Jump to content

hvordan montere plexiglass vinduer. i aluminiums profil ramme

the_dragon_no1

Recommended Posts

Hei !

begynner og tenke på og montere vinduer i båten. men er ikke helt sikker på fremgansmåte, i og med at jeg ikke har runde hjørner. samt ikke vet hvordan det har vært gjort tidligere. noen som har meninger om dette ?

284182_179974098732714_100001603754426_459435_3714441_n.jpg

er rett og slett bare alu vinkel som er fra før av.med innsiden av vinkel innover.

har ikke planer om og legge masse masse arbeid i vunduene, men må jo se greit ut, og være tett. :)

takk

Hvis du ikke skal legge mye arbeid ned i monteringen, ville jeg limt i ruter.

Skjær dem til slik at de passer fint på innsiden av rammene, dvs at de har en kant på innsiden av ramma de ligger an mot. Kjøp et par tuber med Teroson Kraftlim og et par ruller med maskeringstape. Legg på tape på utsiden av vindusrammene, kant i kant på den utvendige siden, altså ikke inn på den lille kanten som blir i 90 graders vinkel mot selve glasset. Hold glasset i ro inn mot rammen og legg en remse tape langs alu-kanten ca 1-2 mm inn på glasset. Dette er for å lage en pakningsliknende kant med limet som tyter ut. Legg tubene med lim i komfyren på 50-60 grader. Dette gjør at limet er mykere og dermed lettere å påføre, og det vil herde fortere. Vask av kantene der du skal lime med 3M's Rens og Limfjerner, Aceton, tynner eller annet som ikke legger igjen en fetthinne. Legg på en jevn streng rundt kanten på glasset (det er lettere enn å ha det på ramma) ca 3-5mm tykk. Press glasset jevnt og forsiktig inn på ramma. Hvis det er plasser der det ikke har kommet noe lim utfor kanten på utsiden, kan du legge på bittelitt mer, men se at det ikke er mye for mye like bortenfor. Ta en fing eller en ispinne fuktet i litt zalovann og jevn ut limet på utsiden langs kanten, slik at den ser ut som en pakning. Tapen må fjernes før limet tørker helt. Dra tapen av skrått inn mot senter av limfugen, slik at du ikke drar lim utover ruta. Eventuelt søl vaskes forsiktig bort med samme vaskemidler som nevnt tidligere. På denne måten får du limt rutene, de blir tette og det ser rimelig fint ut. Hvis du ikke er så nøye kan du skippe tapen og det arbeidet, men det vil se mer klattet ut...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Meget bra beskrevet :)

Ja ender nok opp med denne løsningen.

du vil ikke annbefale annet lim altså ? tenker tec7, sika/ kleb og tett ?

teroson kraftlim er ikke noe vi har lokalt også, så må jo evt bestilles.

ps. trenger ikke pusse noe på plexi'n for og få det og site altså ?

Vet ikke hvor jeg finner pynte lister og ha innvendig ? bare noe smått, i plast omså.

takker

Redigert av the_dragon_no1 (see edit history)

Svart Tec7 går sikkert også. Jeg anbefaler Teroson sitt kraftlim siden jeg har erfaring med det i jobb og privat og vet hvor bra det er, og hvordan man bruker det... Har bla brukt det til å lime taket på Citroen-padda mi, fremdeles pottetett og henger på. Har limt bakvinga på Land Cruiseren med det, i 2 minusgrader, den henger som bare det...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

På ERTEC i tvedestrand bruker de simson fugemasse som er noe som tilsvarer tec7 , sica osv.

ERTEC produserer jo vinnskjermer og dører bla til fritidsbåter så regner med de vet hva de holder på med.

Ville uansett ikkje brukt plexiglass for da tar det ikke lange tiden før du ikke kan se igjennom glassene , da ville

jeg heller satset på lexan som ikke blir så fort ripete som plexi.

Ville skrudd glassene fast med noen få skruer og fuget med tec7 etterpå så vill dette henge som bare F, du kapper fugespissen like bred som fuga er så skal det ikke være nødvendig å maskere. Kan prøve å få tatt et bilde hvis du vill ?

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Ok, da blir det vel som jeg tenkte fra begynnelsen :)

Limer med sika, eller tec7. som jeg har tilgang til via jobben.

bruker klemmer for og holde glasset på plass, med sika/tec7 rundt kanten. Og i tillegg fuger rundt etterpå :)

Idars.

Neida, dette går bare lekkert regner jeg med, har rimelig god erfaring med fuging ;)

Takk takk :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...