Sleipner93 Startet 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2011 Har gått til anskaffelse av en Nidelv 24 hvor det står en Volvo Penta MD11 i. Båt og motor er fra 1972 altså 39 år gammelt. Med sjøvannkjøling kan man nesten tenke seg at det har rustet noe forferdelig inni blokka/toppen og det har jeg selvsagt i bakhodet, men lurer på om det ellers finns svakheter/sykdommer på disse motorene? Er absolutt ingen Penta-Fan, men har hørt at dette skal være relativt greie motorer? Helt sikkert noen med erfaring på disse her? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Det jeg har hørt er at de har veldig lett for å bøye/knekke støtstengene. I og for seg ikke det største problemet, det er jo bedre at støtstengene knekker enn ventilene. Men det kan jo være kritisk nok når det skjer da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom-ass Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Jeg hadde alltid ekstra støtstenger ombord når jeg hadde denne motoren. Ellers så løsna/knakk dynamofestet en gang for meg. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Nidelv båt Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Girkassen er et spesielt svakt punkt, husk å gire med omhu. Ikke gi for mye gass når du rygger, snakker av erfaring :( Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Problemer: Termostat (ferskvannskjølt) Topp-pakning Støtstenger Primerpumpe (den lille nikkepumpa) Dieselpumpa Impeller Ekosbend (ruster) Fordeler: Mye støpejern i blokka (bra til moring). Beklager at jeg ikke er så positiv, men jeg har hatt tre båter med MD11 og er ingen fan som du skjønner Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.