SeaTalk and NMEA interface, you can select a waypoint on your GPS or chartplotter and SportPilot will take you straight to it. The supplied fluxgate compass is separated from the control/drive unit for greater accuracy.

 

Nederste avsnitt sier også at den har SeaTalk og navigasjons muligheter. Forsøk "Auto" i stedet for "Navigation".

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har denne. Navigate skal kun trykkes inn hvis du har piloten koblet til gps, og at du har definert og aktivert en kurs du skal følge på denne. Har du det? Hvis nei, så er nok de to neste pipene en feilmelding pga manglende signal. Hvis ja, så varsler den med pip når kursen vil bli endret x grader den ene eller andre veien ift gjeldene kurs. Ett pip den ene veien, to den andre, husker ikke helt hva som var hva mht retning, men det kan jeg sjekke i manualen senere. Etter det må du bekrefte kursendringen med å trykke navigate en gang til.

 

Har du ikke kobling mot gps, så skal du heller ikke trykke navigate. Da skal du istedet bare vri bryteren ut fra standby (det skal du selvsagt også i 'gps-modus'), sette kurs med roret, og så vente et par-tre-fire sekunder på et pip som bekrefter at den har tatt kontroll og styrer etter kompasset sitt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...