Jump to content

Pris til C-Map

Tine IV

Recommended Posts

Heisann , ser ikke noe om dette her på forumet så da . C-Map NMEA ( National Marine Electronics Association ) har vunnet pris for beste elektroniske kart for 5 året på rad . det må da være rått ? bruker C-Map selv og er veldig fornøyd jeg men , må være noe som gjør at dem kan vinne år etter år . Lars . H  , håper du kommer med en forklaring her for det er sikkert noe her som jeg har gått glipp av som vanlig . Dette må jo også være en vannvitig reklame for dem .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Lars . H  , håper du kommer med en forklaring her

Har riktignok brukt C-map siden -97 og er kjempefornøyd, men hvorfor nevner du meg?

Ellers tar jeg slike utnevnelser med en klype salt. Det var utrolig mye Simrad og Furono utstyr på listen Krapyl henviser til. Litt merkelig at ikke andre store i markedet skulle komme med på listen.

Lars H.  :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har riktignok brukt C-map siden -97 og er kjempefornøyd, men hvorfor nevner du meg?

Lars H.  :smiley:

Hvorfor jeg nevnte deg . Var jo for at da fikk jeg vel en forklaring på dette . Da jeg regna med at det er noe jeg har gått glipp av ellernoe . Og da tenkte jeg at du er den rette til og spørre,håper ikke du blir sint for det   :wink:

Tine II

håper ikke du blir sint for det

Nei, nå missforsto du meg visst, jeg er aldeles ikke sint. Men jeg vet ikke hvilke kriteria NMEA organisasjonen har lagt til grunn for sitt valg. Selv har jeg aldri testet ut noe annet elektronisk kartformat enn C-map, så jeg kan ikke sette det opp mot andre etter personlig testing. Men det har vært lenge på markedet (ferdig med barnesykdommer) og er derfor stabilt, det er vektorbasert, det har world-wide dekning, det er tilgjengelig for alle som lager en passende plotter, det har mange ekstra features (varsling av hindringer forut f.eks.)  osv. osv . . . . Men som sagt, hva NMEA organisasjonen har lagt vekt på aner jeg ikke.

Lars H.  :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nei, nå missforsto du meg visst, jeg er aldeles ikke sint.

Lars H.  :cheers:

Neida Lars , var jo spøk da , regna jo med du it blei sint så klart . men regna med at det kom et sakelig svar fra deg , du som sitter på så mye kunnskap .

God helg

Tine II

Jeg har en Seiwa plotter med C-map og er godt fornøyd med både plotter og kart, men savner pilene som viser hvilken vei leia er merket.

Har jeg gjort noe feil med instillingen av plotteren, eller er det virkelig slik at C-map (eller andre elektroniske kart) ikke viser disse pilene som vi kjenner fra papirkartet?

Mvh Bern

En god huskeregel her er at leia er merket "Nord og inn fjorden"

:seeya:

Hei BK, takk for svar.

Da vet vi i alle fall at det finnes elektroniske kart med piler som viser hvilken vei leia er merket. Jeg er ikke sikker på om C-map fortjener noen designpris hvis denne detaljen mangler. Men jeg bør vel holde litt lav profil inntil det er avklart om det er jeg som tuller med innstillingene. :smiley:

Mvh Bern

Jeg prøver spørsmålet mitt igjen:

Jeg har en Seiwa plotter med C-map og er godt fornøyd med både plotter og kart, men savner pilene som viser hvilken vei leia er merket. Har jeg gjort noe feil med instillingen av plotteren, eller er det virkelig slik at C-map ikke viser disse pilene som vi kjenner fra papirkartet?

Mvh Bern

Farter ikke mye i Sverige du skjønner jeg...

Suzuki

Ettersom jeg bor i Norge forholder jeg meg til norske navigasjonsregler med mindre annet er spessifisert.

Men jeg mener det, husker en denne regelen, så skiller man leias hoved rettning, samt N/S og Inn eller ut Fjorden.

Leias Hoved rettning går (i Norge) Nordover og Inn Fjorden, uten untak så vidt som jeg vet.

Jeg prøver spørsmålet mitt igjen:

Jeg har en Seiwa plotter med C-map og er godt fornøyd med både plotter og kart, men savner pilene som viser hvilken vei leia er merket. Har jeg gjort noe feil med instillingen av plotteren, eller er det virkelig slik at C-map ikke viser disse pilene som vi kjenner fra papirkartet?

Mvh Bern

Ettersom jeg mener dine kart er bygget på samme lesten som di jeg reffererte til "CM93" så burde det ligge en innstilling i plotteren din, har du sjekket på forskellige zom nivå ??

Hei.

Så vidt jeg kan forstå, ligger disse pilene i kartene fra C-map. Men en må ikke blande sammen selve c-map kartene og programmene som plotterleverandøren bruker for å vise kartene. I og med at c-map kartene er vektoriserte, kan plotterleverandøren selv velge hva som skal vises på skjermen (og for en stor del kan også brukeren velge hva som skal vises). Om min Interphase plotter viser disse pilene, husker jeg ikke, har ikke plotteren tilgjengelig. Men i Cmap World for Windows vises de. Så pilene ligger nok i kartene.

Bilde

Lars H.

ikke helt svar på spm. ditt men bruker du pilene til annet enn å gå på rett side av stake?

så snart du ser en stake (og fargen på den) vil du kunne se på dybde hvilken side du bør gå (på kartplotteren) og da vet du hvilken vei leden går. (eller finnes det unntak?)

på en kartplotter med liten skjerm vil pilene slik sett være mer i veien enn nytte.

vet jo selv at det er fristende å la være å sjekke papirkart og dra på tur uten å lagt plan for turen med bestikk osv .. men ... mange som har fått seg en lærepenge .. kartplottere slutter å virke i ny og ne av ulike grunner.

atle

Heisann , ser ikke noe om dette her på forumet så da . C-Map NMEA ( National Marine Electronics Association ) har vunnet pris for beste elektroniske kart for 5 året på rad . det må da være rått ? bruker C-Map selv og er veldig fornøyd jeg men , må være noe som gjør at dem kan vinne år etter år . Lars . H  , håper du kommer med en forklaring her for det er sikkert noe her som jeg har gått glipp av som vanlig . Dette må jo også være en vannvitig reklame for dem .

Tine II

Hva var kriteriet for tildelingen? Personlig så synes jeg at de burde fått (p)ris for å dele opp kartbrikkene sine i Norge slik at en fritidsbruker er mer eller mindre nødt til å kjøpe mer enn en brikke. Bortimot 'utilbørlig utnyttelse av markedsposisjon'. Vi trenger tydeligvis anti-trust lovgivning i Europa også.

Go Navionics XL3!

Ja, det kan jeg være enig i.

Håper at det bringer prisen ned på C-Map brikkene.

Jeg har 2 kartpottere i båten min, den ene bruker C-map den andre Navionics.

Og jeg er ikke i tvil om hvilken jeg syns er best

C-Map. Dyrer ja, men best.

Utenom dette så har jeg også "det levende sjøkart" til bruk i PC.

Så har vi papirkartene.

Mye og sammenligne med.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Er du sikker på at du sammenligner epler mot epler og pærer mot pærer nå ?

Du virket ikke helt oppdatert tidligere i tråden...

For jeg har nemlig motsatt erfaring. Jeg liker Navionics best. Men jeg er ikke helt sikker på at jeg sammenlignet epler mot epler. Pga. aldersforskjell på utgaver, forskjellig alder og fabrikat på plotter etc.

Redigert av jolo (see edit history)

Det kan nok stemme.

B&G plotter bruker navionics, den er jo endel år gammel.

ikke er det farge skjerm heller.

C-Map plotteren, som er innpakket i mange forskjellige navn på utsiden,(min en Interphase) bruker C-map kart.

Denne er farge og lyssterk.

Så eplene er nok ikke helt like.

men anyway, så liker nå jeg C-map utgaven best.

Men jeg har vurdert og anskaffe meg et kartprogm, hvor jeg kan redigere kartene/eller skrive in, i dem selv. på denne måten holde dem oppdatert hele tiden.

Dette blir jo for PC.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...