KenTore Startet 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2011 Hei Jeg har noen små problemer med Min V8 AQ271c. Den har gått litt opp og ned. Noen ganger går den rett i plan. Andre ganger vibrerer den bare og orker ikke dra seg opp. Dette skulle ikke vært noe problem på en 21fot med 275hk. Jeg har byttet til nye og bedre V-power NGK plugger og nye plugg kabler. Den har hatt litt poblemer med og tenne riktig og tenne på alle 8cl. Men som sakt. Det virker fint noen ganger. Men siste turen nå- så ser jeg det er fremdeles bensin som flyter i vanne alle steder jeg er. Den bruker altså ikke all bensinene som den får. og noe går bare rett igjenom og ut i eksosen/ut i vanne. Men den går i plan. Men jeg veit jo aldrig. Jeg veit heller ikke hvem cl som ikke tenner bra. Eller om det er flere. Lest mye på nette. Og ingen kommer med noe bra svar. Gidder ikke bytte ut alt og ikke noe som hjelper. HVIS dere får sett denne video. http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150314484795091&saved Så kjører det fint rundt og opp i plan osv.. Men som sakt. Den går ikke helt rent. Og den er godt med bensin som flyter rundt båten når jeg legger til. Fant også nettop ut att Dynamoen hviser 16V på instrumentpanele. Men batteriene mine har detti helt ned til 11.6V og de blir ikke ladet opp. Må se litt på kablene osv.. Flere bilder av båten på . http://www.activecreation.net/Fjord21.html Sitér dette innlegget Link to post
Skjærgårdsjeppen Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Høres ut som om du har et tenningsproblem, anbefaler deg å ta en komp,test av alle 8 sylinderne. videre sjekke plugger hvordan de ser ut er de våte,sotede osv dette kan gi deg et svar på hvem sylinder som ikke tenner. Kontrollere at alle plugger tenner, her kan du få kjøpt mellomleggslamper som du kobler mellom plugg og kabel som vil lyse opp hver gang den tenner. gå over fordeler å se etter misfarginger, eller sprekker. Dette ligner veldig det problemet jeg hadde for et par år siden med en AQ175A. det endte med motor bytte pga tæring i kjølekanal og inn i sylinder og da tente den ikke alltid. Det varte slik i noen dager for plutselig å bare si takk for seg og motor satt fast. Har du noe misfarging i oljen som at den blir grå-hvit? Er batteriene dine nede på 11,6V kan du bare kassere dem. Det er nok ikke noe galt med kablene, men når batterier faller under 11,8V er det et tegn på at batteriet er defekt. Dette kan skje relativt raskt. Om dynamoen din leverer 16V er nok det svaret på hvorfor batteriet sier takk for seg. Det blir alt for mye batteriet over tid slik at mulig du har en regulator feil på dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
KenTore Svart 25.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 (redigert) Hei igjen takk får svar. Jeg skal teste tenninga i dag med den lampa du snakket om. Skal også se om jeg får tak i en comp-tester. Noen plugger er grå/brune hvite. Normal. Men mange av de er veldig sotet. Men skal se mer på det i deg. Instrument panele viser grønn/16V når båten har normalt turtall. Batteriene er helt nye før denne sessongen. 2x 110Ah. Brukte jo neste 3000kr på de. Har også kjøpt ny hovedstrøm bryter med lade rele som skal selv velge hvem batteri som skal lades. Tror ikke det er noe galt på batteriene. Fordi den 16V som instrumentpanele hviser. Kommer ikke frem til batteriene. Jeg målte med multimeter før jeg startet motoren. 11,68V sån ca på begge to. Startett opp. Det står han lader 16V. Men målte på batterie igjen. Da var det 11,6 11,5V ca. Så det er ikke noe forskjell på batteriene samme om motoren står og lader eller motoren er av slått. Så er vell noe jeg har gjort feil. Siden lade strømmen ikke kommer frem til batterienè? Jeg kjøpte bare båten og byttet hovedbryter og batterier. Endrer ikke noen kabler som kom fra motoren. Det er jo bare 1rød og 1svart 35mm2 eller større. Som går ditt. Trodde både start og lading var i de kabelene. Sitter og ser på kabel føring på denne siden http://www.thestraycat.net/files/Volvo%20Penta%20Owners%20Manual.pdf får gå over og se. I mellom tiden får jeg koble til landstrøm. Og se om de er villig til og lade seg opp igjen. Redigert 25.Juli.2011 av KenTore (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenTore Svart 25.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 (redigert) Hei igjen.. Jeg har vært og sett litt på motoren i dag. Jeg tok ut pluggene, alle 8 er ca sån som den på bilde av pluggen (bilde1) Jeg har testet alle pluggene med plugg/tennings tester. Sån du setter på kabelen og ser om pære blinker da den tenner. Alle 8cl tenner. Men noen få ganger tenner den svakere. Veit ikke om dette kommer av att jeg ikke har mer strøm på batteriene. Får ikke startet en gang nå. Fikk ikke ladet med landstrøm siden jeg glemte kabelen hjemme. Hadde tenk til og komp-teste alle cl. Men fikk ikke gjort dette. Men tror du/dere virkelig att det er dårlig eller feil kompresson i cl ? Den tenner værtfall ¨på alle plug kabelene. Probleme nå er bare og finne ut hvorfor den ikke sender lade strøm til batteriene og hvorfor den lader 16V som er alt får mye. Har et bilde av dynamoen. Bilde2 og 3) Jeg måler 11,6V på dynamoen når batteri bryteren er på. starter jeg opp. er det 15/16V på dynamoen men ikke på batterie. Jeg skrudde ned hovedbryteren min. Den har også et rele som velger vilket batteri som skal lades. Tenkte kanskje denne fjernet lade strømen når den var får høy eller noe. Men etter dette hadde jeg ikke mer strøm så jeg fikk startet. Fikk da ikke testet etter dette får og se om det hjalp og koble ut den. Men finner jeg feilen om hvorfor ikke lade strømmen kommer til batteriene. Så lader den fortsatt alt får mye. Noen som veit hvordan jeg endrer fra 16V til 13.8V på dynamoen ect? Bilde 1 Bilde 2 Bilde 3 Motoren Oppsumering. Motoren startet og går greit. Men noen få ganger går den ikke i plan andre ganger går det fint. /tennings feil? justering?. Dynamoen lader ikke batteriene. Men den sender ut 16V. Det er får mye og strømmen kommer ikke frem til batteriet. Men instrument panele hviser 16V. Feil ( lader ikke ) Og jeg veit aldrig hvordan den går. PS bilde under er etter oppstart. Og du ser tydelig bensin som går rett igjenom motoren og ut i eksosen og derretter flyter i vanne. Redigert 25.Juli.2011 av KenTore (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 jeg tenker choke som henger når det er såpass med bensin som kommer ut... hvis det ikke er dårlig komp på ett par sylindre da. når det gjelder dynamoen må du nesten bare måle deg fram, det er ikke god nok forbindelse når du ikke har tilnærmet lik volt på batteri som dynamo. kan tillate deg ett par millivolt tap. mål spenningsfallet over batterivelgeren din, om du misstenker den! om den enda lader 16volt etter du har funnet alt i orden, så det regulatoren på dynamoen ut som en rimelig standard en,så den kan du enkelt få tak i hos leverandører rundt om. Sitér dette innlegget Link to post
KenTore Svart 26.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Hei igjen =) Skal ut nå snart og fikse mer. Jeg har en komp-tester men gjengene passet ikke på plugg hullene. Så da må jeg bruke den gummi hette til og bare holde den innpå selv. Da må jeg ha med en kamerat til og vri på tenninga. Men først må jeg kjøpe en strøm kabel til brygga. Så jeg får laded batteriene med landstrøm. Ellers hjelper det ikke og vri på nøkkelen. Det med bensinene i vanne- Selv om den er slik. Og det høres jo ut som den går ok, Kanskje litt opp og ned. Men den vibrer ikke mye på 750Rpm. Det er bare rart den ikke vil i plan noen ganger. Den graver bare og vill ikke opp i RPM. Men sakker jeg farten og setter den i tomgang. Og trøkker på full guffe igjen. Så kommer den seg opp i plan etter noen ganger. Og somregel etter det så er det ikke noe problem. Lurer bare på hvorfor den ikke klarer det innemellom. Men hvis Choken henger. Kan jo den drokne pluggene litt da. Så den ikke klarer og tenne/brenne alt bensinen. Så da klarer den bare gå i plan noen av gangene jeg kjører på. Vanskelig og si. Må få laded opp litt strøm og prøve kjørt litt. Jeg som nettop tenkte jaja glemmer det med bensin i vanne. Den virker jo. Og har jo aldrig stoppet får meg. OGSÅ kom dette med dynamoen hehe. Typisk. Kommer tilbake med mer info i kveld. Drar ut og lader og komp-tester Hvis det lar seg gjøre med gummi tuppen. På slutten av tennings testing i går. Var det så lite strøm att jeg så den tente svakere. Får håpe det ordner seg. Flyter jo bensin lang bortover brygga etter noen ganger start opp. Hvis choken henger, Hvor sitter den og hvordan justere den? Hvis du gidder, Send den info på sms Mob:45852903 Drar ut nå. PS båten står på den lille havna i Holmestrand. * Liten morsom info på slutten da. Etter 4ganger start opp i går. Under tennings testing. Klart jeg jo selfølgelig og brekke nøkkelen i tenninga. Fikk den heldig hvis ut. Og jeg hadde reserve . Flaks* Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Jeg vil anbefale deg å få med deg noen som har peiling på motor, før du ødelegger enda mer. Det kan ofte bli dyrt å gjøre ting man ikke kan... Du har helt tydelig ikke kontakt mellom dynamo og batteri. Å måle spenning på en dynamo uten batteri tilkoplet blir bare tull. Så ikke bry deg om de 16 voltene før du har fått gjenopprettet kontakt mellom batteri og dynamo. Tipper du har koplet feil når du satte inn de nye bryterne. Følg ledningene på både pluss og minussiden mellom dynamo og batteri, så ser du fort om noe mangler. Hvis alt ser OK ut, så er det rett og slett dårlig kontakt et sted. I så fall, demonter alle kabelsko, puss rent, smør med polfett og skru godt på plass igjen. Sørg for å få ladet opp batteriene med en gang, ellers er de klare for kassering etter bare få dager! De er nok allerede skadet, men om du får ladet dem opp kjapt så kan de kanskje holde en sesong eller to til om du er heldig. De svarte pluggene viser tydelig at den får for mye bensin. Enten choke som henger, eller flottørnål som ikke holder tett. Evt. at noen har skrudd ukontrollert på blandeskruene.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
KenTore Svart 26.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Hei Index. Det du sier nå blir jo litt feil. Jeg skrudde på hovedbryteren og etter det målte jeg på dynamoen. Da hadde jeg 11,6v på dynamoen. Da motoren ikke var i gang. Så det betyr jo att det er kontakt dit. Men sammen med hovedbryteren min sitter det et lade rele som velger hvem av batteriene som skal lades. Men jeg tror også dette rele kan koble ut hele lade strømen hvis den blir får høy. Men dette rakk jeg ikke finne ut av. Jeg har ikke mye kunnskap på motorer eller ting med båt. Men jeg har litt kunnskap med elektronikk. Ihh til att jeg har fagbrev som elektro tavle montør. =) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Det er sant. Men noe må være feilkoplet, siden du ikke får strøm fra dynamoen ut til batteriene! Skillereleet ditt har som formål å kople sammen forbruk og startbatteri så snart ladespenningen kommer over 13,4 volt, og skille dem igjen når du kommer ned til 12,8. Sånn ca, ganske enkel funksjon altså. At det skulle kople ut om ladestrømmen blir for høy tviler jeg litt på, slike releer har i alle fall ikke jeg sett. Men siden du har spenning inn på dynamo så kan ting tyde på at det er dårlig kontakt. Men dette burde du som tavlemontør greit kunne finne ut av . Er det et BEP rele du har? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
KenTore Svart 28.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2011 (redigert) Hei igjen alle sammen. Ja det er BEP rele. Fant ut att dette ikke hadde noe med saken og gjøre. Jeg så på kabel-skjema får AQ271c. Den kan miss tolkes. Det kan lett se ut som B+ eller da + kabelen ut fra dynamoen skal gå rett til Starteren, deretter vidre igjenom rele også til hovedbryteren og til batterie. Dette rele er koblet til start og stopp osv. Ja jeg målte att jeg hadde strøm på dynamoen når hovedbryteren var på. Startet jeg opp fikk jeg mer Volt på det samme måle punkte på dynamoen men ikke på batteriet. Grunnen til dette er jo att strømen ikke slipper tilbake på rele på samme måte før start. Dessuten ser man veldig nøye på kabel-skjema. Skal B+ fra dybamoen rett til hovedbryteren og til batterie. Den skal ikke bort til + på starteren. Jeg har ikke gjort noe med disse kabelene. Men forrje eier byttet dynamo osv. Så tror den var koblet feil. Men den lader jo også alt får mye 16V+. Da må jeg vell bare bytte regulator. Men denne måtte bestilles. Somregel er det bare en modul du tar av og bytter. Men regulatoren på denne hadde også en grå kabel, Som er koblet til W på dynamoen. Tar jeg av og på denne. Lader den 16V eller 5V samt instrumentpanelet mitt hviser masse rart. Så må få ny regulator tror jeg. Og koble B+ kabelen riktig. Tilbake til bensinene som flyter i vanne. Tror jeg dette nå er bare en feil justering. Tok en komp-test og tennings test. Alt ser bra ut. Nye plugger og nye kabler. Fordeler er helt fin osv osv. Så jeg ladet opp med landstrøm. Så begge 110Ah var fulle igjen. Kjøre ut på vanne. Den var litt Treg. Men jeg prøvde noen ganger. Så kom den seg. Tok en tur til horten og tilbake. Virker fint nå. Ser ut som det er litt mindre som flyter i vanne også. Tror det hjalp og kjøre litt mer og røft med den. En alle disse små start og stopp. Hvar uten en tur til i går, dro litt tube og vannski. Med litt mindre justering. Fikk jeg den opp i 43knop. 4400RPM ca. Greit på en fjord 21 det. =) Men etter litt leking, motte jeg innom havna og lesse på 75Liter bensin også. Etter 2-3timer kjøring ops! SÅ får lade strøm på brygga til jeg får tak i ny regulator. Så se om jeg får det til da. =) I be back.. Redigert 28.Juli.2011 av KenTore (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 28.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2011 Desse gamle traverene er gode båter det. mye morro for pengene.... mulig du har stor propell .. jeg får 44 knop på 4850omdr. 75 liter på 2-3 timer er jo billig... du får jo igjennom 68 pr time på full hyler hehehe Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
KenTore Svart 28.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2011 Ja mye morro. Aner ikke åssen propell jeg har. Bare den er stor og det er 2 stykker =)) . Helt ok. bruker 2,5sekunder på gå i plan. Med 175liter bensin og 50liter vann og 3persjoner. =)) Men jeg Trenger trim-flaps. Fjord fra 1977 er jo veldig høy. Og mindre bred. Dette gjør att den faller litt til siden om ikke vekten er riktig =)) '''MEN ser jeg har litt rar elektronikk. Holder jo på med denne dynamoen. Etter jeg koblet den av. Skrur jeg på instrument lys nå. Så skjer det ikke noe annet en att alle instrumentene flytter på seg. liten overledning et sted eller noe. Får legge alt nytt tror jeg. Mye rart. Etter forskjellige eiere. = ) Svart ledning som går 15cm og blir plutselig rød og deretter grønn. Ingen koblinger bare skjøting av kabel. Hadde han får kort svart kabel da eller? hmmm... Lukter vinter jobb ! Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 Slik el nett var det i båten min og... loddet ihop det så det holder i sommer. blir alt nytt i vinter. jeg hadde en lik dynamo som du har.. plagdes fikk ikke strøm ut av den. jeg tok den ut og leverte den inn på ett bilverksted. da var diodebrua sprengt pga feil kobling.... kjøpte en ny dynamo som har normal regulator og som ett lokalt verksted her har deler til. Billig versonen er å løpe på huggen og få tak i en volvo 240 dynamo . Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
KenTore Svart 31.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Ja, blir vell en ny dynamo snart. Men har vært uten noen dager nå. Holder lenge på 2x 110Ah batteri. Bruker jo litt lys og kjøleskap. Samt en 1500watt 230V noen få ganger. Holder til små turer. Må bare lade litt på brygga. Men må ha ny dynamo, Og ja det frister og legge alt ny EL-anlegg i vinter. Båten går fremdeles bra, med små dammer av bensin i vanneoverflaten, men det får vell gå :S Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.