Jump to content

Er dynamoen min gåen?


larseren

Recommended Posts

Hei. Virka som om dynamoen min sluttet å lade på tur hjem i går?

Turtelleren sluttet å virke, (spratt opp og ned når jeg skrudde på tenningen) den er koblet til dynamoen. voltmeteret begynte å synke og ampermeteret datt ned til 0.

En gul lampe i dashbordet begynte også å lyse.

virker som for meg at det er dynamoen som har tatt kvelden?

Link to post
Share on other sites

Start med det enkle. Er dynamoreimen på plass og har den riktig stramming?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

da har jeg fått vært i havna og tatt en titt. alle ledninger er som det skal være.

spenningen på d+ var på rett over 1 volt når ladelampen lyste før jeg startet den. spenningen var fortsatt den samme etter at motoren var startet (lampen lyste fortsatt)

spenningen på + til batteriet var på bare litt over 12 volt.

ut i fra det jeg har skjønt så vil jeg tro at dynamoen min er moden for en utskifting;)

Link to post
Share on other sites

Tjaa.. Ny marinedynamo fra de gutta der på 70A koster jo ca 1600 båtpenger da, og de virker ! Når vår kvelda, så stillte dem opp på Søndag, to mann.. og bytta reimhjul pluss distanseskiver,og noterte spec på den gamle dynamoen. Tre dager etter lå ny regulator i posten, så nu har jeg en i reserve :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Vær no sikker på at du leser riktig. Ledningen til ladelampen skal til D+

Hvis der so er to ledningar til, so skal dei på B+, ja. Desse to er i so fall vesentlig tjukkare enn den på D+. Men so er der ein ting til, at om du no set inn ein dynamo som er større enn den som var, so pass på at ledningen frå B+ er tjukk nok til å ta unna all strømmen.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Da var en ny 70a dynamo på plass i båten og deb lader som aldri før;) prøvde å levere den gamle til fredriktad vikleverkstedet slik at de kunne sjekke hva som var galt med den på fredag formiddag. Viste seg at det ikke var lønnsomt å reparere den. De fikk da fikset en ny til meg. Bygde den om slik at remskive og alt ble likt som den gamle. Da jeg ikke hadde anledning til å hente den på fredag ettermiddag så kom de liksegodt ned og åpnet for meg på lørdag formiddag slik at jg fikk hentet den. Fikk en utrolig bra service og veldig hyggelige folk der som kan sine saker bra:) reddet denne båthelgen for meg:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...