Jump to content

Lage skruehull til dynamobrakett på fm.

valvolainen

Recommended Posts

Hei,

Skal montere en brakett langsetter blokka for å holde dynamo. Dette er en fm l2 motor, 8-12hk.

Der er det tre stk. uthevete punkter, må bore inn og lage skruefeste der. Braketten passer der de uthevingene er.

Jeg har et lite spørsmål. Hvor langt inn kan en bore? Jeg har aldri tatt drillen fatt på en motorblokk før.., jeg kan da aldri tenke meg at det skal bores gjennom?

Noen som vet tykkelse, evt videre fremgangsmåte? Jeg har riktige bolter, kan jeg bruke lengden på edem som mal? Og evt. hvor mange mm. må man bore ekstra for å gjenge opp hele veien?

Jeg tok rett og slett og målte boltene og la til en millimeter. Gikk til anskaffelse av et sett med tre stk. gjengetapper og passende bolter. Gikk fra 8x1.5 til 8x1,25 i stigning, tenkte ikke på at det skulle man kanskje ikke ha gjort ifall godset er dårlig. Det kom jeg dog på etter at jeg var ferdig med å gjenge opp.

Et hull ferdig laget:

photo.jpg

Og dynamoen 'på plass':

photo1.jpg

Ser at man kanskje egentlig burde få tak i en ny vifte til dynamoen, ettersom den egentlig går andre veien, og dermed får ikke dynamoen noe serlig kjøling. En tur innom biltema imorgen og få tak på noe slikt, en plass må det jo finnes? Samt innom tess for å få tak i et nytt oljerør, da det gikk hull på det når man manhandlet returen fra filteret for å få plass til braketten.

Viftereimer trenger man også, men har lite å justere på ettersom dynamoen går i en bue med svinghjulet på slideren, og dermed blir det egentlig ganske konstant avstand mellom svinghjul og dynamo.

Må bare oppdatere med siste status her, kjedelig å reise fra en halvferdig post.

Tess på alnabru laget en oljeslange og supplerte meg med viftereimer, fantastisk service og hyggelige priser!

Monterte ferdig det elektrisk med ladelampe til D+ og + samt B+ direkte fra batteriet.

Skiftet olje, og fyrte opp herligeten.

ALT fungerte. Ingen justeringer, ingen omkoblinger, bare helt perfekt. Lader tilogmed på tomgang.

Eneste minuset er at oljetrykket 'forsvinner' når motoren blir varm. Har allerede byttet til 10-40 fra 10-30 olje, men det eneste jeg hadde tilgjengelig var syntetisk. Mulig det spiller inn.

Er endel gjennomslag også, men jeg regner med at det ikke er unormalt på en 40-60 år gammel motor?

Dynamo lufter forøvrig riktig vei, arbeidstemperaturen har vært perfekt. Vi fikk prøvd skikkelig med en 30 timers tur de siste dagene.

Aha, så ikke det var syntetisk før jeg allerede hadde byttet olje. Var noe som stod i garasjen vi tok over i vinter. Er ment til gressklipperen, trodde da ikke folk kjørte med syntetisk der. Skal få tak i noe vanlig 10-40, bør bytte på frikoblingen også, den har 10-30 longlife. (brukt olje fra volvo'n, hehe) Måtte bytte i full fart, da den begynte å slure. Fant ut av at jeg kjørte på 50/50 vann/olje.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...