Jump to content

Normal kjølevannsgjennomstrømning på en sjøvannskjølt dieselmotor?

nøding

Recommended Posts

jeg låner tråden litt her :)

på mitt kjølevann som kommer ut eksosen bak er det så pass varmt at jeg brenner meg,

motor er marna mb10a, motor temp under marsjfart 1300omrd er ca 50-55grader.

motor er staka opp og systemrenset. og det skal ikke være noe blokkeringer i kjøing.

ny pumpe og thermostat. og nytt kjølevanns inntakk som ikke var overmalt som det gammle var:)

jeg vet ikke hvor mange liter vann mitt system gir men vet bare at det er veldig varmt vann og at det damper endel mer en normalt tror jeg.

• 2 måneder senere...

Hei

Jeg har en seilbåt med VP md7B fra 1983. Kjøpte den i fjor sommer. Synes, som deg at det kommer veldig lite kjølevann, men jeg har ikke målt det. I sommer gikk temperaturalarmen, men det er ikke temperaturmåler så jeg vet ikke hvor varmt det var. Kjente med hånda på det vannet som kommer ut bak, det var i hvertfall for varmt til å dusje i.

Nå har jeg sjekket termostaten, den var helt åpen på 61 gr og lukket seg på ca 56 gr, har hørt at det skal være ok.

Jeg har også skrudd av ekshaustmanifolden og fått ut mye rust/koks(?) fra kanalene i den, men jeg får ikke gjort noe med det som sannsynligvis befinner seg inne i motor'n.

Nå sitter jeg og venter på pakningene som jeg har bestilt og hvis jeg får start på den igjen skal jeg måle antall liter per min. Vet du om det finnes noe lurium som kan løse opp gørra og skape litt sirkulasjon uten å ødelegge resten av motoren?

Her mye gørr i kjølesystemet jeg og, men ikke gjort noe med det. Mitt største problem (enn så legne) er at det er tært bort så mye gods av jeg har vanskelig for å få pakningene rundt termostat(huset) til å tette, må bruke masse pakning-på-tube i tillegg. Litt tuvlete når jeg må ha opp termostaten to ganger i året.

Er forøvrig imponert over hvor startvillig denne motoren er, selv etter vinteropplaget starter den på to sek :clap:

I sommer gikk temperaturalarmen, men det er ikke temperaturmåler så jeg vet ikke hvor varmt det var.

Det skqal stå inngravert på temperaturføleren, ved saltvannskjølt motor er det vanlig med alarm på 80 grader. Det er foredi sjøvann begynbner å avsette krystaller i systemet fra 70 grader og oppover. Men du skal ikke ha så høy temperatur normalt. Hvis du tar på motoren kan du kjenne om en av sylinderne er varmere enn de andre. Hvis du ikke klarer å holde hånden der, har du over 60 grader.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...