Jump to content

Forventa levetid på reparert "drukna" påhengsmotor?

Ask

Recommended Posts

Ville ikke kjøpt en slik motor, måtte i såfall vært svært rimelig.

Hadde en ny 25hk Evenrude som for mange år siden havnet under vann i sjøen.

Fikk den på verksted dagen derpå, hvor de la den i en tank med ferskvann.

Der lå den i dette ferskvann som inneholdt noe olje ( siden de hadde testkjørt andre motorer der ) i sikkert 10 - 14 dager.

Syntes selv dette var en alt for lang tid.

Betalte over 2000,- kr for service.

Men motoren gikk heden etter noen måneder, rådelagrene gikk rett vest, og veiv slo hull i motor i front mot forgasser.

Altså totalvrak.

Har også en bruktmotor som jeg kjøpte som jeg mistenker for å ha vært under vann tidligere, motoren ser ut som ny, men fjusker til stadighet.

Redigert av Auskar (see edit history)

Min Suzuki 6 hk fra tidlig tusentall var 1 døgn på fjordbunnen. Tok den opp skylte med vann, byttet olje og drog i startsnoren. Startet med engang. Her ser det ut som det er godt innkapslet tenningssystem.

Brukte deretter en boks CRC for å beskytte mot korrosjon, og har ikke hatt noen problem med den siden.

:sailing:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

hadde en Yamaha under vann for 10 år siden -går helt fint ennå. Ringte Yamaha service og spurte om den måtte inn til overhaling da en kjenning som hadde Johnson påhenger under saltvann hadde blitt anbefalt det samme av sitt verksted. Hvis ikke vil den gå istykker om et års tid. -Han trodde ikke på Johnson verkstedet og bare skylte i ferskvann etc selv. Og den gikk i stykker etter et år. Yamaha verkstedet sa at dette stemmer da andre påhengsmotor-produsenter ikke benytter syrefast aksler etc., noe Yamaha benytter.

Tror det avhenger helt av behandlingen den får etter å ha vært hentet opp.

Hvis det gjøres en bra jobb etter den blir hentet opp(og ikke ligger for lenge) tror jeg ikke det har noen stor betydning for motoren.

Hvis motoren hentes opp etter lang tid, får "noen dråper" eller en rask dukkert i ferskvann, litt bensin og bråstart holder den vell ikke så lenge.

Så fremst motoren har fått skikkelig vask i ferskvann, en god dose diesel, og så blitt kjørt på en blanding med litt mer olje. For så å få en god dose vanndrivende middel, konserveringsmiddel. Alt elektrisk demontert, renset kontakter, svinghjul ++++. så vil nok en motor som da blir skikkelig brukt etter dette, og ikke står seg ihjel, holde lenge.

Når en motor bader er det viktig og starte så fort som mulig,event Full demontering.

Har fixet mange bade motorer i min tid og vill påstå at de fleste er like bra som før badet.

Motorer som står med batteri strøm kan få tæring og av brente ledninger i ledningsnettet på motorn , men de ble som regel byttet ut med nytt, el-start ble også demontert og tørket og smurt opp.

En motor som har ligget i 2 uker har ikke mye oljefilm som rustbeskytelse lenger !

Bernt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...