Jump to content

Mer HK ut av diesel motoren

Birchwood 320

Recommended Posts

Kan dette være neste test for å få mer hk ut av motoren??

http://www.dieselsitetoo.com/index.asp?Pag...D&ProdID=64

Kan se noen mindre problemer her.... så vidt jeg husker var dette utviklet for lastebiler osv... mens en båt har permanent drivverk, og ikke gir...

En båt kjører under stor belastning hele tiden, og hvis en får x % mer krefter, så bør en jo endre propell osv...

Det neste i en båt er kjøling (tror jeg har nevnt dette før)... Større "bang" gir mer varmeutvikling, som er varme som du må bli kvitt... (større kjølekapasitet)... en astebil har stor kjøling i luften rundt radiatoren, og effektiviteten av dette kan lett forbedres... i en båt så blir det litt mer problematisk.

Neste er jo ... hvor vil du montere propantanken??  Denne må jo ligge i et isolert rom som skal ha drenering ut i skrogsiden ... på en lastebil, så er jo drenering lett, men i en båt så kan det by på utfordringer... Mange har jo diesel båter, for å redusere eksplosjonsfaren ombord... dette hjelper ikke så veldig mye.

Jeg kan se at det kan være interessant, men gjerne ikke så praktisk ombord.... så var det jo dette med motorgaranti da ... hvordan vil Vol... se på en slik modifikasjon på D4 og D6 maskinene sine ??

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Minner meg litt om slikt NOS-system ("lystgass") for bensinbiler. Det står også at propantanken må være min.25% av drivstofftankens volum. 250kg propan for de som har rundt 1000l drivstoff. Ja, det kan jo bli litt av en "bombe"... :lol:

Synes det der hørtes dyrt og litt farlig ut for båt. :crazy:

Faren for ekstra slitasje eller direkte skade på motor, gear eller drev er vel også til stedet.

:sailing:

Men for oss som liker fart og spenning.. :lol:

Det er vel kanskje litt i farligste laget ja, men inne på denne siden finnes flere løsninger.. Og som noen over nevner jo større boom jo mere varme.. Har ikke lest du da.. Lavere forbrennings temp er nemlig resultatet..

Tanken var jo at med full båt så er det jo noen som sliter med å komme i plan.. Og en liten "boost" så hadde det vert gjort  :wink:

Nei .. det er vel best å styre klar..

Prøve vann insprut isteden.. Vann er da ikke brannfarligt.  :cheers:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...