Lars H. Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Men slik jeg har forstått det er SW-kartene til C-map mindre detaljerte enn standard-kartene, mens Navionics har samme detaljgrad. Riktig/Galt? Galt, C-map har ikke egne S/Hv kart. Det er plotteren og software i plotteren som bestemmer hva som skal vises av informasjonen som ligger i kartene. En S/Hv plotter kan selvfølgelig ikke vise røde-grønne-hvite fyrsektorer på samme måte som en fargeplotter. Her må en huske på å ikke blande sammen kartdata og plotterprogram, epler og bananer! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 (redigert) begge brukter statens kartverk som database i norge. jeg har ikke lagt merke til noen forskjell som har praktisk betydning. prisen blir etter min vurdering viktig ved å vurdere hvilket system man skal velge. fra croatia til sunnmøre trenger man 4 kart a veil. under 3000 fra navionics. siden c-map har blitt kåret til bedre kart så har jeg tydeligvis gått glipp av noe men som nevnt min erfaring er at navionics er svært bra. (man bør jo uansett dobbelsjekke med andre kilder) havnebøker osv. Har litt lenger erfaring med C-map og der vet jeg om et par feil som jeg ikke har sett på Navionics. Varslet om den ene feilen til C-map og de takket for tips men jeg tror fortsatt ikke den er rettet opp. (manglende grønn stake ved tungenes) det er to grønne der og kun den ene er merket av på det ene kartet) (skifter man målestokk dukker staken opp men alikevel skummelt når man passerer staken i dårlig sikt uten at den er på kartet) ellers har jeg lagt merke til at jeg ikke alltid får detaljene jeg ønsker mellom nådøy og finnøy på c-map (lurer på om de har glemt å legge noen kart inn på sw brikkene eller om det har noe med plotteren å gjøre .. har sett detaljene på ryfylke brikken og navionics brikken men har bare testet flyktig et par ganger her så jeg må evt. sjekke mer for å klage. Redigert 12.Desember.2004 av Stavanger_Seil_AS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Galt, C-map har ikke egne S/Hv kart. Det er plotteren og software i plotteren som bestemmer hva som skal vises av informasjonen som ligger i kartene. En S/Hv plotter kan selvfølgelig ikke vise røde-grønne-hvite fyrsektorer på samme måte som en fargeplotter. Her må en huske på å ikke blande sammen kartdata og plotterprogram, epler og bananer! Lars H. Nå var du nok litt rask. Som jeg sa hadde jeg tidligere sort/hvitt plotter (S/V), men når jeg refererer til C-map SW kart så snakker jeg om "superwide" (og ikke sort/hvitt). Bananene var det nok du som kom med i dette tilfellet :-)) Men jeg lurer fremdeles på om det er korrekt at detaljgraden er ulik for de ulike "størrelsene" av C-map brikker (local+, standard+, wide+ og superwide+)? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Hei. Så vidt jeg kan forstå, ligger disse pilene i kartene fra C-map. Men en må ikke blande sammen selve c-map kartene og programmene som plotterleverandøren bruker for å vise kartene. I og med at c-map kartene er vektoriserte, kan plotterleverandøren selv velge hva som skal vises på skjermen (og for en stor del kan også brukeren velge hva som skal vises). Om min Interphase plotter viser disse pilene, husker jeg ikke, har ikke plotteren tilgjengelig. Men i Cmap World for Windows vises de. Så pilene ligger nok i kartene. Lars H. Kan bekrefte at Seiwa Barracuda viser kartene som LarsH sitt kartutsnitt viser har Seiwa plotter og der viser det og Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Nå var du nok litt rask. Som jeg sa hadde jeg tidligere sort/hvitt plotter (S/V), men når jeg refererer til C-map SW kart så snakker jeg om "superwide" (og ikke sort/hvitt). Bananene var det nok du som kom med i dette tilfellet :-)) Men jeg lurer fremdeles på om det er korrekt at detaljgraden er ulik for de ulike "størrelsene" av C-map brikker (local+, standard+, wide+ og superwide+)? etter sigende skal superwide+ ha alle kart fra mindre brikker. (men som jeg skrev ovenfor så lurer jeg på om kart kan ha "falt ut" på noen brikker. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 etter sigende skal superwide+ ha alle kart fra mindre brikker. (men som jeg skrev ovenfor så lurer jeg på om kart kan ha "falt ut" på noen brikker.Dersom noen kartgrunnlag savnes, er det vel bare å kontakte C-map i Egersund og spørre om hva som er skjedd? Men da må du jo sjekke opp hvilke biter som mangler. Hvilke kartgrunnlag som er brukt for f.eks SW+ (strekningen Halden-Bergen) finner du her, og så kan du jo sammenligne med grunnlagene for de andre størrelsene (som du også finner hos c-map.no. Legg gjerne ut hva som mangler. Har selv vurdert å gå over fra wide+ til superwide+. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LALUNA II Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Dersom noen kartgrunnlag savnes, er det vel bare å kontakte C-map i Egersund og spørre om hva som er skjedd? Men da må du jo sjekke opp hvilke biter som mangler. Hvilke kartgrunnlag som er brukt for f.eks SW+ (strekningen Halden-Bergen) finner du her, og så kan du jo sammenligne med grunnlagene for de andre størrelsene (som du også finner hos c-map.no. Legg gjerne ut hva som mangler. Har selv vurdert å gå over fra wide+ til superwide+. Lars H. Vil bare informere om at sjekk om plotteren din kan bruke superwide+ brikkene en kamerat av meg med Seiwa barracuda kunne IKKE bruke de brikkene så sørg for å få lov til å teste de på plotteren før kjøp evt. avtale om pengene igjen hvis de ikke kan brukes Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bern Svart 12.Desember.2004 Del på Facebook Svart 12.Desember.2004 Takk for hjelpa. Nå er det sannsynligvis bare opp til meg å finne ut av innstillingene på plotteren. Mvh. Bern Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 (redigert) ...Har selv vurdert å gå over fra wide+ til superwide+.... Lars H. Husk at ved overgang til noe som er "wide'ere" enn hva du har, så kreves mer av plotterens prosessor. Er selv en svært fornøyd eier av Humminbird NS25 (kombinert ekkolodd og plotter). Jeg bruker standard CMap (dvs. de minste) i dag, men plotteren støtter også NT+. Fra Bellanor (importøren) ble jeg imidlertid "advart" om at dersom jeg bruker vinduet med "kurs-opp", så ville opptegningen med NT+ gå tregere enn før. Kurs-opp bildet skifter jo litt både titt og ofte, og jo større kartbrikker, jo lenger tid ville dette ta. Nå hører det med til historien at jeg ikke har prøvd noen NT+ enda, så jeg vet jo ikke helt hvor dårlig/langsomt det ville blitt. Antakelig bra nok for min snekkefart...kanskje...? Uansett - sikkert lurt å forhøre seg om akkurat dette, for sin egen spesifikke plotter, dersom man ønsker å gå over til større brikker. Ronald. Redigert 13.Desember.2004 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 Husk at ved overgang til noe som er "wide'ere" enn hva du har, så kreves mer av plotterens prosessor. . . . . . . Fra Bellanor (importøren) ble jeg imidlertid "advart" om at dersom jeg bruker vinduet med "kurs-opp", så ville opptegningen med NT+ gå tregere enn før.. . . . .. .Uansett - sikkert lurt å forhøre seg om akkurat dette, for sin egen spesifikke plotter, dersom man ønsker å gå over til større brikker. Hei. Uten å vite detaljene om hvordan SW i de forskjellige plotterne virker, hvordan de indexerer data osv., skulle ikke oppdatering, zooming osv gå langsommere med store brikker enn små dersom programereren er sånn noenlunde oppegående. Men det har en jo ingen garanti for. Nå lurer jeg litt på hva Belanor kan ha ment, mente de at ting ville gå senere med NT+ enn med gamle NT brikker, eller var det forskjellen mellom f.eks NT+ Standard og NT+ SuperWide de mente? Var det det først, kan jeg være enig at prosessoren må jobbe hardere om du slår på de nye funksjonene som f.eks varsling av grunner forut. Selv merker jeg ikke noe til dette, men så har plotteren siste generasjons Risc prosessor. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ronald Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 (redigert) Hei. ...Nå lurer jeg litt på hva Belanor kan ha ment...Lars H. Tja, nå blir jeg også litt usikker, er nemlig ikke på alt for sikker is her... Gjengir derfor mitt spørsmål til Belanor (NS25 er altså min plotter): "Jeg har i dag såkalte standard CMap brikker i min NS25. Etterhvert har jeg forstått at det har kommet kart av typen NT, og sågar noe som heter NT+ Wide. Støttes slike brikker av min NS25?" Og her er utdrag av svaret jeg fikk fra Belanor: "...CMap brikker av typen NT vil kunne leses av NS25, også de som heter NT+ Wide, men ved bruk av slike store kartdata vil prosesstiden for tegning av kart øke. Dette vil være spesielt merkbart i "kurs opp" modus. Nye funksjoner i NT+, som alarmer ved nærming av grunner, vil ikke nyttiggjøres av NS25...." Vet ikke om det var noe mer klargjørende? Det var i alle fall dette svaret som fikk meg til å trekke konklusjonen om at jo "større" kartdata, jo mer prossesering. Kanskje er min NS25 (som er noen år nå) såpass langsom at jer er på marginene allerede, mens nyerere plottere (som helt sikker har raksere prosessorer) har "overkapasitet" i en slik grad at nevneverdig forskjell ikke merkes. Ronald. Redigert 13.Desember.2004 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Desember.2004 Del på Facebook Svart 13.Desember.2004 "Jeg har i dag såkalte standard CMap brikker i min NS25. Etterhvert har jeg forstått at det har kommet kart av typen NT, og sågar noe som heter NT+ Wide.Min gamle Cetrek plotter som jeg hadde før jeg byttet inn til Interphase plotteren tok NT+ wide brikkene like greit som de eldre NT standard brikkene den var bygget for. Muligheten for f.eks varsling av grunner forut fikk jeg selvfølgelig ikke utnyttet, men ellers gikk zooming like raskt (langsomt!) som før. Men det er godt mulig at Belanor har rett at en "gammel" plotter gan gå tregere med de aller største brikkene. Programmereren tenkte kanskje ikke på at brikker med så mye info skulle komme på markedet i plotteren's levetid? Men nå bare synser jeg altså. Vanligvis stoler jeg ikke helt på leverandørenes ekspertise, men jeg har egentlig god erfaring med kunskapsnivået hos både Belanor og Belamarin. Du har ikke en mulighet til å få prøve med både Standard og Wide, eller også SuperWide da? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Careka Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Vet ikke om det var noe mer klargjørende? Det var i alle fall dette svaret som fikk meg til å trekke konklusjonen om at jo "større" kartdata, jo mer prossesering. Kanskje er min NS25 (som er noen år nå) såpass langsom at jer er på marginene allerede, mens nyerere plottere (som helt sikker har raksere prosessorer) har "overkapasitet" i en slik grad at nevneverdig forskjell ikke merkes. Ronald. Jeg tror at det er svaret for din gamle NS 25 Jeg hadde også en slik, med en vanlig standard brike, og prosessoren i NS25 har langt ifra samme hastighet som i dagens plottere. Ny plotter = raskere bedre plotter(som regel) større prosessor. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Krapyl Svart 14.Desember.2004 Del på Facebook Svart 14.Desember.2004 Mulig jeg er teit men; Det kan da ikke ha noe å si hvor mange kart en har i folioen for CMap kart for hvor raskt dette skal gå. Samme med anti-grounding alarm. Det er jo en funksjon av hva plotterleverandøren har bygd inn. Det er jo hele cluet med vektorkart. Alt ligger der som data, og det er opp til plotteren å utnytte det. CMap NT består jo av en folio av digitaliserte kart som plotteren laster inn etter behov. Velger man å vise hele folioen vises jo kun et kart i skala 1:5 mill, og det skal det ikke mye kraft til å vise. Jeg har sett på andre fora at noen plottere forenkler symboler for å få opp farta, men det har nå vært tatt skritt for at alle plottere skal bruke standard IMO symboler. Jeg har selv av diverse grunner CMap NT+ både fra CD og C-Card leser (USB). Det som er helt klart er at kartet som Selector har lagt på HD er lynkjapt i forhold til C-Card leseren. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.