Jump to content

Bensinforbruk 22-24 fots daycruiser


TlMON

Recommended Posts

Har en 16 fots skjærgårdsjeep med en 1986 Yamaha 50 hk påhenger (to-takt, tre sylindre). Bruker nok bensin synes jeg.

 

Skal ha ny båt, og har sett på en del daycruisere, stort sett 22 fot, med bensinmotorer mellom fire og seks liter. Fant bl.a. en 22 fot med 5.7 liters Mercruiser motor. Skal visst gå som ei kule. Regner med bensinforbuket er lineært med moro-faktoren.

 

Hvordan blir bensinforbruket i forhold til den båten jeg har nå?

 

Kan nevne at det ikke er snakk om veldig nye båter, og at en del av de har GM sin small block-motor.

 

 

Tilleggsspm: ser at en del av de har dieselmotor, stort sett færre hk og mer slagvolum, hvordan blir forbuket med en sånn? Og regner med jeg da fyller avgiftsfri diesel, så hvor mye sparer jeg på å kjøpe en dieselbåt? Ulemper med dieselbåt kontra bensinbåt?

Link to post
Share on other sites

Om du hadde byttet ut den gamle totakteren mot en moderne 4-takter eller E-tec motor så hadde du opplevd ganske stor

reduksjon i forbruk ved marsjfart.

 

Ulemper med dieselmotor:

 

- dyrere å overhale/reparere

- vanligvis mere støyende

- høyere vekt (dersom eldre motorer)

 

Ulemper med bensinmotor:

 

- dyrere i forbruk (både i literpris og liter/time, vanligvis også i liter/mil)

- dårligere rekkevidde pr. tankfylling

- mere brannfarlig (dersom gammel eller mangelfull installasjon)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, har forstått det slik at eldre totaktere bruker mye bensin i forhold til antall hk. Men nettopp derfor lurer jeg på om en større båt med større motor vil bruke mye mer, eller bare litt mer, siden det er firetakter og innenbordsmotor.

 

I tillegg har jeg hørt at det kan være en fordel med så stor motor som båten kan ha, slik at man kan oppnå ønsket fart uten at motoren må "overanstrenge" seg.

Link to post
Share on other sites

En del nye påhengere fra f.eks. Honda og Suzuki har "lean burn" teknologi som gjør at det i et visst turtallsområde er ekstra lavt forbruk.

For å utnytte dette må nødvendigvis motoren være så stor at man kan ligge på dette turtallet i marsjfart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En del nye påhengere fra f.eks. Honda og Suzuki har "lean burn" teknologi som gjør at det i et visst turtallsområde er ekstra lavt forbruk.

For å utnytte dette må nødvendigvis motoren være så stor at man kan ligge på dette turtallet i marsjfart.

 

OK, så med en GM small block så vil det ikke ha noe å si med andre ord.

Link to post
Share on other sites

En standard V8 har nok ingen "lean burn" teknologi men noen hevder at forbruket ikke er så ille bare turtallet kan holdes moderat.

Men båtvekten betyr jo mye her.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Regn med 2 til 3 ganger forbruket ditt som per i dag, om du kjøper nyere bensinmotor med direkte innsprøytning, ca 15% mindre forbruk en forgasser motor.

 

Eksempler jeg selv har erfart.

 

17 fot nordkapp 74 modell med 60 evinrude 95 modell, ca 0,6-0,7 liter per n.mil i cruisingfart.

 

Sea Ray 215 EC 99 modell, 21,5 fot, 1800 kg, 5 liter forgasser v-8 220 hk, ca 1,4-1,8 liter per n.mil i cruisingfart, maksforbruk 65 liter per time.

 

Sea ray 230 cc 92 modell, 23 fot, ca 2000 kg, 7,4 liter forgasser v-8 330 hk, ca 1,6-2,2 liter per n.mil i cruisingfart, maksforbruk 95 liter per time.

 

Tenker dette gir deg en pekepinn.

 

Mitt råd:

 

Brukstid (motortimer) per år:

 

Under 50: Bensin OK

50-100: Bensin Tja...

Over 100: Gå for diesel...

 

Selv har jeg rundt 220-250 timer per år med min dieselbåt. Med bensiner hadde jeg ca 120 timer per år.

 

Syntes også du skal ta høyde for hvor lenge du har tenkt å ha båten, eller båt i det hele tatt, ser på dieselbåtinvistering som noe en er bestemt på å ha lengre og bruke forholdsvis mye.

 

En ting er at dieselen er endel billigere en bensin, en annen er at de også er mer gnien på forbruk per hk/time. Selv om det er dyrere å kjøpe en dieselbåt, har det også noe å si vedrørende det pyskiske akspekteret hver gang det skal fylles. Ett båtlån med faste avdrag går sin gang formodentlig uten at du tenker så mye over det. Men å bruke 3000,- av lommeboken hver gang en 150 liters tank skal fylles gjør direkte vondt for de fleste av oss, og ikke varer en slik tank lenge heller (alt er relativt, sett i forhold til 150 liter diesel)

Link to post
Share on other sites

Ingen som vet ca. bensinforbruk på en 22 fot daycruiser med V8 bensin?

 

Vi er i akkurat samme ”båt” du og jeg. Jeg ser også etter større båt.. 23 – 24 fots. Mange av dem (som f.eks. Sea Ray, Sundancer) har V8 Mercuiser. Jeg har fått opplyst alt fra 20 – 40 liter/time med ”marsjfart” på 20 - 25 knop og opp til 60 liter/time på topp fart på 30+ knop.

 

Mange fine båter til salgs, men det er nettopp det høye bensinforbruk som skremmer meg fra å ta endelig avgjørelse nå.

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Men å bruke 3000,- av lommeboken hver gang en 150 liters tank skal fylles gjør direkte vondt for de fleste av oss, og ikke varer en slik tank lenge heller (alt er relativt, sett i forhold til 150 liter diesel)

 

150 liter x kr 14/l = kr 2100, dvs 2000 hvis det er en bitteliten skvett igjen på tanken :worry:

 

Jeg har 67 liters tank, så det blir bare en drøy 800-lapp å tanke opp, det er jo mindre enn et årsabbonemment på Vi Menn :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

teerex:

 

Tenkte noe ville oppdage dette, tok ikke frem kalkultatoren, men husker bare at det på de værste fyllingen på min Sea ray 230cc gikk det like oppmot 3000,- spenn, dog var nok tanken her noget større en 150 liter....Den gangen var bensinen under 13,- per liter, idag er vel bensinen nærmere 15,- på marinanene en 14,- også.

 

Båtholdet mitt har nok ikke blitt billigere over å gå over til diesel, vil anta det koster mye det samme som med bensinenrene, men dette har med at en har sett råd til å nytte båt mer ukritiskt, noe som har gitt betydelig økt båtglede for pengene. I tillegg har båten blitt større og fått flere fasiliteter. Viktig å nevne at også båten min er dobbel så tung i forhold til disse tidligere bensinbåtene. Alikavel posetive resultat. Men mener også at man skal bruke båt relativt mye for å virkelig kunne "forsvare" kjøp av dieselbåt rent forbruksøkonomisk. De fleste sesongbrukerene bruker båt relativt lite, under 50 timer. Og da kan "billig" bensinbåt være ett greit alternativ. En annen sak er vel at det bare er et tidsspørsmål før dieselen er like dyr som bensin eller dyrere. Dieselmotoren vil uannsett alltid komme gunstigst ut med tanke på forbruk per hk/time da det er betydelig større energi per enhet diesel kontra bensin.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker nok bensin synes jeg.

 

Her har du vel egentlig lagt malen selv, det blir IKKE billigere eller "bare" moderat dyrerer forbruksmessig å gå over til V-8 bensiner. Garantert betydelig dyrere. Hvorfor? Betydelig tyngre båt og betydelig mer effekt

 

Mange av dem (som f.eks. Sea Ray, Sundancer) har V8 Mercuiser. Jeg har fått opplyst alt fra 20 – 40 liter/time med ”marsjfart” på 20 - 25

 

Dette tror jeg stemmer bra, men i størrelseorden 22-24 fot erfaringsmessig mer 30-40 liter per time i cruisingfart kontra 20 liter.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar :)

 

Blir ca. dobbelt bensinforbruk av den jeg har nå da. Er en totakter fra 1986 så den bruker nok mer enn en gjennomsnittlig 50 hk påhenger.

 

Kanskje jeg må kjøpe ei lita treg snekke med dieselmotor istede.. Men om man regner timelønn for den ekstra tiden det tar å komme frem, så blir daycruiser med V8 billigere :)

Link to post
Share on other sites

seilbåt? :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

seilbåt? :wink:

 

Har tenkt på det, men kom frem til at seilbåt er litt tungvindt for meg. Bruker båten mest til å komme meg ut til øyer, strender, sentrum, fiskeplasser osv. Og kjører mye i elva og under bruer. Seilbåt på grunne steder og under lave bruer går vel dårlig.

Link to post
Share on other sites

Har du timelønn for fritiden din?? Vi som synes det er fint å være på sjøen har ikke så store problemer med snekkefart, men jeg skjønner jo at enkelte heller vil komme seg frem så fort som mulig, slik at de kan komme seg på land igjen... :giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har du timelønn for fritiden din?? Vi som synes det er fint å være på sjøen har ikke så store problemer med snekkefart, men jeg skjønner jo at enkelte heller vil komme seg frem så fort som mulig, slik at de kan komme seg på land igjen... :giggle:

 

Snekkefart er fint det, hvis man skal pilse eller dorge. Men om man skal et sted, stranda, fiskeplass eller plukke krabber, er det greit å ikke bruke timesvis på å komme seg dit. Om jeg kan dra ut to timer senere, komme hjem på samme tidspunkt, og få samme tid til f.eks. plukke krabber, så er det to timer jeg kan bruke på noe annet. F.eks. lese/studere. Noe jeg vil få betalt for på sikt.

 

Og det går fint an å kjøre seint med en speedbåt også når man vil det ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...