Jump to content

Glassfiberskrog, maling eller lakkering ?

santho96

Recommended Posts

Noen som kan forklare hvordan å male en båt gjøres? pusse vekk gammel maling osv osv?

Ta en titt på innlegg nr. 19 i denne tråden så får du jo en ingående forklaring

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 1 måned senere...

Hei. Har du kommet noe videre ifb med lakkering av båten din? Etter det jeg kan se av bildet av Shakespearen din så har den fortsatt sin gule originalfarge. Var ikke så mange som ble levert i den fargen. Sjelden utgave. Har du vurdert å beholde den i originalfargen og heller prøve å friske opp den ned rubbing etc. Mange tips å få om det her på forumet.

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

• 2 måneder senere...
Jobber til daglig som billakkerer hos Toyota (så jeg vet hva jeg prater om)

Har du testet noe av det billige HVLP utstyret som har kommet på markedet i de siste årene? Bosch, Clas Ohlson etc? Er det enklere for amatører å få et bra resultat med disse?

Ellers enig i det du skriver om bil-lakk. Min erfaring med "båtlakk" er at den er dårligere enn bil-lakk, spes. på UV-bestandighet. Ingen som lakkerer Corvette med båtlakk selv om den er av glassfiber... :smiley:

http://www.bosch-do-it.no/cgi-bin/boptfts.pl?DOMAIN=bosch_doit_no_NO&SEARCH=PFS+65#

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=165284763

(For de som ikke har hørt om dette, HVLP står for "høyt volum og lavt trykk", de bruker en 'støvsugervifte' istedet for kompressor.)

• 5 måneder senere...

Hei!

Har en shakespeare mini club man 13 fot. Som jeg har pusset ned akterspeilet på å har bygd opp gjenn med glassfiber matte og polyester. Der etter har jeg sparklet over med både glassfiber sparkel og lett sparkel. Nå står det igjen å pusse ned slik det blir beint og fint.

Noen som har noen tips for å pusse ned glassfiber sparkel slik den blir bein å fin ?

Så lurer jeg egentlig på hva jeg skal gjør når jeg er ferdig å pusse ned ? Hva skal jeg gjør før evt. jeg kan male over båt der jeg har sparkelet ?

Båten har fargen lime grønn/ gul, og jeg skal prøve å få taki en farge som er mest mulig likt.

Hvor kan jeg få tak i det ?

Siden lakkering blir for mye styr, når jeg har e skal få malt/lakkert d

er jeg har lagt sparkel. Har jeg bestemt meg for å rulle på maling. Hva syns dere om å rulle på maling ? Hvor mange strøk evt. ?

Mvh:Sinthur.P

Setter stor pris på alle svar og tips! :)

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...